Ola Haldor Voll Skrevet 21. juni 2008 Skrevet 21. juni 2008 Jeg har ei venninne som har havnet i en saftig knipe. Hun og kjæresten kjøpte for et par år siden et flott hus, og har leid ut sokkelleilighet til ei venninne som bor der sammen med kjæresten sin. Nå i vår har vennskapet blitt veldig kjølig, og leietakeren som bor i sokkelleiligheten til venninna mi, er neimen ikke lett å ha med å gjøre. Sprer rykter, prater fryktelig stygt bak ryggen hennes - og jeg greier ærlig talt ikke skjønne hvordan hun holder ut å bo der med den hun hater aller mest. Himmel og helvete, kaller jeg huset... Nå i det siste har leietaker tatt i bruk nettby, facebook og andre communities på nett for å henge ut venninna mi og kjæresten som eier huset, og er ikke redd for å skrive både "jævla hore" og "jeg skulle ønske jeg kunne drepe deg" og andre ting i de baner, på åpne gjestebøker og pr. brev. I tillegg har de utelatt å betale sin del av internettregning som ved muntlig avtale (etter mitt skjønn, vel så gjeldende som skriftlig avtale) skulle deles i to, og leietaker står på sitt om at "internett pleier jo å være en del av prisen", hvor jeg og venninna mi mener at det er opp til utleier å avgjøre hva som inngår i prisen, nett/tv/inventar, etc.. Så til spørsmålet: HVA kan man påpeke her for å ha vettig grunn til å få kasta ut leietaker? Utleier ønsker ikke å ha dem i sokkelleiligheten lenger enn aller høyst nødvendig. Siter
Nils Erik Eriksen Skrevet 21. juni 2008 Skrevet 21. juni 2008 Sukk. Det er synd at slike mennesker klarer å lage oppstyr, og jeg forstår meget godt at fyren ikke høres spesielt kjekk å ha med å gjøre. Internett abb skal da ikke følge med en vanlig utleiekontrakt. Se litt på dette, og steng den ned, spesielt siden han bruker Internett aktivt til å lage kvalm og ødelegge, og i tilegg ikke betaler sin del av 'kaka'. I tillegg vil jeg ta turen til en advokat, legge frem saken og be han skrive et brev om utkastelse. Trakkasering er grunnlag for å bli kastet ut. Mvh Nils Eriksen Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 21. juni 2008 Skrevet 21. juni 2008 Ikke gi henne internett tilgang om det ikke står i kontrakten. Leier selv, og det skal skrives på kontrakten at internett er inkl. i husleien, evt hvor mye ekstra de må betale per mnd på husleien for å få ha internett tilgjengelig. Om det finnes bevis, dokumentert bevis på at utleier er blitt trakasert osv, så hadde jeg ikke gått til noe advokat, jeg hadde gått rett til politiet med dette å forklart situasjonen slik den er, og sagt at jeg ville ha dem ut fordi jeg følte at jeg var redd. Politiet hadde dratt opp med en gang, og bedt dem forlate leiligheten med det samme og ikke ta med seg mer enn de klarte å bære ut på 5 minutter, så må de få noen andre til å hente resten av tingene sine. Enkleste - Ofte det beste @Rimi Siter
Nicklas Winger Skrevet 21. juni 2008 Skrevet 21. juni 2008 Sier det samme som Eirik sier over her. Og dersom det foreligger bevis for disse truslene, så er vel det god nok grunn alene (iflg. husleieloven) å kaste ut leieboer. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 21. juni 2008 Skrevet 21. juni 2008 Hvilke rettigheter man har kommer an på hvordan leiekontrakt man har. De leiekontraktene jeg har hatt foreligger det 3 mnd gjensidig oppsigelse, det vil med andre ord si at hvis uleier ønsker å si opp kontrakten har leietaker 3 mnd på å flytte ut. I tillegg ser jeg svært alvorlig på denne trakaseringen. Hvis vedkommende har kommet med direkte trusler som er ment for å skade menneske eller eiendom er dette noe jeg ville gått til politiet med. Det er helt klart at vedkommende som kommer med slike trussler ikke er meget stabil i toppen, derfor bør videre kontakt med myndighetene foregå på en diskre måte slik at evt. utkastelse og dom skjer i samsvar med forskrifter og under myndighetenes åsyn. Bruk hodet, oppsøk en kyndig person på området før man evt. gjør noe som kan framprovosere uønskede hendelser. Siter
Nicklas Winger Skrevet 21. juni 2008 Skrevet 21. juni 2008 Ivar, det skal gå an å se bort fra den regelen dersom det oppstår spesielle situasjoner, slik som dette. (I form av trusler o.l) Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 21. juni 2008 Skrevet 21. juni 2008 Det er helt klart! En kontrakt er kun bindene i den sammenheng så fram til at alt flyter som det skal. Men jeg vil uansett anbefale å søke myndighetene om hjelp før man kaster alle gjenstander ut på gaten å bytter låser mens leietaker er på jobb. Siter
Nicklas Winger Skrevet 21. juni 2008 Skrevet 21. juni 2008 Jepp Kanskje greit å få det offisielt først og fremst Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.