Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har lenge ønsketå fly F-16, og lurer på hvem og hvor jeg skal kontakte for å få til dette. Er det noen her som veit om noen jeg kan ringe for å få vært med på en ca 1 times flytur i F-16?

 

 

Skrevet
Du får heller spare opp noen kroner og ta deg en tur til Russland hvis du vil fly jagerfly ;)

Det skal jeg gjøre når jeg blir rik :) Siden lottorekka ikke gikk inn i går regner jeg med at det skjer neste lørdag, så da er jeg i lufta i en MiG-25 om senest 2 uker!

Gjest Emil-André Gundersen
Skrevet

Nærmere 10.000 NOK tenker jeg. du kan jo ta deg en tur i harvarden på Torp og.

Skrevet

Koster nok mye mer enn 10.000 for en time i F-16.

 

De har vel tatt en utregning av driftskostnader(pilotlønn, vedlikehold, fuel etc) og da kom de vel frem til at prisen er tett oppunder 60.000

 

Correct me if I am wrong.

Skrevet
Koster 8000 for en halv time i den. Snakket med de pilotene når de var på Kjeller før Air Show`et.

 

Det kommer helt an på hvordan man regner. 16.000,- timer i en F-16 kan ikke ha med de kostnadene man normalt tar med for å finne en totalkostnad pr.time. I min tid på Lynx fikk vi oppgitt en totalkostnad pr.time på i overkant av 40.000,-. F-16 lå etter hva jeg kan huske noe over dette. En annen sak er at man ikke kan sammenligne timepriser på sivile og militære luftfartøy.

 

Denne diskusjonen (timepris F-16) var forøvrig oppe for en stund tilbake her på forumet.

Skrevet

Forsvaret har nok bedre ting å ta seg til en å ta med gud-og-hvermann på baksetetur. Dette er som nevnt forbeholdt F-16 flyvere/instruktører. Men det hender at jurnalister/fotografer (les folk som kan gi forsvaret god PR) og andre VIP's får være med om de består medisinske tester, samt har en J'vlig god grunn til å være med.

 

Crew med lang ansinitet får også somregel være med, men her snakker vi teknikere/Crew Chiefs med L A N G og god tjenestetid.

Skrevet

Ei jeg kjenner fikk bli med i F16 da hun var nyutdannet sersjant og hadde pliktår ved desken i Bodø. Aner ikke hvor lenge hun hadde vert inne da, men antar at det ikke var lenge siden hun bare var 21.

 

Den hører jo med til historien at hun ikke fikk fly så alt for lenge da maskinen tok med seg en liten fugleflokk på veien, og det endte med at pilot og passasjer måtte forlate skuta i synkende tilstand.

Skrevet
Forsvaret har nok bedre ting å ta seg til en å ta med gud-og-hvermann på baksetetur. Dette er som nevnt forbeholdt F-16 flyvere/instruktører. Men det hender at jurnalister/fotografer (les folk som kan gi forsvaret god PR) og andre VIP's får være med om de består medisinske tester' date=' samt har en J'vlig god grunn til å være med.

 

Crew med lang ansinitet får også somregel være med, men her snakker vi teknikere/Crew Chiefs med L A N G og god tjenestetid. [/quote']

 

 

For å feie all tvil og synsing av banen:

 

BML (Bestemmelser for militær luftfart) regulerer hvem som kan være passasjer i Luftforsvarets jagerfly:

 

-Norske militære flygere

-Jagerflygere fra andre NATO land i forbindelse med sæskilte oppdrag

 

Andre personer kan kun følge med som passasjer etter tillatelse fra Generalinspektøren for Luftforsvaret. Disse må også inneha en nærmere beskrevet legeattest.

Skrevet
Ei jeg kjenner fikk bli med i F16 da hun var nyutdannet sersjant og hadde pliktår ved desken i Bodø. Aner ikke hvor lenge hun hadde vert inne da' date=' men antar at det ikke var lenge siden hun bare var 21.

 

Den hører jo med til historien at hun ikke fikk fly så alt for lenge da maskinen tok med seg en liten fugleflokk på veien, og det endte med at pilot og passasjer måtte forlate skuta i synkende tilstand. [/quote']

 

Var dette den hendelsen i 2001? Hun som var i baksetet var Admin-off'en vår på skvadronen :P

 

Vet at i enkelte tilfeller (ved f.eks. deployment slik vi gjorde under øvelse Nordavind 2000), så kan ikke-flygende personell bli tatt med i baksetet. Men dette tilhører sjeldenhetene, og er ALLTID approved av høyere hold. På det året jeg var ved 331/334, så var det mindre enn 10 ikke-piloter som fikk baksete-tur, og alle 4 jeg var med på å launche var militært personell hvorav kun en ikke var ifra Luftforsvaret (en Hærkaptein som kjefta meg huden full fordi jeg så ut som en oljeklut. Kom rett fra motorskifte og smøring av understell. Han var ikke like eplekjekk etter flyturen, for å si det slik :P)

Skrevet

One takeoff zero landings. ;)

 

Når det gjelder bakseteturer prøver de å gi alle som har noe med drift av flyene en tur, som Mission Support og Fighter controllere og Crew Chiefer, så frister en tur er det bare å ta befalskole og søke seg på en av disse stillingene og krysse fingrene. ;) Skal vel mye til for at en soldat får sitte på, men en tur i flyet under motorkjøring som Crew Chief assistent er mulig, litt artig det også.

Skrevet

En annen mulighet er å bli "forward air control" (FAC). Dette er soldater på bakken som forteller flygerne hvor de skal droppe våpen etc. Så vidt meg bekjent pleier disse å få en tur under utdanningen, slik at de skal få en bedre forståelse av flygerens oppgaver.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...