Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Heisann! sitter her med en oppgave i 2SK som det så godt heter, og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal løse den.

oppgaven lyder som følger:

dette er en to delt oppgave og begge skal besvares:

a) vis at du kan "se fordeling som grunnleggende politisk og økonomisk prosess knyttet til makt og besluttninger" (sitat fra læreplanen)

2) vis at du kan "gjøre rede for sosial ulikhet" (sitat fra læreplanen) ut fra relevante utvalg og variabler som du velger.

drøft årsaker til de resultater som du viser til...

Takker for alle svar

Skrevet

Jeg fikk vondt i hodet av de spørsmålene :P

Lykke til med eksamen i morgen!

(Bai teh wayz, vil dette gå utover min pepsi-handel på kulturhuset i form av stengt kantine?)

/Cheers

Skrevet

Oppgave 2 er jo relativt enkel da. Sosial ulikhet er noe man kan se over alt i dag. Det er trengs ikke mye innsikt for å se hvem som er fra de ulike sosiale lagene. :)

Skrevet
a) vis at du kan "se fordeling som grunnleggende politisk og økonomisk prosess knyttet til makt og besluttninger" (sitat fra læreplanen)

Tror ikke jeg forstår spørgsmålet helt. Det er da nemt nok at se fordeling som politisk og økonomisk process, fordi fordeling jo er en politisk process, hvor man finder frem til en fair/unfair fordeling af statens penge. I Danmark kaldes det en finanslov.

Knyttet til magt og beslutninger? Det er magthaverne, der er med til at fordele pengene og dermed også tager den endelige beslutning, oder was?

2) vis at du kan "gjøre rede for sosial ulikhet" (sitat fra læreplanen) ut fra relevante utvalg og variabler som du velger.

drøft årsaker til de resultater som du viser til...

Relevante udvalg og variabler går jeg ud fra må være sådan noget som samfundsstatistik. I såfald er det vel bare et spørgsmål om at finde den relevante statistik, der kan bruges i redegørelsen.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …