Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Problemet trur eg ligg i at mikrofly og slikt ikkje krev så mykje trening for å kunna fly lovleg. Ergo, ein har ekstremt uerfarne pilotar som flyg rundt i luftfartyg. Det er ofte ein dårleg kombinasjon.

 

Eg håpar det går bra med piloten, og at han kjem seg på beina att raskt.

Skrevet
  • Forfatter
Problemet trur eg ligg i at mikrofly og slikt ikkje krev så mykje trening for å kunna fly lovleg.

 

25 timer trenger man får å få lappen på mikro... Kansje litt lite erfaring kansje da.

Skrevet

Tilsvarar nokonlunde "Lightsport" her i USA. 15 timar med instruktør og 5 timar solo er minstekravet. Alt for lite til å kunne føre eit luftfartyg på ein 100% trygg måte etter mi meining.

Skrevet

Vet ikke hvordan det er i Norge.

 

Men i USA kan du vel ikke fly kontrollert luftrom med Lightsport uten instruktørklarering før hver tur?

 

Synes det er litt lite med 25 timer for å fly et motorisert luftfartøy. Synes ikke minimumskravet på seilfly(30 timer) er så altfor ille med tanke på at det er litt mindre å holde styr på.

Skrevet

Å joda. Det kan du. Me er stasjonert på ein klasse D flyplass (kontrollert luftrom) og har light sport fly i flåten vår. Einaste kravet for Lightsport på kontrollert flyplass, er at du har radio ombord for kommunikasjon, og at flygaren har opplæring i bruk av radio.

Skrevet
Vet ikke hvordan det er i Norge.

 

Men i USA kan du vel ikke fly kontrollert luftrom med Lightsport uten instruktørklarering før hver tur?

 

Synes det er litt lite med 25 timer for å fly et motorisert luftfartøy. Synes ikke minimumskravet på seilfly(30 timer) er så altfor ille med tanke på at det er litt mindre å holde styr på.

 

Er da mye av det samme da. Du går ikke fra dårlig pilot til god pilot med 5 timer mer Olaf

Skrevet

Og når sa jeg det?

 

Det er mye av det samme, ja. Men om du ikke tar papirer på motorglider så er det ikke noe motolære involvert og det er jo en stor del.

Skrevet

Må nesten gi' min lille kommentar til dette emne, og det der er sket på det sidste.

 

At der er sket 2 ulykker med microfly den sidste måned, er helt uhørt.

Men som et gammelt ordtag siger: "En ulykke kommer sjældent alene"....

 

Hvad der skete på Spydeberg for ca. 4uker siden, har intet med sikkerhet i

Micro-flight at gøre.

Og hvad der skete på Søgne i går, har heller ikke noget med det at gøre.

 

Mange utomstendigheder kan altid bringe oppdraget, hvad det nu skulle være,til en fatal "avsluttnig".

 

Mit poeng i denne blokk er; ikke ta for hurtige konklusjoner OK!

 

Flyver selv TRIKE fra Spydeberg, og føler meg ALTID trykk når jeg er i luften.

 

- Gå inn på www.nak.no / Microfly / Klubber / Spydeberg / Galleri - Tommy .

Der er et par videoer av hvordan vi hygger os. Og samtidig verner om sikkerheden.

 

Fortsat go' tirsdag.

Spesielt til piloten i LN-YXX (Redigeret av SMK)

 

 

 

 

Skrevet
Mit poeng i denne blokk er; ikke ta for hurtige konklusjoner OK!

 

Det er jeg helt enig i - men hva er det du gjør her?

 

Hvad der skete på Spydeberg for ca. 4uker siden' date=' har intet med sikkerhet i Micro-flight at gøre. Og hvad der skete på Søgne i går, har heller ikke noget med det at gøre.[/quote']

 

Jeg tror det lønner seg å vente på konklusjonene til havarikommisjonen.

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …