Gå til innhold

Hjelp!!!...jeg skal kjøpe meg nytt objektiv

Featured Replies

Skrevet

Uff og uff

Sliter som bare det om dagen....

Har kikket lenge nå på nye objektiver til min Nikon D80

Har mange jeg kunne tenkt meg, men klarer ikke velge.

Objektiv kjøpet er i hovedsak tenkt brukt på flyshow (RIAT 08, Farnborugh 08 og kanskje Bodø)

Står i grunn igjen med tre alternativer. Men prisen skiller disse betydelig fra hverandre.

1. Sigma 70-200mm F2.8EX DG MACRO Nikon pris ca 6.500,-

2. Tamron AF 70-200mm F2.8 Di LD IF Makro pris ca 5.500,-

3. Nikon AF-S 70-200mm F2.8G IF-ED VR pris ca 12.500,-

Nikon sin linse har stabilisator, og ikke de andre to.

Kanskje noen her har andre alternativer jeg burde se på

Skrevet

Til flyshow bør du ha noe betraktlig lengre en 200MM brennvidde.. det sier jeg av egen erfaring.

Jeg har opptil 400 MM nå og det begynner å nærme seg.

Som Nikon bruker så kan du evt se på Nikon 80-400, og Sigma 150-500 OS EX, da begynner det å likne noe tenker jeg

Skrevet

Jeg er enig med Sten Arne.. Nå har ikke jeg prøvd 400mm ennå, men jeg har prøvd 200mm, og jeg har savnet mer brennvide når jeg har spottet med den.

Jeg er jo blitt ubeskrivelig glad i Ebay det siste året. Alt som koster mer enn 1000kr kjøper jeg stort sett fra Ebay:D kamerahus er ikke så mye å spare på har jeg finni ut, men objektiv... wow, man får jo objektivene til så lavt som 1/3 av prisen man betaler for dem her i norge, spesilt hvis man klarer å få skrevet ned verdien slik at man ikke betaler så mye i toll:D (Ikke at jeg oppfordrer til det)Så kan man jo spørre seg om garantiene gjelder her i Norge og lignende, men jeg har ennå ikke hatt behov for noe garanti. Er man villig til ta en liten sjans, så finner man ofte objektivene noen 1000-lapper billigere enn her i Norge, spesielt nå som dollaren er så lav.

Nikon 80-400mm Japanphoto.no: 12 945kr

Nikon 80-400mm Ebay: $1400 + $50-70 i frakt + 25% av $1470 = ca 8-9000kr

http://cgi.ebay.com/Nikon-80-400mm-f-4-5-5-6D-ED-VR-AF-Zoom-Nikkor-Lens-NEW_W0QQitemZ220239516854QQihZ012QQcategoryZ106862QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ShippingPayment

Sigma 150-500mm FotoVideo.no: 7 995kr

Sigma 150-500mm Ebay: $939 + $50-70 i frakt + 25%av $1070 = ca 6200kr

http://cgi.ebay.com/Sigma-150-500mm-f-5-6-3-AF-APO-DG-OS-HSM-for-Canon-EOS_W0QQitemZ300227397205QQihZ020QQcategoryZ106844QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Mulig man til og med finner dem enda billigere hvis man ser nøyere etter på Ebay.

Jeg har et objektiv underveis selv, et canon 100-400mm med IS, den ser jeg koster nesten 14.000kr i norge, men jeg har betalt 6000kr før tolla.. Man kan jo ikke si nei til slikt:D

Men hvis ikke penger er et issue, så har jo ikke dette noe å si..

Jeg støtter hvertfall tipset om større brennvidde enn 200mm, og ikke minst kjøp et objektiv som har bildestabilisator.

Skrevet
  • Forfatter

Oki.

Tenkte litt på evt å putte på en telekonverter seinere.

Derfor ser jeg på linser med F2,8 siden konverteren tar en del lys.

Men jeg ser at her gjelder "større er bedre" prinsippet :/ he he

Skrevet

En 70-200 f/2.8 med teleconverter er ikke nogen dårlig ide. Så kan du jo altid tage konverteren af eller på, alt efter hvornår lysstyrke er vigtigst og hvornår stor brændvidde er vigtigst.

Skrevet
  • Forfatter

Da har jeg bestillt meg ny linse + telekonverter.

Tamron AF 70-200mm F2.8 Di LD IF Makro

samt

Tamron AF 2x Telekonverter Nikon

Totalt kommer dette på ca 6.400,- (Driver spaceworld og kan ordne litt rimligere priser)

For Nikon sin 70-200mm linse, riktignok med stabilisator, var det 11.500,- som jeg syntes ble litt for dyrt.

Skulle ønske man hadde mulighet til å "prøvekjøre" litt før man kjøpte slike ting. Er jo tross alt mye penger, på noe du egentlig ikke vet om er slik en hadde ment det.....

Skrevet

I en fotoklubb eller en seriøs fotobutikk er det mulighet for å låne/teste objektiv før man kjøper så man er sikker på at det er dette man er ute etter.

Ta med kameraet i en seriøs fotobutikk, spør om å få testet objektivet på ditt kamera for noen bilder, så kommer du iallefall litt lengre på vei før du endelig bestemmer deg og kjøper :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …