November 8, 200124 yr I forbindelse med start op i en rigtig MD-80 hører man en høj alarm i retningen af wo-wo-wo-wo. Jeg går lidt ud fra, at det er i forbindelse med start af motorerne, men er der nogle der helt præcist ved hvad det er. Og er der nogle der har en bedre udgave end den jeg har? Jeg har lagt en stump her (36kb) ------- Der er vist knas med Geocities. Jeg har lagt en til her. Ellers kan jeg ikke gøre så meget ved det problem lige nu. [ 09-11-2001: Endret av: Peter Noerkjaer ]
November 9, 200124 yr På DC-9 hører man high energy ignition. Har ikke fløyet md 80, men kanskje er det det du hører, Hilsen John
November 9, 200124 yr Hej. Det er måske en 'rigtig' fejl. Se nedenstående: SAS aflyser 150 flyvninger Det skandinaviske luftfartsselskab SAS har i dag udstedt flyveforbud til 43 fly og aflyst 150 flyvninger med øjeblikkelig varsel. SAS har opdaget "tekniske fejl" ved et af sine passagerfly af typen MD-80, oplyser det franske nyhedsbureau AFP.
November 9, 200124 yr Min teori(hvis vi tenker på samme lyd): Tror kanskje det dreier seg om master warning/caution som er aktivert når forskjellige systemer(som elektrisk og hydraulisk) er ute av funksjon. Vanligvis kommer jo ikke alle systemene igang før motorene er startet. Jeg har merket at denne alarmen ofte kan høres i forbindelse med sikkerhetsdemonstrasjonen som jo foregår samtidig med motorstart. Kanskje flyvertinnen som snakker står i nærheten av en åpen cocpitdør? Uansett er den lyden veldig lik den man kan høre i Paul Goldings MD80-panel når noe er galt.
November 9, 200124 yr quote: Opprinnelig postet av Karsten B. Jørgensen: Hej. Det er måske en 'rigtig' fejl. Se nedenstående: SAS aflyser 150 flyvninger Det skandinaviske luftfartsselskab SAS har i dag udstedt flyveforbud til 43 fly og aflyst 150 flyvninger med øjeblikkelig varsel. SAS har opdaget "tekniske fejl" ved et af sine passagerfly af typen MD-80, oplyser det franske nyhedsbureau AFP. Pressemelding fra SAS: SAS conducts extra technical check on aircraft SAS has decided to conduct an internal technical check of a number of aircraft in the MD80 series. During the routine check of an aircraft in this fleet, a fracture was detected in a cylinder of one of the legs of the landing gear. This check is being carried out to ensure that there is no risk of fractures in the remaining MD80 aircraft. There are 43 aircraft, of a total of 63, that are to be checked and this process is expected to take about eight hours per aircraft. The aircraft will be taken out of service on Friday on landing at one of the Scandinavian home bases. The reason for the fracture is currently being investigated by SAS in cooperation with the aircraft manufacturer. The checks are expected to be completed during the weekend. Unfortunately, these checks will have a negative impact on the traffic program, which will naturally affect SAS customers. These inconveniences are regrettable. However, since safety is the highest priority at SAS, the airline is putting safety first and conducting this comprehensive check. SAS customers who experience problems are asked to contact SAS ticket offices or SAS personnel at the airports. For further information, please call SAS + 46 8 7972944
November 9, 200124 yr Som sagt brukes high energi ignition under oppstart og dette høres tydelig, omtrent som et "varsel" som når en større lastebil rygger. Noe annet som høres og da spesielt i passasjer cabinen er den elektrisk drevne hydral pumpen som gir 3000psi til systemet.Jeg kommer ikke på noe annet som jevnlig kan høres og som lyder som et varsel, men det er dog 15 år siden jeg var aktiv på dc-9,
November 10, 200124 yr Hei Det du hører er del av "flight deck preparation", riktignok punkter 31 (stall warning system check) og 32 (max speed warning check): etter nevnte WHOOP WHOOP WHOOP kan du nemlig også høre OVERSPEED OVERSPEED OVERSPEED. Hilsen Markus
November 10, 200124 yr Her er det nok john som har rett, det er high energy ignition du hører. Dette er aktivt fra fuel ON til starter cutout. Systemet er (så vidt jeg vet) identisk med jern-9erns. Ikke noe dumt forslag Markus, men cockpitsjekkene er unnagjort når motorene startes. Ellers tror jeg det ville blitt litt travelt under oppstarten. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]
November 11, 200124 yr Author Johns forklaring lyder også som den jeg mest tror på. Den stump lyd jeg har er faktisk fra den SAS sikkerhedsgennemgang der findes på flightsim.com Man hører lyden to gange, som jeg kan høre det, lige inden motorstart. Og det er helt sikkert ikke GPWS-test. Men når man hører lyden isoleret kunne det faktisk godt lyde lidt som noget fra Star Trek. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Lyden bliver i det klip jeg har gentaget en fem-syv gange indtil man hører motorlyden rumle. >Uansett er den lyden veldig lik den man kan høre i >Paul Goldings MD80-panel når noe er galt. Hvilken lyd snakker vi nu om? Endnu en gang, hvis der er nogle der har en god optagelse... [ 12-11-2001: Endret av: Peter Noerkjaer ]
December 10, 200124 yr Hej Peter Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med lyden, men jeg synes du skulle spørgsmålet i forumet på www.flightcrew.dk Der får du helt sikkert et professionelt svar !
December 12, 200124 yr Author Nu har jeg fået lagt lyden på en anden server. Er der nogle der gider at lytte efter, og komme med et kvalificeret svar?www.socsci.auc.dk/~stina/start.wav Og som sagt, hvis der er nogle der har nogle cockpit MD-80 optagelser (ud over hvad der er på fs.com), så vil jeg gerne høre fra Jer.
December 12, 200124 yr Author Hej Michael. Jeg så ikke lige din posting, men tak for rådet. Det vil jeg få gjort, når jeg får lidt mere tid (Det er lidt hektisk her op til jul). /Peter
December 14, 200124 yr Kan med ganske stor sikkerhet si at dette er lyden ifra tenningen under oppstart.
December 14, 200124 yr Jeg har ikke tidligere klart å spille av den lyden du beskrev. Nå har jeg hørt lyden og det er "high energy ignition" vi hører, presis som på en DC-9.
December 14, 200124 yr Hvorfor skal passasjerer måtte høre på denne lyden? En annen kraftig og litt ekkel lyd for folk med flyskrekk, er lyden fra ovnen som varmer opp rundstykkene. Vanligvis rett før takeoff. markus
December 14, 200124 yr Hvorfor skal passasjerer måtte høre på denne warning lyden? En annen kraftig og litt ekkel lyd for folk med flyskrekk, er lyden fra ovnen som varmer opp rundstykkene. Vanligvis rett før takeoff. markus
December 14, 200124 yr Hallo!? Hvis du ikke tåler å høre en ovn som starter i et fly,da har du antageligvis intet å gjøre der heller. Noe mer som kan bekymre skrekkslagne passasjerer: -Hjul som kommer ned.(Dunk,dunk,dunk) -Flaps,slats. -Hydraulpumper. -Motorer. -Tanten som spør om kaffe. -Ungen som hyler i raden foran deg. Tror ikke jeg tør fly mer!!! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]
December 16, 200124 yr hmm...svein...jeg tror ikke du helt vet hva jeg sikter til. Har ikke hørt det så mange ganger men det er i noen SAS md80er hvor ovnen bråker noe grusomt i starten når den slås på. Men det er kanskje verst for de første radene [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Evt. siste. markus
December 17, 200124 yr Jo jeg vet godt hva du sikter til. Md80'ene har motorene bak,noe som gjør at støyen foran i cabinen er minimal.Pilotene trenger ikke engang bruke headset i cockpit. Dette gjør nok at man kan høre ovnene hyle litt under oppstart. Derimot synes jeg ikke akkurat dette er noen avskrekkende lyd i det hele tatt. Derfor min ironi. Synes kanskje det er andre lyder i et fly som kanskje er litt verre enn akkurat det. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]
December 17, 200124 yr jaja. Jeg har bare ikke lyst til å komme ut som en lite flyerfaren her. heh. Jeg tror kanskje det jeg sikter til er et ekstrem eksempel. Kanskje jeg også hadde husket å vaske ørene ekstra godt den dagene og hadde ekstra gode mottakerforhold.
December 17, 200124 yr Det med den lyden man hører under start-up: den høres ikke fremme i cockpiten, men de som sitter bak, hører den veldig godt. Og når jeg hører ovnene som varmer rundstykkene, får jeg ambisjoner til at det blir startet opp noen motorer til... [ 18-12-2001: Endret av: Eirik Mikal Aronsen ]
December 17, 200124 yr [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Absolutt en måte å se det på.
December 19, 200124 yr Etter take-off, og MD-80`en er på vei gjennom skylaget på rundt 10000 ft kommer en hvinelyd. Høres ut som en motor som startes opp på nytt? Hva er det? Min teori er at motorkraften økes, men jeg er ikke sikker, for lyden var ganske sterk, og jeg hørte ikke særlig mye til motoren bak i flyet (satt på rad 5)
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.