Skrevet 19. juni 2008 16 år Ja, nå har jeg og Ola Haldor sittet og diskutert dette en stund. Jeg synes å huske at når jeg ser på film med prosjektor på skolen, så ser jeg en tydelig kant der prosjektorbildet går på lerretet når bildet fra prosjektoren er svart, og lerretet er hvitt. Prosjektoren dekker altså ikke hele lerretet. Hvordan kan dette ha seg, for prosjektoren sender jo ikke ut svart lys.. Veldig vanskelig å forklare dette her. Men jeg tegnet en tegning på MSN til Ola Haldor for å forklare: Håper dette hjalp til å forstå hva jeg lurer på. Hvordan farger prosjektoren lerretet svart?
Skrevet 19. juni 2008 16 år Vist du bak prosjekterer så er det vist mulig og "prosjektere". Prosjekterer man forfra, så blir ikke lerretet mer svart en når man har projektoren av. Mulig det kan oppfattes litt slik pga kontraster, men det er helt umulig for en projektor å gjøre lerretet mørkere.
Skrevet 19. juni 2008 16 år Lys er rare greier, og kan også være litt vanskelig å forklare Når du ser på lerretet så ser du lys så reflekterer det lys fra alle synlige bølgelengder, og du oppfatter det som hvitt. Når en, la oss si relativt mørk blå farge projiseres på lerretet så oppfatter du det som mørkere enn det hvite lerretet. Sannheten er at det blå området egentlig er lysere, det reflekteres mer lys enn der projektorbildet ikke dekker, men fordi overvekten av lysstråler er i bølgelengdeområdet blått oppfatter dine øyne en klar blåfarge. Jeg har ingen nøyaktig forklaring på akkurat ditt problem, når en projektor skal projisere helt svart, så projiserer den ingen lysstråler i det området. Det er nettopp derfor man vil ha det så mørkt som mulig i et rom hvor projeksjon skal foregå (kinosal f.eks.), da er lerretet svart (ideelt) fordi det ikke er lys fra belysning å reflektere, og reflekterer pent og nøyaktig fargene som sendes fra projektoren. Jeg regner med at man må ty til den forklaringen at øynene har en viss mengde lyssensorer som kun kan oppfatte en viss mengde lys om gangen. Man har to typer celler i øynene som er lysreseptorer, staver og tapper. Stavene oppfatter lysstyrke, mens tappene oppfatter fargen. Det er nok sammensetningen og mengden av disse, altså det med farge kontra lys som jeg skrev over, samt det at lyset som sendes ut av projektoren som du oppfatter som svart har en svak fargetone som gjør at man ser et skille. Du oppfatter altså svart, men ser egentlig en svak farge. Dette med elektromagnetisk stråling, bølgelengder, frekvens osv. slik vi kjenner det fra fysikken gjelder altså, men øynenes virkemåte gjør at vi kan bli lurt av og til Ble et langt innlegg det her, men håper det forklarer litt PS: Det heter forresten projektor, ikke prosjektor, og uttales også riktig uten sj-lyd, men med ren j-lyd, som i injeksjon, injisere osv. *Pirke pirke*
Skrevet 20. juni 2008 16 år Forfatter Takk for svar, tror jeg begynner å skjønne det litt Men det er kompliserte greier.. Det er jo søren ikke lett å tegne på MSN da, Petter :grin:
Skrevet 20. juni 2008 16 år PS: Det heter forresten projektor' date=' ikke pro[b']sj[/b]ektor, og uttales også riktig uten sj-lyd, men med ren j-lyd, som i injeksjon, injisere osv. *Pirke pirke* Si det til norsklærerne mine på ungdomsskolen som pirka på at det var SJ! :crazy:
Skrevet 20. juni 2008 16 år Takk for svar' date=' tror jeg begynner å skjønne det litt Men det er kompliserte greier.. Det er jo søren ikke lett å tegne på MSN da, Petter :grin: [/quote'] Neida! All ære for den tegningen der
Skrevet 20. juni 2008 16 år Når du blander gul og blå får du grønn farge, samme er det når projektoren sender ut et bilde som du ser som helt svart. Det er en blanding av farger jeg ikke husker i farta. Dessuten har alle "kanoner" contrast ratio, jo høyere ratio jo større forskjell på svart og hvit(lyst og mørkt). Og Ansi lumen, som måler ren lys styrke på projektoren.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.