Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de siste dagene blitt spurt av tre konfirmant-mødre om å ta foto av deres kjære englebarn som ble konfirmert forrige helg. Og er litt blank på hva jeg skal ta i pris for sånt. Har tidligere tatt bilder som har blitt brukt på DVD-cover, CD-cover og på trykk i avis, men det blir jo en helt annen prisklasse enn foto for et takkekort.

Jeg har til nå tenkt på å ta 1500,- for å ta bildene, gjør en sortering og presentere 5-10 gode bilder som kunden skal få bestemme seg for, og gjøre videre etterarbeid og det som skal til på en eller de flere som de eventuelt ønsker å bruke.

Og burde jeg printe selv? Sette bort hos noen andre? Tips og hint (er jo flere fotofolk her..!) mottas med takk!

Skrevet

Jeg har jo etterhvert mer og mer erfaring med å ta bilder av folk nå det siste halvåret. ikke alt er egnet til å legge ut, og ikke alt er ønsket av vedkommede på fotoet at det skal offentliggjøres (neida, lugubre bilder er det ikke dermed sagt det er!)..

Det skal gjøres utendørs. Det er jo så grønt og flott, og herlig vær! Èn av dem skal bl.a. bruke hest på bildet, så det kan jo bli spennende med heste-skrekken min. :)

Jeg skal bruke EOS 30D+grep m/ Sigma 24-70mm f/2.8, i tillegg til å ta med reflektor. Blitz blir nok med i sekken, men regner ikke med å måtte bruke.

Saken er at det ikke ER noen i nærheten her. Da må man omtrent inn til Trondheim. Ellers vet jeg det er en fotograf i nabokommunen som tar 4-5.000,- uavhengig av oppdrag, og folk er visst ikke så fortreffelig fornøyd med bildene heller, skal man tro ryktene.

Skrevet

Et tips - tenk kreativt!

Det kan fort bli kjedelig med et vanlig konfirmasjonsbilde der konfirmanten står rett opp og ned med henda i lomma og smiler :)

Det bør jo avtales med foreldre på forhånd hvor kreativt eller tradisjonelt de vil bildet skal være da, men ta masse bilder, noen "gammeldagse" og noen litt mer kreative ;)

Skrevet

ikke alt er egnet til å legge ut' date=' og ikke alt er ønsket av vedkommede på fotoet at det skal offentliggjøres (neida, lugubre bilder er det ikke dermed sagt det er!).. [/quote']

Pøh, ikke prøv deg, I know you!!! ;)

Skrevet
Jeg har jo etterhvert mer og mer erfaring med å ta bilder av folk nå det siste halvåret. ikke alt er egnet til å legge ut' date=' og ikke alt er ønsket av vedkommede på fotoet at det skal offentliggjøres (neida, lugubre bilder er det ikke dermed sagt det er!)..

Det skal gjøres utendørs. Det er jo så grønt og flott, og herlig vær! Èn av dem skal bl.a. bruke hest på bildet, så det kan jo bli spennende med heste-skrekken min. :)

Jeg skal bruke EOS 30D+grep m/ Sigma 24-70mm f/2.8, i tillegg til å ta med reflektor. Blitz blir nok med i sekken, men regner ikke med å måtte bruke.

Saken er at det ikke ER noen i nærheten her. Da må man omtrent inn til Trondheim. Ellers vet jeg det er en fotograf i nabokommunen som tar 4-5.000,- uavhengig av oppdrag, og folk er visst ikke så fortreffelig fornøyd med bildene heller, skal man tro ryktene. [/quote']

Nei, legge ut var da litt vel drøyt. Bare lurte på hvilket _objektiv_ du brukte : )

Skrevet

2 000 er ett helt greit beløp. Ca 1 times fotoshoot og etterarbeide. Så leverer du ett knippe av de beste bildene på CD.

Angående etterbruk av bildene for din del, så er det du som har rettighetene til bildene, så du kan i basis gjøre hva du vil med dem. Men "modellen" må samtykke til publisering. Åssen dette funker når det er en som ikke er myndig er jeg ikke helt sikker på. Det finnes ett dokument som modellen "slipper" bildene ut for bruk.

Se litt på www.frilans.no så vil du få litt mer info.

Skrevet

Jeg presenterte en pakkepris på 1500,-

- Foto og etterarbeid

- Et knippe bilder i full oppløsning på CD

- 1stk print i A4 av valgfritt bilde

- Prints av utvalgt(e) bilde® i x antall kopier til kr 15,- pr. stk. til bruk i takkekort

Det ble visst for dyrt for en av dem. De fikk det visst mye billigere i Trondheim hos Fame. Og såklart gjør de det, når Fame er en kjede med hendene fulle som ikke gjør annet enn foto... Og sånne ting irriterer meg grenseløst. "Gi blanke i de (veldig..) få ressursene bygda vår har, og stikk til de andre rundt omkring". Så da er jeg spent på å høre hva resten sier.

Ikke rart at det er stor utflytting herfra, og mangel på arbeidskraft (dog innen håndverk og trearbeid..)!

Skrevet

Mulig jeg drar mange under en kam nå - men hvor mye gidder en kjede å legge i etterarbeidet (mtp. eventuell retusj etc..) vs. en freelancer som meg, som er 110% avhengig av å gi det lille ekstra for å prestere, og på den måten få nye jobber?

Kjenner jeg blir oppriktig furt !

Skrevet

For enkelte er det kanskje slik det skal være - standard... ("driiiiiiitkjedelig" for andre). Hadde jeg hyret en fotograf som tok noen bilder han mente var alt annet enn driiiiitkjedelig og jeg ikke var enig hadde han ikke fått betalt et kvekk.

Skrevet

Er nettopp det. Konfirmantfoto er en egen liten nisje. Noen forventer "kjedelige" løsninger på det, mens andre ønsker noe annet - det er det jo ene og alene en samtale med kunden som kan avgjøre, og er ikke noe jeg som fotograf vil prakke på noen. Jeg står for det tekniske, holder utstyr, og gjør etterarbeid, og vil lage et motiv - men komme med forslag utover det kunden kanskje ser for seg, så har de noe variert å velge i.

Skrevet

Hei,

ingenting å si på prisen din Ola, din utfordring er å segmentere deg litt vekk fra standarden som en kjede opererer under og vise hva du kan få til av personlige fotominner som ingen kjede kan skape for en pakkepris - der er du antageligvis uslåelig, iallefall for de som bryr seg.

De som ikke bryr seg kan jo knipse med sitt eget digitalkamera.

Skrevet

.. og selvfølgelig skal du ikke underprise deg heller.. Det ødelegger bare for deg selv hvis du blir fotograf en dag, men får ikke jobber fordi frilansere tilbyr priser på fototjenester du på ingen måte har mulighet til å matche..

Skrevet

Man blir lurt hos Fame, fotograferingen er billig, men bildene i etterkant blir sinnsykt dyre. Jeg jobber hos fotograf selv, og vi får mange skuffede kunder som har vært hos Fame. Vi må selvfølgelig si nei til å lage bildene som Fame har tatt pga åndsverkloven, og da blir de enda mer oppgitt og frustrert.

En viktig ting når det gjelde fotografering, som mange freelance glemmer, og det er utsnitt. Du nevner A4, og det er det største fyfy, Du bør velge et bredere format for eksempel 20x25 (skolebilde størrelse). De fleste bildene tatt hos profesjonell fotograf er i utsnittet 4:5 eller 3:4. Disse størrelsene er mest brukt fordi det ser finer ut på en vegg en 2:3 format (A4), og det er lettere å skaffe ferdigrammer til, noe som gjør det billigere for kunden. Utsnitt må aldri utføres på orginal filen, kun som en ny fil når den skal til printing.

Jeg vet at kvadratisk format er populært, men det kan by på problemer hos kundene. Det finnes veldig få rammer som er kvadratisk, det må ofte lages av en rammemaker, og det fordyrer produktet for kunden noe voldsomt. Håndlagede rammer er veldig dyre. Anbefales kun i små størrelser 13x13, 15x15 eller 20x20, takkekort 15x15 er populært

Når det gjelder konfirmasjonsfoto så er kundene veldig konservativ, og det er veldig lite rom for kreativitet. De vil gjerne se konfirmanten i hel profil, spesielt gutter siden de sjelden går i dress, og alle tanter og bestemødre vil gjerne se hvor voksen konfirmanten ser ut. Kreativitet egner seg best til familiefoto og brudefoto.

Anbefaler en pris på mellom 900 og 1500 for fotografering, kopier kommer i tillegg. Det er ikke lurt å bli for dyr, da går de til en fagfotograf.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...