Skrevet 22. juni 2008 16 år Har av og til lurt på en liten detalj som sikkert noen her vet hva er for noe. På toppen av haleror på enkelte fly henger det noe som flagrer i vinden, kan se ut som en liten vimpel. Men antar det ikke er pynt som i ekstern Wunderbaum, og som fallskjerm er den vel i minste laget, så regner da med at det kanskje har en annen misjon. Så hva er det? Fant i farten ikke noe godt bilde, men det første flyet B777 i denne videoen kan man i alle fall se at det er noe der. www.youtube.com Noen som vet?
Skrevet 22. juni 2008 16 år Ok' date=' men som måler hva da? [/quote']Dette måleutstyret brukes for å kalibrere mange av instrumentene på flyet, som til vanlig får data blant annet fra pitot-rørene og andre måleinstrumenter rundt nesa. De måleinstrumentene henger gjerne etter flyet fordi lufta er så godt som uberørt her. En ser også at noen maskiner som er med på flight testing har en spiss nese, der de samme instrumentene er plassert fremst på denne spissen. Ting de måler kan være trykk, hastighet, mm.
Skrevet 22. juni 2008 16 år Forfatter Aha, da ble jeg en del klokere. Syns i utgangpunktet det hang veldig "rotete" bak der, men jeg ser nå at så fort flyet flyr rett frem henger det tilsynelatende relativt upåvirket som du sier. Takk for svar.
Skrevet 22. juni 2008 16 år Syns i utgangpunktet det hang veldig "rotete" bak der' date=' men jeg ser nå at så fort flyet flyr rett frem henger det tilsynelatende relativt upåvirket som du sier.[/quote']Nå er jeg ikke helt sikker på hvor langt de firer ut denne fallskjermen når maskinen er i lufta, men den må i alle fall være såpass langt unna flykroppen at instrumentene i så liten grad som mulig berøres av økningen i lufttrykket en får når flykroppen presser luft unna. Og fallskjermen oppfører seg nok ikke slik under level flight, da er den lina rimelig stram Takk for svar. Bare hyggelig
Skrevet 28. juni 2008 16 år Nå er jeg ikke helt sikker på hvor langt de firer ut denne fallskjermen når maskinen er i lufta' date=' men den må i alle fall være såpass langt unna flykroppen at instrumentene i så liten grad som mulig berøres av økningen i lufttrykket en får når flykroppen presser luft unna.[/quote']Her er et bilde sin tydelig viser at disse sensorene kan fires et godt stykke bak flyet, såpass at vi ikke kan se fallskjermen i bildet: http://www.fromthecockpit.com/Gallery/albums/userpics/10001/Boeing_777_015.jpg
Skrevet 28. juni 2008 16 år Går det ann å terekke den inn og ut da eller ?`kanskje litt dumt hvis den henger så langt etter når man taxer eller står på gate (dumt spørsmål)
Skrevet 28. juni 2008 16 år Går det ann å terekke den inn og ut da eller ? Jepp' date=' se her: http://boeingmedia.com/imageDetail.cfm?id=14326&KeyWord=777&BuId=0&caid=0&prid=0&sc=med&pn=5
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.