Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Planlegger å ta en akroutsjekk inne overskuelig framtid. Jeg lurer derfor på et par ting.

 

Er det like morro å fly akro i seilfy og i motorfly?

 

Hvor mye koster en akroutsjekk på motorfly?

 

Hvor kan jeg leie motorfly som er akrogodkjennt?

Skrevet
Er det like morro å fly akro i seilfy og i motorfly?

Jeg har ikke flydd acro i seilfly, men jeg ser ingen grunn til at det skal være mindre gøy en motorfly, tvert i mot. Og acro i motorfly er rått!!!

 

Hva koster acroutsjekk på motorfly?

Du trenger 10 timer med instruktør samt teorikurs.

Teori: ca. 2000kr

10 timer flyleie: ca. 12000kr

10 timer instruktør: ca 2500kr

Skulle vel bli ca. 16500kr

 

Hvor kan jeg leie motorfly som er akrogodkjennt?

I alle fall i Sola flystasjon -, Værnes - og Nedre Romerike flyklubb

Skrevet
  • Forfatter

I Værnes flyklubb kan man etter hva jeg har hørt ikke leie fly til å fly akro. Tror ikke flyet er operativt i det hele tatt. Desuten er det en nydelig timepris på 1500kr.

 

Hvor mye trenger man forresten å fly for å holde aktoflygingen ved like?

 

Er det mulig å ta teorien utnom de kursene som klubbene tilbyr?

Skrevet

Thomas, jeg er redd du har glemt en viktig ting. For så vidt meg bekjent er de fleste acrofly utstyrt med halehjul. Så dersom du ikke har halehjulsutsjekk svir du fort av ti høvdinger på denne utsjekken og! :cool:

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva slags type fly dere har tilgang på i Trondheim, men dersom man tar utsjekken på Kjeller, har man ikke tilgang på annet enn Piper Cub. Og dette programmet krever blant annet en rekke touch and goes, samt en del prosedyretrening. Etter hva ryktene sier så bør man beregne i underkant av ti flytimer på denne utsjekken, så selv ti tusen kroner er kanskje litt vel optimistisk...

 

PS: Du kan lese litt om hvordan cubutsjekken fungerer ved å ta en titt på artikkelen til gutta fra "Mongstad flyfabrikk" i siste utgave av Flynytt! :cool:

Skrevet

Acro er morsomt både med og uten motor. Det er endel forskjeller selvsagt, men begge har sine utfordringer. I seilfly slipper du å tenke på og korrigere for påvirkninger som torque osv. som du har i et motorfly. Med unntak av de som flyr acro med jet, men det er jo juks og ikke kan de gjøre de samme øvelsene som man kan med et normalt acrofly heller.

 

I seilfly gjelder det å utnytte energien i flyet i enda større grad enn i motorfly, med mindre du flyr Tiger Moth ;) Nedover går det uansett, hvis ikke du har funnet deg en bølge å fly i eller flyr looper i en termikkboble. Har gjort det og :grin:

 

Trodde egentlig Safiren på Værnes skulle være operativ, men meg bekjent er det ingen som kan instruere acro på Værnes. Safiren er jo et bra eksempel på et fly man kan fly acro med og som har nesehjul. Etter min mening er det litt drøyt å kalle Safir for et acrofly. Det er et skolefly du kan fly acro med i likhet med f.eks. Grob 115D. Cap 10 som de har på Kjeller er atskillig bedre egnet for acro.

 

10 timer virker overdrevet for utsjekk på halehjul. Tør ikke si hvor mange jeg hadde... 5t bør være overkommelig for de fleste. Det er landinger det hovedsaklig dreier seg om. Når man er i lufta flyr halehjulsfly som alle andre, selv om en som til vanlig har fløyet Cessna eller PA28 må venne seg til å bruke pedalene mere aktivt.

 

Have fun!

 

Skrevet

Programmet til NRF for halehjulutsjekke mener jeg bestemt er på 10 timer. Samt en teoridel. Programmet for acro er også på 10 timer, samt en teoridel.

 

Mer info finner dere på websidene til NRF.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …