Helge Bø Skrevet 15. november 2001 Skrevet 15. november 2001 quote: Opprinnelig postet av Arne Nygård: At ulykkesflyet til American Airlines er fra 1974, er nok en stor misforståelse. AA opplyste i sin pressekonferanse at flyet ble levert nytt til American Airlines i 1988, dette kan du også få bekreftet her Ja jeg så det... 1974 var noe jeg leste i ei avis, virket jo logisk også siden dette var en A300, den første typen fra Airbus såvidt jeg vet. Får vel også lære meg at aviser ikke er til å stole på... Siter
Gjest Skrevet 15. november 2001 Skrevet 15. november 2001 Har du noen gang vært å sett på en overhalling for fly? Det har jeg. Var innom SAS teknisk(tror det hetter det) på fornebu en gang i tiden. Når du ser hvor grundig de gjennomgår flyene på en slik "helsjekk" så hadde du ikke tvilt på om det er bra eller ikke. Det er Bra. De plukker fra rubbel og bit, og flyene blir nesten som nye. De sjekker skroget millimeter for millimeter for ørsmå sprekker. Tror ikke det er noe å være redd for. I mellom disse helsjekken kommer det flere periodiske kontroller som ikke er så grundig. Men de vet hva de leter etter. Det oppstår som regel tretthetsbrudd på de samme plassene for en bestemt flytype. Det er som regel meneskelige svikt som forårsaker flystyrter nå om dagen, ikke tekniske feil på flyene. Nesten så jeg holder en knapp på fly som er eldre, og som har vært i bransjen en stund, framfor nye fly med nytt design. Det er et nært samarbeid mellom tekniske avdelinger rundt om i verden. så hvis det oppdages svakheter, så tar det ikke lange tiden før andre vet om det. Selv om skroget er gammelt, så er innmaten ny og i tipp topp shape. Ikke se på setene i flyet. De fungerer jo å sitte i, gjør de ikke? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Selvfølgelig er det mye som er forbedret i Nye Fly! Siter
Gjest Skrevet 15. november 2001 Skrevet 15. november 2001 Heisann, At et luftfartøy er gammelt betyr ikkje dermed at det er dårlig. Hvor gamle er Sikorsky 61 som Helikopter Service bruker og Sea King'ene til forsvaret?? Svar: det er svært "gamle" i følge andre her på forumet. Tror de fleste var laget rundt 1968-70, rett meg dersom eg tar feil her. De går fortsatt som bare juling. Ha en forsatt skrangelfri aften Roger K Larsen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.