Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Nå som jeg har bestemt meg for å kjøpe inn noen batterier på Ebay til kameraet mitt, tenkte jeg i samme slengen å kjøpe med noen filter..

Jeg har 2 objektiv, begge med 77mm filterdiameter.. Ville det vært fornuftig å kjøpt 1 UV filter til hvert objektiv som stort sett er påmontert, og så kjøpe 1 polarisert filter og et gråfilter, så kan disse to siste byttes til når det er behov for det?

Jeg har tenkt meg ut HOYA HMC super filteret, men ser at det også finnes et HOYA DMC, som visstnok skal være egnet for digital speilrefleks.. Noen her som har erfaring med de forskjellige typene, og som merker noe forskjell?

Til dere som bruker teleobjektiv, hva slags filter er det dere bruker mest? Tenker da primært på dager med pent vær og gode lysforhold.

Takker for svar:)

Skrevet

UV filter som beskyttelse, og polfilter til refleksjoner er det jeg bruker. ND og ND grad filter kan vel være av interesse for å få brukt lengre lukkertider på høylys dag osv. Fargefiltre ser jeg ikke poenget med annet enn til flash, da dette kan gjøres med full kontroll i ettertid i Photoshop e.l.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …