Skrevet 19. juni 2008 16 år Hei! Skal kjøpe extender til denne linsen i dag, men vet ikke om jeg skal kjøpe 1.4x eller 2x? Hvis man ser på brennvidden hadde 2x vært best for min del, men jeg har hørt at den er uskarp, og i tillegg blir jo F-nummeret betydelig redusert med den. F-nummeret blir jo også redusert med 1.4x, men i noen mindre grad. Så, hva tror dere? Noen som har noen innspill?
Skrevet 19. juni 2008 16 år Det er klart at 1,4x extender giver den bedste skarphed, men du får stadig bra billeder med 2x. Jeg tror under alle omstændigheder at IS vil være en stor hjælp. Og mange vil kanskje alligevel bruge cirka f/8 til spotning for at få hele flyet skarpt, så en maks. blænde på f/5.6 vil nok ikke være noget problem. Men du må jo selv vurdere hvor lang brændvidde du skal bruge. En mulighed er jo at købe 1,4x og teste den inden for de første to uger. Så kan du returnere den, hvis du ikke synes at du får tele nok. Sådan er returretten i Danmark i hvert fald.
Skrevet 19. juni 2008 16 år Ja ganger du brennvidden med 1,4 så ganger du også f-nummeret for største blender med 1,4. At blendertallet øker betyr ikke så veldig mye i utgangspunktet med mindre du tenkte å bruke objektivet til veldig kreativ fotografering med bruk av f/2.8. Jeg brukte 2x extender i Bodø Air Show-helga og synes ikke det er verdt å bruke det med mindre man virkelig må. 2x er ikke veldig skarp, men om man ikke skal croppe bildene 1:1 så går det helt greit.
Skrevet 19. juni 2008 16 år Forfatter Har 2 uker angrefrist i Norge også. Linsa kommer nesten ikke til å bli brukt til spotting, men F/8 blir jo stadig brukt. Skarpt eller uskarpt, det er spørsmålet :grin:
Skrevet 19. juni 2008 16 år Hvor mye det påvirker skarpheten, er avhengig av hvor bra objektiv du monterer på extenderen. Du har i utgangspunktet et meget godt objektiv som etter min mening trygt kan brukes med 2x extender og fortsatt få brukbar skarphet.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.