Skrevet 7. juni 2008 16 år Hei, lenge siden sist. Jeg lurer på om det er noen her på forumet som kan phraseologyen som brukes mellom ground crew og cockipt under startup? Jeg vet dette kan variere fra person til person, men innholdet og "budskapen" er vel den samme for alle. Hadde vært fint om noen som kan det, kan skrive det her, eller evt. sende det på mail til meg: petter_wk@hotmail.com Om ikke en partikulær phraseology finnes, så ber jeg om gangen i samtalen mellom bakke og cockpit. Takk
Skrevet 7. juni 2008 16 år Tenker du nå på samtalen som er mellom Startleder og kaptein når maskin skal startes opp??
Skrevet 7. juni 2008 16 år Forfatter Det medfører riktighet. Var kanskje litt dårlig formulert. Jeg beklager det.
Skrevet 7. juni 2008 16 år Vel, om du tenker hvor det gjelder med pushback vil det forløpe seg noe slikt som det her : Fly "Koble fra GPU" Fly "Bremsene er av, og vi er klare til pushback, dere kan starte nå" *puschback startes* Startleder "All cleared, puchback completed" Fly "Starter motor 2" Startleder: "Start nr 2 om dere er klare, om ikke standby" *Starter opp* Fly "Starter nr 1" Startleder "Start nr 1 om dere er klare, om ikke standby" Så når flyet er klart til å fortsette selv: Fly "Bremsene er på" Startleder "Ja, da er dere koblet ifra puchback bilen og klare til å fortsette selv, kobler fra intercom, ha en fortreffelig reise/dag/whatever" Så gir han tommelen opp når det er mulig for flyet å taxe uten fare for andre fly/personer. Går igjen når det gjelder hvor det ikke er pushback. Har ikke fått startleder kurset enda, så kan ikke garantere at det er helt slikt det skal være. Gjerne svar dere som evt. har det kurset
Skrevet 7. juni 2008 16 år Startleder har også med bekreftelser på at motorene er startet som de skal også?
Skrevet 7. juni 2008 16 år KAN TA DET EN GANG TIL frst roper kateinen på deg og spør om ground check is complet Da svarer du ground check complest pin instaal and we are ready to push.(der flytypen har pinne da) Da svarer dem som regel we are ready to push and brake realesed. Da svarer du we are ready and pushing. Så pusher vi Så recuester dem som regel starting nr 2. Du svarer hvis det er klart starting nr 2. Så recuester dem starting nr 1. Start nr 1 svarer du da hvis det er klart. Så sier du pushback is complete set brake Dem svarer brake set. Da kobler pushern av. Så sier kateinen som regel vi har 2 gode starter du kan koble fra headset og vi ser deg framme på venstre side med safty pinne. Tommelen opp til han gir tegn tilbake og vinker ha det bra. Rune
Skrevet 7. juni 2008 16 år Og noen, som vi, starter motorene før de begynner push siden vi helt klart foretrekker å starte motorene med hjelp av GPU.
Skrevet 7. juni 2008 16 år Riktig det avhenger av flytype sa jeg.F50 og dash gjør det og sikkert flere Rune
Skrevet 7. juni 2008 16 år På b 737 etc lyser det jo en lampe ved gpu der det står not in use,og da kan man koble fra gpu.Det vil si når dem har startet APU Rune
Skrevet 7. juni 2008 16 år Ja, på Dashen bruker vi stort sett APU kun til airconditioning og kun som back-up strømkilde om vi evt. ikke får en GPU. Skjer heldigvis sjelden siden batteriene tappes kraftig selv om vi har APU hvis vi starter uten GPU. Og da tar det en stund før vi kan dra siden vi må vente til vi har ladet opp batteriene endel igjen.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.