Skrevet 15. juni 2008 16 år Kan du si: Min regjering lyver ? For det er det som skjer nå, siste tall for april måned er alarmerende!!! #1 Ekofisk faller for første gang i historien under 1 mill kubikkmeter. Det er 13% lavere/dårligere enn i fjor. #2 Tungoljefeltet Grane er ned over 30%.. #3 Gassfeltet Troll er ned 14% på ett år.. Sjekk tallene selv, på http://www.regjeringen.no/nb/dep/oed.html?id=750, Det eneste jeg håper, er at noen begynner å stille folk i ledende posisjoner en hel haug svært kritiske spørsmål. Peak oil er bare av akademisk interesse.. hvor hardt det vil slå, vil snart vise seg også i norge! Å protestere mot bensinpriser er latterlig..for å si det på amerikansk "you've not seen anything yet" eller noe der omkring...
Skrevet 15. juni 2008 16 år Jeg så et ganske interessant intervju med Aage Figenschou i forbindelse med økende oljepriser på Dagsrevyen i dag. Der kom det fram at: - Verden forbruker i dag 1000 fat olje per sekund (!!!) - Oljeprisen øker som følge av manglende prduksjonskapasitet, oljeressurser finnes det mere enn nok av. - Produksjonskapasiten forventes å holde seg stabil de neste femten årene, også vil produksjonkapasiteten begynne å falle. I tillegg så er det forventet at man de neste årene vil kunne begynne prøveboring i dagens nordpolområder, ettersom at isen snart vil være fraværende gjennom store deler av året, som en følge av global oppvarming. Man har estimert oljereservene i disse nordområdene til å være mye større enn de samlede reservene i Saudi Arabia og det sier sitt! Statoil Hydro har faktisk beregnet at Polhavet skjuler så mye som en fjerdedel av verdens uoppdagede olje-og gassforekomster. Det blir spennende å se hvordan fordelingen av disse områdene vil foregå, men så langt har Norge, Russland, Danmark, Usa og Canada gjort krav på disse verdifulle områdene. Og dersom ting går i riktig retning, ja da er Norge sikret en stabil oljeproduksjon i mange, mange år framover!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.