Skrevet 17. juni 2008 16 år Hei! Jeg skal snart få meg speilrefleks (antakelig Canon 400D) og lurte derfor på om dere kan komme med litt grunnleggende ting som jeg burde vite om speirefleks og evt. tips og triks! Kommer vel til å bli brukt mest til spotting, tar gjerne imot tips her også Hadde vært knall!
Skrevet 17. juni 2008 16 år Jeg bruger altid funktionen "Av" (canons navn for funktionen). Det er blenderprioritet. Derved kan du få en god skarphed i bildet, samtidig med, at du får bra bilder (forhåbentlig). Jeg bruger selv omkring blende 8, for at få god dybdeskarphed. Et andet tip. Køb med kit-objektivet. Selvom det ikke er noget topobjektiv, så er det bra som startobjektiv, fordi du kan lære utrolig mye om hvilke indstillinger du skal bruge for at få de bedste bilder. Brug sommeren på at træne, træne og træne. Jo flere bilder, jo mere lærer du. Dog er kitobjektivet ikke beregnet til Spotning (kun hvis du vi have bilder af flyene når de kommer lige over dig (like this: http://www.airliners.net/photo/Lufthansa/Boeing-747-430M/0918569/M/)
Skrevet 17. juni 2008 16 år Jeg bruker stort sett Av og stilt inn på f/8 for å få en relativt stor skarphetsdybde. Om det er kampfly etc så går jeg over til Tv stilt inn på 1/1000 sek fordi de går så himla fort! Et grunnleggende tips er å kjøpe Digital Fotografi i praksis: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1700245&rom=MP
Skrevet 17. juni 2008 16 år Forfatter Takker! Har sett liltt på denne linsa: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=10521 Men har også sett på diverse andre 300 mm, som jeg får til 1.999,- Er disse noe tess, eller bare skrap?
Skrevet 17. juni 2008 16 år Ja zoom opp mot 300mm er nesten en nødvendighet om du har tenkt til å ta bilder på store flyplasser... Om det er akkruat 300mm eller 400mm eller noe du trenger, vet jeg ikke nøyaktig, men zoom opp til 135mm blir snaut tror jeg!
Skrevet 17. juni 2008 16 år Jeg har det obejktivet du linker til. Fint objektiv, som er en god all-round. Ikke top kvalitet, men det er 100 gange bedre end kit-objektivet. Jeg har haft et 70-300mm objektiv fra Sigma (kostede 1690 DKK) men det var utrolig dårligt. Det var ikke skarpt, og det virkede som om, at den fokuserede forkert. Hvertflad var de fleste bilder med det objektivet slørede. Så købte jeg mig Canon's 70-300 IS USM (dengang til 6500 DKK). Allerede fra dag 1 kunne jeg se forskel. Det var korrekt i fokus, og virkede også som bedre kvalitet end Sigma'en. Siden da er jeg gået til 70-200 F/4 USM (Købt for 6800 DKK for 3 måneder siden). Det er skarpt som bare ......... Og så er det i bedre kvalitet. Prisen er også noget højere end hvad 70-300 IS USM koster i dag (har set 70-300'eren til 3500 DKK).
Skrevet 17. juni 2008 16 år Som Andreas sier så er vel Av det greieste som oftest. Men ikke føl deg bundet til det. Jeg er ganske lei av å skyte alle bilder i f8 og lalalal. Prøv heller å ekspermentere litt, se på bildene til Ernst. Det er sånne bilder vi vil ha!
Skrevet 17. juni 2008 16 år Jeg er ganske lei av å skyte alle bilder i f8 og lalalal. Prøv heller å ekspermentere litt' date=' se på bildene til Ernst. Det er sånne bilder vi vil ha! [/quote'] Ganske morsomt da at Ernst også bruker aperture-prioritert automatikk med f8 og f10 på Bodø Air Show bildene. Helt enig med deg; det er sånne bilder vi vil ha! Eksperimenteringen er viktig for å vokse som kreativ fotograf. Prøv ut forskjeller mellom å ta bilde med vidvinkel helt inntil motivet og å ta bilde med teleobjektiv langt unna. Slike ting er veldig spennende og det "øver" øyet for motiver.
Skrevet 17. juni 2008 16 år http://en.wikipedia.org/wiki/Telephoto In photography and cinematography, a telephoto lens is a specific construction of a long focal length photographic lens... Altså, en lise med mye zoom. Ett teleobjetiv går ofte fra 100mm og oppover. En god telelinse er Sigma sin 70-300 APO som er god, og billig. Mathias
Skrevet 17. juni 2008 16 år Hallo! Kan ikke dy meg når det er snakk om objektiver! Den Sigma-zoomen du snakker om, (finner ikke Sigma 70-300/4) er det denne:? 70-300 APO så er jo den direkte dårlig, som Clausen sier. Men så er det billig, også. Så om det er det beste du får til prisen, kan jo diskuteres. At den ikke er så skarp som Canons 70-200 er en ting, men autofokusmotoren er så utrolig treig at før den har foukusert ferdig så har flyet reist, liksom. Også er den så mørk (lite lyssterk) at mange kameraer ikke klarer å fokusere skikkelig raskt, mange kameraer har en grense på F6.0 der det begynner å bli tvilsomt. Men i det hele tatt: Kjøp brukt på foto.no, da får du objektiver til borti halv pris, og folkene er seriøse. Og selv om jeg har lyst skal jeg ikke mase om hvor bra Canons 70-200/4 er (brukt ca. 4000) En annen ting: Mange her setter blender på både 8 og 10 og 12. Jeg trodde poenget var å få bilde av et skarpt fly, og ikke så mye skarp skog i bakgrunnen? Jo lavere blendertall, jo mer ute av fokus er bakgrunnen, og dermed står flyet mer ut fra bakgrunnen? Dessuten blir jo mange objektiver direkte uskarpe når man kommer over blender f10. Og jo større blendertall, jo laver lukkerhastighet, og man risikerer jo å få uskarpe bilder på grunn av det;) Men jeg tror altså i flyspottersammenheng at det viktigste er å ha et objektiv som klarer å fokusere raskt (1-3 tiendeler). Da får man skarpe bilder hver gang.
Skrevet 17. juni 2008 16 år Man setter blender til ca 8 fordi det er først ved ca 8 mange objektiver blir ordentlig skarpe. De fleste objektiver er altså skarpere ved ca 8 enn ved laveste tall
Skrevet 17. juni 2008 16 år Og man skal ikke så mye høyere enn 8 som blendertall før bildet begynner å bli uskarpt igjen fordi lys bøyes av i skarpe og smale kanter. (Diffraksjon)... Men det er ved små blendertall at de kreative bildene kommer frem som oftest
Skrevet 17. juni 2008 16 år "De fleste objektiver er altså skarpere ved ca 8 enn ved laveste tall" Vel, 70-200/4 fra Canon er for eksempel aller skarpest på 5.6 (200mm), men er jo ikke merkbart softere på F4, og det er jo ikke vits i å måtte doble lukkertiden hvis man ikke må. Sigma sin 70-200/2.8 er også skarpest på 5.6. Og den sagnomsuste 70-300 som omtalt over, er like dårlig fra 5.6 til 11, i alle fall ikke noe vits i å ha høyere enn minsteblender. (hvis da ikke poenget var å få skogen bak skarpere, og det kan jo i noen tilfeller hende.) Det er jo liten dybdeskarphet som kjennetegner speilrefleksverdenen kontra kompaktverdenen; med et lite kompakt blir bakgrunnen alltid nogenlunde skarp, men med speilrefleks og stor blenderåpning får man isolert flyet fra bakgrunnen. Og som bonus blir lukkertiden raskere. Men jeg vet jo at f.eks Canons 50mm/1.4 er soft på 1.4, den er faktisk skarpest på 2.8. Men ikke pokker om jeg velger 8.0 hvis jeg ikke vil ha med trærne i bakgrunnen;) Jeg tror at det man tjener på ekstra skarphet ved å velge 8 i stedet for 5.6 vil man tape i form av lave lukkertider. Er det utrolig lyst ute kan man vel se bort fra det, da er vel lukkertiden kort nok uansett.
Skrevet 18. juni 2008 16 år Men jeg tror altså i flyspottersammenheng at det viktigste er å ha et objektiv som klarer å fokusere raskt (1-3 tiendeler). Da får man skarpe bilder hver gang. Nja, det kan diskuteres. Du får først fokus når flyet kommer ganske nære deg, og da vil den være på ca uendelig. Når flyet kommer nermere vil fokus endre seg, ja, men ikke så mye at du trenger å gå helt til nærgrensen av objektivet. Flyet vil være mer enn 3-4m over deg anyway! Så du vil aldri trenge en ekstrem rask fokus hvis du slipper shutter noen ganger mellom bilder. Har spottet i noen år nå, og aldri hatt problemer med fokus på sigma. Itilegg så vil du aldri trenge f/4 når du er ute i dagslys på en flyplass. Med mindre du vil ha 2-3000 i lukkertid er det bedre å ligge på rundt f/11 for å få god skarphet i bildet, enn for å få en mer blurry bakgrunn.. And one more thing.. Det er ikke alle - spessielt de som leter etter grunnleggende kunnskaper som er villige til å legge ut minst 6000kr på ett objektiv når kamera koster 5000kr. Og den sagnomsuste 70-300 som omtalt over, er like dårlig fra 5.6 til 11, i alle fall ikke noe vits i å ha høyere enn minsteblender. Jaha? Proof? Mathias edit: Bare så det er sagt, jeg sier ikke at sigmaen er feilfri, fordi det er den ikke, men det er ett veldig bra nybegynner objektiv, for de som ikke er villig til enda å legge inn mange, mange tusenvis av kroner i glass..
Skrevet 19. juni 2008 16 år Forfatter Yess! Endlig Da har jeg kjøpt meg Canon EOS 400D! Batteriet står til lading nå!
Skrevet 19. juni 2008 16 år Hei, hå! Jeg tror ikke jeg forstod hva du mente med "Du får først fokus når flyet kommer ganske nære deg, og da vil den være på ca uendelig. Når flyet kommer nermere vil fokus endre seg, ja, men ikke så mye at du trenger å gå helt til nærgrensen av objektivet.." Trolig snakker vi forbi hverandre;) Mitt poeng er jo at flyet vil stå enda klarere fram hvis ikke bakgrunnen er skarp? Men skal man ha skogen i det fjerne like skarp som flyet, må man jo opp i blendertall. Men for Sigmaen er det ikke noe vits i å ha høyt blendertall fordi objektivet er uskarpt i seg selv ved helt åpen blender, fordi den er like (u)skarp hele veien: (se på 300mm, som vel brukest mest på spotting) På noen objektiver er det lurt å blende ned et hakk for at objektivet skal prestere mest mulig, men fra det til F11 er jo et stykke;) Hva slags lukkertid er det du opererer med når du har sigmaen på F11, da? Hvis du ikke bumper ISO'en opp i 800, får du ikke lukkertider under 1/100 sekund, da? (hvis det er overskyet) Da kan det jo bli vanskelig å holde objektivet stille nok.. Her er min 70-200/4, se på 200mm, der er den skarpest på 5.6, men så blir den jo dårligere jo høyere blendertall jeg velger. Så om ikke skogen bak er et must å få skarp, velger jeg jo 5.6. Artig å diskutere litt,da! (men like viktig å komme seg ut og ta noen bilder;) (og jeg skjønner poenget med at kvalitet koster, og at ikke alle kan gå å kjøpe seg noe veldig dyrt.)
Skrevet 19. juni 2008 16 år Forfatter Noen som vet hvorfor lukkertiden blir så treg når jeg stiller inn blenderen på 8.0 i "Av"?
Skrevet 19. juni 2008 16 år Det skyldes lite lys. Prøv å øke ISO-hastigheten for å få kortere lukkertid.
Skrevet 19. juni 2008 16 år Forfatter Det skyldes lite lys. Prøv å øke ISO-hastigheten for å få kortere lukkertid. Aha, takker!
Skrevet 19. juni 2008 16 år -eller som hele denne tråden handler om: Sett blenderen på et mindre tall;)
Skrevet 19. juni 2008 16 år Du bor jo i nærheten av Oslo. Ta deg en tur på Elektrofilmessa i helgen. Lørdag og søndag kl. 11-12 er det fotokurs med en profesjonell fotograf. Det er også folk fra Canon, Nikon osv der som du kan spørre spørsmål til. Skal dit selv!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.