Skrevet 5. juni 2008 16 år Kan noen utifra denne tabellen forklare meg om det er planleggingsdag 5. juni? http://bks.hfk.no/templates/SchoolSubsite.aspx?id=18823
Skrevet 5. juni 2008 16 år Jepp det er det.. Det er 14 skoledager for elever denne måneden og 15 for lærerne.
Skrevet 5. juni 2008 16 år Nei, det er ikke planleggingsdag den 5.6. Det er derimot planleggingsdag 16.6 (årets 5. planleggingsdag) og 17.6 (ekstra planleggingsdag).
Skrevet 5. juni 2008 16 år Forfatter Ser at planen nå er endret, så da blir det tydelig at Ishtiaq her har rett. Før stod det nemlig: Juni 5. Planleggingsdag. 20.: Siste skoledag Det det skulle vise seg var at "5. Planleggingsdag" stod for "den femte planleggingsdagen", altså ikke en dato. Tidligere på planen ble f.eks. "Planleggingsdag nr. 1" brukt. Mange som fikk fravær pga. dette idag. Forskjellen er at det er brukt kolon på "siste skoledag". Nå har de dog endret det til det mer forståelige igjen... Forbannade folk... :mad:
Skrevet 5. juni 2008 16 år Hva er det de holder dere igjen for Geir? På sandsli hadde vi siste skoledag i dag, bortsett fra de som ikke ble utsatt for streikende sensorer, og derfor skal ha siste dag (eksamen) på mandag. Jeg vet ikke hvordan dette er for 1. og 2. klasse, men dere skal vel ikke lære mer etter eksamen dere heller vel?
Skrevet 5. juni 2008 16 år Vi har visstnok krav på så så mange skoledager i løpet av året. Disse må følges. :cry:
Skrevet 5. juni 2008 16 år Skolen vår skal bygges om, så vi blir permittert etter muntlig eksamen (norsk) på mandag.
Skrevet 5. juni 2008 16 år Vi må være på skolen til den nittende.. Og streiken til oss varte bare tirsdag og onsdag.. Herregud at lærerne ga seg så fort!? Fikk jo heller ikke noe spesielt ut av avtalen.
Skrevet 5. juni 2008 16 år Mange her som fikk merke dette, gikk glipp av muntlig eksamen pga. streikende sensorer. 5 skoledager igjen for meg!
Skrevet 5. juni 2008 16 år Vi må være på skolen til den nittende..Og streiken til oss varte bare tirsdag og onsdag.. Herregud at lærerne ga seg så fort!? Fikk jo heller ikke noe spesielt ut av avtalen. Er vel ikke det faktum at de gir seg sådan. Det er vel et større press fra høyere hold, og et visst hensyn man må ta med tanke på elever.
Skrevet 5. juni 2008 16 år Vi må være på skolen til 20. Det er ikke så ille. For det blir kanskje slik at flyfag (flyteknisk) nå må ha 2 og et halvt år i stedet for 2. Det betyr et ekstra halvt år her oppi gokk det
Skrevet 6. juni 2008 16 år Slutter den 13. eller 17. avhengig av om jeg kommer opp til muntlig eksamen. Jeg merka ikke noe til streiken
Skrevet 6. juni 2008 16 år Forfatter Og det kan du være glad for... Er tilnærmet katastrofe på Bergen Katedralskole fortiden. Under streiken fikk vi denne meldingen: Opplæringsdirektøren kom i dag med følgende presisering noe som fører til at muntlig eksamen våren 2008 blir avlyst på BK : Opplæringsdirektøren presiserer at lokalgitt eksamen skal avvikles iht de retningslinjer som er nedfelt i dokumentet Retningslinjer for lokalt gitt eksamen ved vidaregåande skolar i Hordaland. Gjennomgående gjelder at faglærer og sensor får melding senest to uker før eksamen. Denne meldingen skal gis formelt til sensor ved overlevering av det skriftlige oppnevningsbrevet. Faglærer skal få orientering på egen skole. Dersom faglærer er i streik kan orienteringen ikke gjennomføres. Dersom disse formalkravene ikke kan oppfylles, skal den aktuelle eksamen utgå/avlyses. Da streiken ble avsluttet og skolen startet igjen i går fikk vi nok en gang presisert av rektor at de muntlige eksamene garantert kom til å gå ut. Det ble sendt ut et skriv hvor vi nå har fri fra all undervisning frem til onsdag. Videre undervisning i alle avsluttende fag (VG1) er kansellert. Likevell, for et par timer siden kom meldingen Opplæringsdirektøren har bestemt at muntlig eksamen fredag 13.juni skal avvikles som planlagt.Varsel om hvilke partier som er trukket ut vil bli gitt onsdag 11.juni kl.1000. Lærere og elever er opprørt og forbannet. Mange frustrerte meldinger på skolens diskusjonssider: I utgangspunktet har jeg ikke veldig mye mot å komme opp i eksamen, da jeg faktisk ikke har seksere i alle fag (...), men under omstendighetene fremstår opplæringsdirektørens avgjørelse som hårreisende. Opplæringsdirektøren har selv presisert at muntlig eksamen våren 2008 er avlyst. Åpenbart betyr det at elever flest ikke har repetert overhodet etter at denne beskjeden kom. Siden undervisning i avsluttende fag (altså de vi kan komme opp i!) er utgått, betyr det også at vi ikke får noe veiledning. Med utgangspunkt i dette, er det åpenbart at vi ikke har samme grunnlag for å prestere i eksamen som forvendtet. Jeg - og sikkert mange andre akkurat nå - lurer rett og slett på om dette er en forsvarlig avgjørelse. Da både fordi dette kan virke ødeleggende for mange elever, men også fordi avgjørelsen skriker urettferdig så høyt at trommehinnen min holder på å sprekke (både i forhold til de som kom opp i skriftig og derfor slipper eksamen, men enda mer i forhold til dem som ikke har blitt rammet av streiken og derfor fått en skikkelig oppladning). Dette er virkelig et overgrep mot elevene. senest i går fikk vi enda en bekreftelse om at det ikke ble muntlig eksamen. Som tidligere nevnt har vi ikke gått igjennom noen forberedning til muntlig pga streiken og får heller ingen gjennomgang pga planleggingsdagene fram til onsdag.Dette er virkelig grov overseelse av elevenes rettigheter fra fylket sin side. Reglene om at sensor og lærere måtte ha beskjed 2 uker i forveien som ikke kunne endres, kunne plutselig det likevel.. Alle dokumenter og beviser blir fortløpende slettet fra skolens hjemmesider(!). jeg blir ikke forundret om de seinere nekter for å ha gitt oss disse opplysningene.
Skrevet 6. juni 2008 16 år Whine! Ta nå eksamen som ALLE andre, det er ikke synd på dere, man øver ikke noe før man vet hva man kommer opp i uansett! To døgn er mer enn nok tid til øving til en muntlig eksamen.
Skrevet 6. juni 2008 16 år Sant det at man ikke øver noe før man vet hva man kommer opp i. Var så heldig å få muntlig eksamen på foredragsform. Altså 48 timer pluss helga til å skrive foredrag. Det som er som faen er at jeg har mista laderen til skole-laptopen, og det oppdaget jeg nå nettopp. :eek:
Skrevet 7. juni 2008 16 år Forfatter Nei, du missforstår. Det vi mangler er repeteringen av fagstoffet som de andre skolene/elevene har fått de siste to ukene. Dessuten ser det ikke ut til at vi får noen veiledning før eksamen. Jeg vet ikke hvordan eksamen foregår engang, hehe! :grin: Lærerene er like engasjert som oss: Utdanningsdirektør Svein Erik Fjeld overkjører elever og lærere og setter til side belutningen om å avlyse eksamen. Dette er fullstendig useriøst. Vi kan ikke være med å drive skolen på denne måten! Det er ikke rart at det står dårlig til i skolen i Norge når vi har slike inkompetente bøller til ledere... Ingen jeg kjenner i videregående skole har tillit til skolesjefen! Det er meningsøst å trumfe gjennom en muntlig eksamen på denne måten. Jeg håper elever som er misfornøyd med det som skjer klager på gjennomføringen av eksamen så det rekker. Dette er til å bli syk av!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.