Jump to content

Featured Replies

Posted

Hei dere,

er litt nyskjerrig på om noen her har reist med en DC-8. Synes flytypen er vakker og spennende, men ser på det som usansynlig at jeg noengang skal få meg en tur med en slik.

Så, noen erfaringer dere vil dele?

Kenneth

En gang på 80-tallet var det en periode SAS hadde DC-8 fast i rute mellom Flesland - Fornebu - Flesland. Kan ikke huske hvorfor akkurat DC-8 gikk, om det var mangel på andre fly eller hva. Jeg jobbet i SAS Catering på Flesland på den tiden og var derfor ofte ombord i dem. Hadde også en tur Bergen - Oslo og retur. Tror det må ha vært en DC-8-50- serien(?).

Husker det var en helt spesiell lyd av motorene på DC-8. Vi behøvde ikke se ut vinduet for å se om det var en DC-8. Vi hørte det med en gang.

Frank.

Hei !!

Jeg fløy med Loftleidir fra Oslo til Reykjavik på 70 tallet.

Det var en DC-8 63 tror jeg: Det var vel det største flyet som landet på Fornebu. Jeg tror det tog 250 passasjer.

En vakker flytype..

Hilsen

LL505

DC8 var tidligere et vanlig syn på FBU, da både SAS og Icelandair opererte typen.

SAS leide inn en Scanair DC8-63 som gikk to-tre turer Oslo-Bergen v.v. på ukedagene for å avhjelpe på kapasiteten. Dette var mens BU ikke hadde lov til å fly strekningen. Imidlertid likte ikke den gamle damen å bare være i luften 30 minutter av gangen og slo seg ofte vrang, med tilhørende tekniske forsinkelser og kanselleringer. Ikke særlig populært når man hadde over 250 pax booket ...

Ellers var det 'ofte' større fly på FBU. SAS og Scanair/Premair var ofte innom med DC10 når Galemoen var stengt, og ellers hadde BA og TWA Tristar-trafikk, og Tower Air og Cargolux var begge innom med 747'er ved noen få anledninger.

Jeg har reist Kastrup-Seattle noen ganger med DC8 og det var et fint fly å reise langt med( over 10timer), stillegående og god benplass. Flyet var vel litt raskere enn dagens fly. Men en tidligere kaptein på typen mislikte at det verken hadde APU eller Air Condition.

Jeg synes også at det er et av de vakreste Jet Liners som har vært.

Heisan !

Fløy med SAS og DC-8 første gang i 1975. Turen gikk fra København via Düsseldorf (!) og Madrid til Monrovia. Ruten den gang gikk såvidt jeg vet videre fra Monrovia til Abidjan og deretter tilbake til København. (Vi hoppet av i Monrovia og ble i Liberia i 9 måneder).

Ellers fløy jeg med Scanair DC-8 til Ibiza i 1986.

Har forøvrig også fløyet med Boeing 707 ved flere anledninger. Bl.a. fra Monrovia til New York i 1976. (Pan Am)

Ruten SAS hadde fra Oslo til Bergen fikk jeg aldri haik med. Satt på skolebenken på Haakonsvern og så den komme seilende inn mot Flesland nesten hver dag. Hørte det på lyden ja... !!!

Sist jeg så en DC-8 tok av var i 1998 i Cairo. Nigeriansk fraktfly. Ett eller annet med "Cargo" i navnet. De har vel tatt veien til afrika/midtøsten og fortsetter med sine "Hadj" flyginger til Mekka vil jeg tro.... - selv der er de vel blitt sjeldnere og sjeldnere å se.

Vi må nok se langt etter en mulighet for å få flytta "liket" i en sånn en nå for tiden...

 

Hilsen Lars

LN-MOW

Ja, det er riktig som du sier ang. DC-8 som gikk mellom Flesland - Fornebu, at den likte seg ikke så kort tid i luften, og at det var en del problemer.

Frank.

Fløy med DC8 fra Khartoum til Frankfurt i april 1962. Min første tur med jetpassasjerfly. Kolossal forandring sammenlignet med DC6 og DC7. [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

KjellM

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...