Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal inn i militæret i sommer så jeg er derfor på jakt etter et kompaktkamera ettersom det vil bli tungvint med å ta med SLR kameraet mitt. Jeg er på utkikk etter et kamera som har god kvalitet på bildene, har god batterikapasitet og det skader heller ikke at det tåler litt. Prisklassen det er snakk om er 3000 +/- så om det er noen som har noen gode tips hadde jeg satt veldig pris på det :)

Skrevet

Jeg vet ikke hva prisen er for Canon G9 men jeg har prøvd denne i et par minutter og mitt inntrykk er at dette er et kompaktkamera som kan kalles for semi-systemkamera uten speil! Mange mange muligheter og innstillinger jeg kjenner igjen fra speilrefleks, uten at kameraet er like stort som et D-SLR.

Skrevet

Jag är oxå på jakt efter kompaktkamera då min Ixus 40 har gjort sitt.

Är så många olika Ixus och en sak som går igen i alla? utom kanske dom med IS är att bilderna blir gråblassiga med ett svagt brus i.

Tittade på www.tranceclubber.com under pictures där från senaste kryssningen, och alla som hade fotat med Ixus kan man se det samma problemet.

Vill ha klarare bilder och bättre bilder vid mindre ljus, men en Ixus 80IS för 2495 SEK kanske är ett bra val ? Behöver INTE massa megapixlar då jag inte tänkt skriva ut billboards eller banners bakom flygplan. ;)

Skrevet

Ikke regn med for mange bilder i rekrutten.. Da må du ha ett kamera som er vanntett og støtsikkert! :grin:

Selv hadde jeg Canon Ixus i, ett supert kamera i miniformat! Bildene er helt OK, gjennomsnittlig for ett digitalt kamera. Downside er jo at modellen er utrangert av markedet og derfor må kjøpes brukt, pluss siden med dette er forøvrig at du kan få det til under 1000-lappen. Ett pent brukt går nok får rundt 800-1000 kroner. Verd kjøpet, i tillegg er det ikke så farlig om det blir ødelagt! :grin:

Kameraet overlevde 6 mnd på Sessvollmoen og nesten 6 mnd på Værnes, men da en soldat gikk bersjerk å fylte hele etasjen i brakka med vann måtte det gi tapt, dog fikk jeg 2000,- i erstatning! :grin:

Skrevet

Här är priser på olika Ixus modeller just nu i Sverige. Såg Ixus 82IS på en butik, men den finns inte ens på canon.se så jag vet inte vad det är för modell.

Ixus 80IS: 3x zoom, 2,5" LCD, 8MP och 240 bilder på en laddning.

Ixus 85IS: 3x zoom, 2,5" LCD, 10MP och ca 300 bilder på en laddning.

Ixus 90IS: 3x zoom, 2,5" LCD, 10MP och ca 330 bilder på en laddning.

Inte mycket som skiljer dessa 3 modeller. Samma bildprocessor / chip och storleken är den samma.

108166-ixus.JPG

Skrevet

Har bestämt mig för att gå ifrån Ixus pga bildkvalitet som inte lever upp till det man betalar för. Istället blir det nog en Sony Cyber-Shot DSC-Wxxx serien.

Kan någon som har lite koll på kamera titta på dessa 5 modeller och berätta vad som är huvudsakliga skillnaden.

Jag ser att både DSC-W170/W150 är 93,7mm bred medans dom andra är 88,2 vilket gör att jag kanske skulle gå för W130/W125/W120 om funktionen är den samma.

edit: DSC-W120/125 är samma kamera men i olika färg.

Skrevet

En annan sak som är lite dumt med att byta från Ixus till Sony är att Sony har egen kabel mellan kamera -> PC och eget minneskort. Köper man en Ixus kan man använda USB kabel och minneskort som man redan har.

Skrevet

Gick förbi butiken som hade Ixus 80IS för 2495kr i Måndags och nu kostade den 1995kr så jag köpte den. Kan med GLÄDJE säga att det INTE har det samma gamla Ixus grey-layer-over-the-pictures problemet så jag är mycket nöjd !! :)

Skrevet

Problemet är bara att dessa "tester" i princip bara visar hur kameran ser ut, hur stora knapparna är, vad knapparna gör och hur stor skärmen är. Det är samma med många liknande tester på internet, allt för få sidor och tidningar fokuserar på bildresultatet med olika inställningar i kameran. En av dom bättre (ja, ibland bättre än Steves Digicams, DPReview osv) är Cyberphoto.se som har samma motiv i nästan alla tester där dom testar och skriver om bildresultatet.

Som exempel, tog jag med min kamera till jobbet idag och tänkte jämföra min nya Ixus 80 IS med min gamla Ixus 30. Det här är det jag vill se mer av i tester:

Ixus 30

2048x1536 (3,2MP)

Ingen zoom

Autosettings

Kvalitet på max

1717KB

109248-IMG_3450.JPG

Testbild # 2:

109250-IMG_3456.JPG

Ixus 80 IS

2058x1536 (5MP ?)

Ingen zoom

Autosettings

Kvalitet på max

1782KB

109249-IMG_0102.JPG

Testbild # 2 (medium kvalitet pga uppladdningsbegränsning):

109252-IMG_0115.JPG

Sådär... där ser man tydligt att Ixus 30 har ett "grey-kind-of-layer" over bilden, medans Ixus 80 IS har en tydligare färgåtergivning och klarare övergångar mellan färgerna.

Get my point med "tester" ? :)

Skrevet

Njaa.. men testen i DinSide, viser jo nettopp forskjellige

motiver - med de ulike kameraer. Riktignok to og to kameraer,

med de samme motivene - andre tester DinSide har gjort; går

de enda grundigere til verks mh.t. bildekvaliteten.

Skrevet

ooops, sidan var lång ja. Slutade att scrolla efter att jag sett videon :blush:

Mi Scusi, Mi Scusi.

Ja då får jag ta tillbaka lite av det jag sa. DinSide testen var faktiskt bra. Tack för tipset och uppklarningen :)

Tycker för övrigt att en av kommentarerna till artikeln var RIKTIGT bra :grin:

Jeg ønsker meg et lommekamera! Og nå vet du jo hvilket som er best! ;o)

Hilsen kona

Skrevet

He he, ja jeg regnet med du var litt rask der!

Faktisk har jo også sett andre tester av kamera

på DinSide, hvor de har testet enda mer mh.t.

bilder - og sammeligner samme motiv osv. Visse

tester har de også testet video-opptakene, og

kvaliteten på dette. Skal se om jeg finner

forrige test, som også var svært detaljert.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...