Skrevet 23. juni 2008 16 år Hva har Mac som ikke PC har angående grafikk og bilder? Det kan vel ikke ligge i softwaren, for da ville man vel endret på dette i software til PC? Bedre ytelse og mindre jallaprosesser i bakgrunnen i OS'et? Hva er forskjellen? Snuser på ny laptop eller evt min første mac nå...
Skrevet 23. juni 2008 16 år Èn ting er billigere alternativer til Photoshop. Jadajada, Gimp finnes, men er det EGENTLIG så bra? Ta en titt på Pixelmator f.eks.. Og ellers finnes det mye billig software til alle mulige oppgaver du vil gjøre, som man ellers måtte betalt i haugevis for til Windows plattform. Folk som utvikler programmer til Mac OS ser ut til å være av det slaget at de liker å gi bort, eller "gi bort", om du skjønner forskjellen.. Det kommer oss forbrukere til stor nytte.
Skrevet 23. juni 2008 16 år Men fungerer Photoshop på Mac bedre enn Photoshop på PC pga sånne jallaprosesser som Grindvoll nevnte?
Skrevet 23. juni 2008 16 år Jeg skiftet til Mac for over et år siden... beste jeg noen gang har gjort mtp datamaskiner! Programmer er ikke helt feilfrie, men jeg er langt ifra så plaget med kræsj etc som jeg var med Windows maskiner... Ei heller samler OS'et opp masse dritt som skaper krøll etterhvert (slik registeret i Windows gjør). Av programmer er jeg veldig glad i Aperture til foto, og min mor og far (etter jeg overtalte dem til å kjøpe en iMac) har stor glede av iPhoto. Den medfølgende iLife pakken er generelt veldig bra. Jeg trenger dessverre Windows til enkelte funksjoner i internsystemet på jobben, og Windows er således et nødvendig onde å ha på maskinen (kjøres via Parallels), men jeg har ingen planer om noensinne å kjøpe en Windows maskin igjen... Jeg tror at mye av suksessen til Apple og Mac'er er at maskinevaren er fast. Apple bygger både maskinen og bestemmer software'en til den... De forklarer det selv med at "de som er seriøse om software bør også lage hardware'en som det skal brukes på". Det er ulike modeller å velge mellom, men ikke tusenvis av hovedkort, lydkort etc (= ingen problemer mtp drivere). Ja, valgene blir litt mer begrenset (og til dels kostbare), men jeg mener det vises igjen i stabiliteten til systemet i sin helhet. Hilsen T
Skrevet 23. juni 2008 16 år Har et Wacom Intous 3 tegnebrett, og rent ytelsemessig vinner Macen soleklart. Jeg kan tegne og retusjere kjappere enn jeg kan på PCen - men dette har nok også noe med hva som faktisk sitter i kabinettet, men å bruke så mange tusenlapper på en maskin som kun blir brukt til "morro" fremfor Macen som er roten til alt godt ( $$$ ) er heller uaktuelt.. Og generelt syns jeg det er mer oversiktlig å jobbe i Photoshop på Mac vs. Windows pga. at programmene på Mac ikke har en stygg grålig bakgrunn som i Windows når ingen dokumenter er åpne.
Skrevet 24. juni 2008 16 år Macen har og en god del ting i bakgrunnen som Core Audio, Core graphics (som gjør underverker i photoshop og spessielt pixelmator, som får en helt fantastisk ytelse takket være det) og Core Animation. Alt det tilsammen gjør at man får bedre ytelse. Itillegg så er OSX (på nyere maskiner) helt 64 bit som og hjelper. Du har og fordeler som at du ikke har register crappet som windows har, som og gjør at masinen er mer pålitelig. Macbooken min, som jeg har brukt 16 timer i døgnet, hver dag i nesten 2 år nå, har ALDRI trengt en reinstall, og har kjørt like kjapt som den dagen jeg fikk den. Hadde dessverre en HD kræsj når vi satt å jobba i Final Cut Pro når jeg var i Bangkok i forrige uke, hvor HDen døde.. Så er inne hos Tell nå. Satser på at de klarer å redde mine 1500 bilder jeg tok der nede, som ellers er gone.. Men ellers, helt fantastisk! Mathias Og generelt syns jeg det er mer oversiktlig å jobbe i Photoshop på Mac vs. Windows pga. at programmene på Mac ikke har en stygg grålig bakgrunn som i Windows når ingen dokumenter er åpne. Helt enig. Virker så mye herligere å jobbe med photoshop på en 22" skjerm på macen enn når skjermen er kobla til windowsmaskinen som den er nå.. Kjipt.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.