Skrevet 31. mai 2008 16 år Jeg skal bestille endel utstyr til PPL-A nå, og ble anbefalt av instruktøren min til å henvende meg til Sporty's Pilotshop(www.sportys.com) pga den lave dollar-kursen. Men når varene jeg skal bestille havner på totalt 5500kr, og jeg må betale 25 % moms av dette(litt over 1300) + toll, så kan det jo søren med ikke bli noe særlig dyrere å kjøpe dette i Norge? :crazy:
Skrevet 1. juni 2008 16 år Selvfølgelig skal staten ha sitt! Så om du skal gjøre det på den lovlige måten, må du nesten sammenligne den amerikanske prisen på hvert produkt med den norske, og selv avgjøre om det blir lønnsomt. Hadde det vert meg som skulle ha kjøpt varene, hadde jeg dratt på Ebay.com og kontaktet selgeren av varen og fått han til å skrive en lavere verdi enn den egentlige. For eksempel et headset. Få selgeren til å skrive Headphones til en verdi av $50 USD. Nå er jo ikke dette "lovlig", men hvis tullvesnet finner pakken mistenksom (noe jeg tviler sterkt på), sender de deg et brev som du må signere. Når du signerer, gir du de tillatelse til å åpne pakken å se på innholdet. Signerer du ikke, vil de sende pakken i retur, og du får igjen pengene hos selger. Er ikke verre. Gjør dette hver gang jeg bestiller på Ebay (har nå passert 40 kjøp), og det har aldri vert noe problem. Og dårlig samvittighet er det utrolig lite av, når det gjelder staten.. Dette er mitt lille tips. Gjerne ta kontakt hvis du vil ha mer info
Skrevet 1. juni 2008 16 år Nå vet jeg ikke helt hva du skal bestille, men tipset til Stian er et veldig godt tips. Hvis du likevel ønsker å gjøre det helt lovlig er det litt opp og ned om man må betale tollavgift i tillegg til Mva. Avhengig av hva man kjøper. Det er egentlig veldig lite som er tollpliktig i Norge. Resten er det bare norsk mva man må betale i tillegg. Sitat fra Ung.no: Hvilke varer er tollfrie? De fleste varer er tollfrie, slik som for eksempel cd-er, bøker og dvd-filmer. Tekstilvarer som klær, sengetøy og lignende er derimot tollbelagt. Dagens tollsats er 10,7 % av varens totalsum. Det vil si varens pris i tillegg til fraktkostnade
Skrevet 1. juni 2008 16 år Det er mye rart på denne siden! http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131834&epslanguage=NO
Skrevet 1. juni 2008 16 år Den gjelder bare for privatperson til privatperson. Netthandel: import av varer kjøpt på Internett sier mer om hva som må fortolles og hvordan du kan fortolle varen(e)
Skrevet 1. juni 2008 16 år Ja den fant jeg litt etterpå men den gadd jeg ikke poste... edit: altså visste jeg dette med at forrige link var "person-person" så hadde jeg sikkert postet siste link også
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.