Skrevet 17. juni 2008 16 år Heisan!! Skal bestille opp en stor pakke med gitarpedaler fra USA sammen med noen venner. I den sammenheng lurer jeg på hvordan dette med fortolling foregår, og om noen har erfaring med det? Har sendt mail til tollvesenet, men men må nesten ha droktorgrad for å forstå hva de babler om. Altså, det kommer en stor pakke fra USA som blir sendt via fedEx, og til meg i Trondheim. Fåregår det slik at jeg da møter opp på posten og betale moms og evt. tollgebyr når jeg henter pakken? Takk for svar
Skrevet 17. juni 2008 16 år Det skjer en av 4 ting: 1) Du har flaks og får den rett i posten uten å betale noe ekstra 2) Du får hentemelding som en vanlig pakke som sendes i oppkrav - der du betaler moms og ev. toll rett til posten 3) Du får den på døra av FedEx med et skjema der du må fortolle varen selv på tollvesenets hjemmesider eller betale rett til sjåføren. 4) Du får beskjed om at du enten må møte på nærmeste tollsted å fortolle pakka sjæl - eller gi de fullmakt til å åpne pakka og deretter fortolle den og sende den videre - så du kan hente den ut som alt. 2. HVILKE av disse mulighetene som du ender opp med kommer vel an på hvordan firmaet du har handlet fra har merket pakken din, pluss en god posjon tilfeldigheter. Jeg har mottatt pakker med både høy og lav verdi på alle fire måter fra USA.. Vanskelig å bli klok på. Håkon
Skrevet 18. juni 2008 16 år Nr 4 som Håkon skrev om var en smule kjent. Etter hjemkomst fra Libanon hadde jeg sendt ett digert stereoanlegg, og jammen måtte jeg stå helt i ro mens en toller sto og kikket kun på meg mens den andre demonterte absolutt alt som var i eskene. Cd spiller - høytalere - og tilogmed forsterkeren fordi den var så tung. Skuffelsen hos tollerne ble bare større og større etter hvert som anlegg ble demontert og ingenting dukket opp. Og på meg virket det som at di bare måtte finne noe, så da gikk di etter kvitteringa på anlegget. Denne prisen kunna da umulig stemme påsto di, og nektet og høre på hva jeg sa. Det ente med en altfor høy tollsats for å få ut varene, men det var eneste utvei. Man er ikke akkurat høy i hatten når man opplever slik, selv om man ikke har noe å frykte. Ubehagelige greier.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.