Mads Hjemmen Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Hei. Har lenge ønsketå fly F-16, og lurer på hvem og hvor jeg skal kontakte for å få til dette. Er det noen her som veit om noen jeg kan ringe for å få vært med på en ca 1 times flytur i F-16? Siter
Mads Hjemmen Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Skrevet 15. juni 2008 LFS? Hva er det? Er det forkortelse for Luftforsvaret? Siter
Kai Dreyer Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Haha, du får nok aldri flydd F16 om du ikke kjenner forsvarssjen personlig Ellers så må du komme inn på flyskolen, å håpe på F16:) Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Det hender de tar med journalister ol. på turer, men for deg som privatperson så er nok sjansen for en tur lik null... Du får heller spare opp noen kroner og ta deg en tur til Russland hvis du vil fly jagerfly Siter
Terje Aalrust Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Du får heller spare opp noen kroner og ta deg en tur til Russland hvis du vil fly jagerfly Det skal jeg gjøre når jeg blir rik Siden lottorekka ikke gikk inn i går regner jeg med at det skjer neste lørdag, så da er jeg i lufta i en MiG-25 om senest 2 uker! Siter
Mads Hjemmen Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Skrevet 15. juni 2008 *Synger* Optimist. Jeg vet det går bra til sist. Så lenge jeg lever her, er jeg en optimist *Synger* Siter
Martin Floor Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Warbirds of Norway Det kan du fly, det er realistisk i pris også. Jeg finner ikke informasjon om pris på siden, men har hørt det koster 8000,- NOK for en halvtime i luften. Flyet drar +8/-4 G, så du får kjørt deg her og tror jeg! Siter
Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Nærmere 10.000 NOK tenker jeg. du kan jo ta deg en tur i harvarden på Torp og. Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Koster nok mye mer enn 10.000 for en time i F-16. De har vel tatt en utregning av driftskostnader(pilotlønn, vedlikehold, fuel etc) og da kom de vel frem til at prisen er tett oppunder 60.000 Correct me if I am wrong. Siter
Mads Hjemmen Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Skrevet 15. juni 2008 Blir mye dette her. Høres ut som jeg må la drømmen leve...Takk for svar :grin: Siter
Kai Dreyer Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Koster 8000 for en halv time i den. Snakket med de pilotene når de var på Kjeller før Air Show`et. På Delfin. Siter
H S Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Koster 8000 for en halv time i den. Snakket med de pilotene når de var på Kjeller før Air Show`et. Det kommer helt an på hvordan man regner. 16.000,- timer i en F-16 kan ikke ha med de kostnadene man normalt tar med for å finne en totalkostnad pr.time. I min tid på Lynx fikk vi oppgitt en totalkostnad pr.time på i overkant av 40.000,-. F-16 lå etter hva jeg kan huske noe over dette. En annen sak er at man ikke kan sammenligne timepriser på sivile og militære luftfartøy. Denne diskusjonen (timepris F-16) var forøvrig oppe for en stund tilbake her på forumet. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Tror det er L-29 Kai refererer til... Siter
H S Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Tror det er L-29 Kai refererer til... Ahh, sorry... Siter
Sten Arne Bryde Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Forsvaret har nok bedre ting å ta seg til en å ta med gud-og-hvermann på baksetetur. Dette er som nevnt forbeholdt F-16 flyvere/instruktører. Men det hender at jurnalister/fotografer (les folk som kan gi forsvaret god PR) og andre VIP's får være med om de består medisinske tester, samt har en J'vlig god grunn til å være med. Crew med lang ansinitet får også somregel være med, men her snakker vi teknikere/Crew Chiefs med L A N G og god tjenestetid. Siter
Martin Dahl Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Såååå lenge må de nødvendigvis ikke ha tjenestegjort. 4-5 år inkludert førstegangstjeneste og befalsskole er ikke uvanlig. Siter
Hans Chr Haaland Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Ei jeg kjenner fikk bli med i F16 da hun var nyutdannet sersjant og hadde pliktår ved desken i Bodø. Aner ikke hvor lenge hun hadde vert inne da, men antar at det ikke var lenge siden hun bare var 21. Den hører jo med til historien at hun ikke fikk fly så alt for lenge da maskinen tok med seg en liten fugleflokk på veien, og det endte med at pilot og passasjer måtte forlate skuta i synkende tilstand. Siter
H S Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 Forsvaret har nok bedre ting å ta seg til en å ta med gud-og-hvermann på baksetetur. Dette er som nevnt forbeholdt F-16 flyvere/instruktører. Men det hender at jurnalister/fotografer (les folk som kan gi forsvaret god PR) og andre VIP's får være med om de består medisinske tester' date=' samt har en J'vlig god grunn til å være med. Crew med lang ansinitet får også somregel være med, men her snakker vi teknikere/Crew Chiefs med L A N G og god tjenestetid. [/quote'] For å feie all tvil og synsing av banen: BML (Bestemmelser for militær luftfart) regulerer hvem som kan være passasjer i Luftforsvarets jagerfly: -Norske militære flygere -Jagerflygere fra andre NATO land i forbindelse med sæskilte oppdrag Andre personer kan kun følge med som passasjer etter tillatelse fra Generalinspektøren for Luftforsvaret. Disse må også inneha en nærmere beskrevet legeattest. Siter
Marius Sparby Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 Ei jeg kjenner fikk bli med i F16 da hun var nyutdannet sersjant og hadde pliktår ved desken i Bodø. Aner ikke hvor lenge hun hadde vert inne da' date=' men antar at det ikke var lenge siden hun bare var 21. Den hører jo med til historien at hun ikke fikk fly så alt for lenge da maskinen tok med seg en liten fugleflokk på veien, og det endte med at pilot og passasjer måtte forlate skuta i synkende tilstand. [/quote'] Var dette den hendelsen i 2001? Hun som var i baksetet var Admin-off'en vår på skvadronen Vet at i enkelte tilfeller (ved f.eks. deployment slik vi gjorde under øvelse Nordavind 2000), så kan ikke-flygende personell bli tatt med i baksetet. Men dette tilhører sjeldenhetene, og er ALLTID approved av høyere hold. På det året jeg var ved 331/334, så var det mindre enn 10 ikke-piloter som fikk baksete-tur, og alle 4 jeg var med på å launche var militært personell hvorav kun en ikke var ifra Luftforsvaret (en Hærkaptein som kjefta meg huden full fordi jeg så ut som en oljeklut. Kom rett fra motorskifte og smøring av understell. Han var ikke like eplekjekk etter flyturen, for å si det slik ) Siter
Hans Chr Haaland Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 Var dette den hendelsen i 2001? Hun som var i baksetet var Admin-off'en vår på skvadronen 2001 stemmer nok bra det ja. Det ble bra med bygdesnakk når ryktene om at en sambygding hadde blitt skutt ned i krigen gikk som ild... Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 One takeoff zero landings. Når det gjelder bakseteturer prøver de å gi alle som har noe med drift av flyene en tur, som Mission Support og Fighter controllere og Crew Chiefer, så frister en tur er det bare å ta befalskole og søke seg på en av disse stillingene og krysse fingrene. Skal vel mye til for at en soldat får sitte på, men en tur i flyet under motorkjøring som Crew Chief assistent er mulig, litt artig det også. Siter
Jan Peder Nilsen Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 En annen mulighet er å bli "forward air control" (FAC). Dette er soldater på bakken som forteller flygerne hvor de skal droppe våpen etc. Så vidt meg bekjent pleier disse å få en tur under utdanningen, slik at de skal få en bedre forståelse av flygerens oppgaver. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.