Skrevet 1. juni 2008 16 år Tok noen bilder i ettermiddag som jeg øsker kritikk på.. Bare si hva som er bra/ikke bra.. Trenger ikke ta for deg alle Bilde 1 litt uskarpt siden jeg ikke har stativ Bilde 2 Bilde 3 Bilde 4 Bilde 5 Bilde 6 Bilde 7 Bilde 8 Bilde 9 Bilde 10 Bilde 11 Bilde 12 "Sliten båt" Bilde 13 Bilde 14 "Mosegrodd stubbe" Bilde 15 Bilde 16 "Og livet starter på nytt" Bilde 17 "Veiskille" Og noen HDR bilder: HDR 1 HDR 2 HDR 3 Her har jeg ikke klart å "aligne" Noen fler bilder er å finne her: http://s269.photobucket.com/albums/jj47/gilera393/Bardufoss%20010608/?start=0 Bjørn
Skrevet 1. juni 2008 16 år De første bildene var stilige fordi de fleste slike bilder pleier å vise en foss eller lite vannfall i en bekk. Derfor ble linjene strukket ut langs med bekken og ikke vertikalt slik som er mest vanlig. Derfor synes jeg de første bildene var litt spesielle. At du ikke hadde stativ ødela vel ikke så mye, men det ble heller tøffere spør du meg! Bilde 8: Pent og stille bilde og det fanget min interesse er at det var noe i forgrunnen (røtter og siv). Hadde du kun hatt bilde av vann i midten hadde bildet blitt kjedeligere tenker jeg! Bilde 16: Der tenkte jeg noe av det samme som det du skriver som overskrift for bildet! Bilde 17: Typisk illustrasjonsbilde for at man må ta et valg… HDR1: Veldig tøft! Det ser dramatisk ut med skyene på dette bildet. Mer enn det har jeg egentlig ikke å si så det må bety at bildene var veldig fine
Skrevet 1. juni 2008 16 år Forfatter Takker for kommentarer Er jo eneste måten å lære på Skal ta en titt på det stativet.. Vi har et hjemme, men orker bare ikke drasse på det opp hit, er gammelt og tungt Jeg skyter alltid i RAW og bruker Photoshop CS3 Extended. Men det som gjør at fargen forsvinner litt er komprimeringa til Photobucket. De jpeg jeg har lagra her er ikke så værst, men fotobøtta komprimerer bildene ganske hardt og da må selvsagt noen detaljer forsvinne.. Jeg kan også se etter om Photoshop lagrer med AdobeRGB formatet. Vet at nettlesere ikke liker den like godt som sRGB..
Skrevet 2. juni 2008 16 år Ok, u asked for it 1 & 2: Forsåvidt kjedelige motiv. Uskarpe bilder bør forkastes hvis de ikke inneholder noe spesiellt. 3: Greit motiv, men litt kjedelig vinkel? 4-6: Kjedelige motiv. Dette _kunne_ blitt bedre ved å velge bedre tidspunkt. Lysforhold som dette er ikke særlig bra. 7&9: Dette er jo omtrent samme bilde. ett burde kunne skrotes, da det blir for mye av det samme som går igjen. Liker heller ikke komposisjonen her; det naturlige fokuspunktet blir brudt av horisonten bak. Her hadde jeg gått nærmere og heller fått fyllt ruta med den ene knoppen. 8: Meget bra motiv! Og bra gjennomført. Burde kanskje vært litt mer wide? Men mangler kanskje litt punch. Polfilter hadde hjulpet her. Merk deg stedet å besøk det på nytt, når du har polfilter, lav sol, og/eller sol til høyre eller ventre i bildet (polfilter funker best med sola 90° for deg). Dette hadde vært en keeper for meg. 10: Forsåvidt samme som 8, men syns at landskapet bak burde vært det øyet faller på, ikke en tørr og umoden bjørk. Hadde nok økt kontrasten her en del. 11: Greit motiv, men prøv å "ramme" inn motived med ved å bruke reflaksene mer. Ett polfilter hadde vist mer av bunnen. 12. Helt ok motiv, denne båten. Men syns det er noe blasst bilde, for lite fargerikt liksom. Her hadde ett bedre tidspunkt vært alpha og omega, kanskje fyllt ut båten noe med litt flash fra siden? 13. Liker denne typen motiv, men "se-linja" midt i bildet er jeg litt usikker på. 14: Ok, men noe forstyrrende bakgrunn. Bedre isolasjon hadde gjort seg. 15: Gult virker noe "blown", uten å si det sikkert. Men liker prinsippet med gult og grønt på helt grå toner. 16: Her hadde jeg prøvd å komme enda lavere. I tillegg ville jeg prøvd å gjøre alt skarpt ved å bruke mindre blender, eller fokusert kraftig på en av dem. 17: Bra plass, merk deg stedet og prøv igjen ved litt mer ville lysforhold. Kvelde eller morning, kanskje i tett tåke? HDR1: HDR er brukt veldig veldig bra her. Motivet er ok, men nå liker jeg som sagt kraftige farger på slikt. Hadde kanskje croppa vekk ørlite grann av bunnen for å få perfekt midtstilling. HDR2: HDR funker også her, men blir noe "rart" med båten, at den er mørkere høyere oppe enn nede. Igjen, farger er noe blasse. HDR3: Ehh.. Delete! Ingen vist å samle på bilder man ikke kan aligne. Ahh, ser nå dette med photobucket og farger. Fargene er vel det største jeg har å utsette på dem jeg liker. Fargene på mine LCD skjermer på jobb er vel heller ikke av de beste. Har du prøvd www.flickr.com? Eneste begrensningen der er vel oppløsningen, men som bør være grei nok (1280x860 max eller noe slikt), og ikke komprimeringen. Well, det var min "kritikk", som jeg håper var konstruktiv nok
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.