Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går lidt og tænker på at anskaffe mig et videokamera, og det skal vel være HD, så jeg kan få det bedste billede. Må ikke koste mere end 10k.

Nogen med erfaring, der kan anbefale noget? Har selv kig på Canon HF10 og JVC GZ-HD7.

Skrevet

Jeg er ikke kjent med disse kamerane - men jeg tenker det hele i bunn og grunn går mer på ergonomi og hvor intuitivt produktet er i bruk, enn faktisk bildekvalitet.

HD i billige kameraer (opp til 100.000....!) er ikke mye å skryte av i kvalitet pga komprimeringen man gjør under opptak - HDV. Sier ikke at det er ubrukbart - men det er MERKBART mye støy på opptakene, og det er ikke alltid det ser like pent ut. Kort og godt ser det ut som opptaket er tatt opp på film - ekte film - pga støyen i bildene. Det gjelder nok kameraene til under 10.000,- så vel som det Canon XL H1 vi bruker her.. Så om du ikke er kritisk avhengig av HD, kan du fint gjøre opptak i DV, sånn, med tanke på hvis du vil ha bilder i "beste kvalitet".

Med tanke på fremtiden og at flere får LCD/plasma-TVer i egen stue, er det jo naturligvis ønskelig å kjøre video i skjermens native oppløsning, men dog, på bekostning av bildekvalitet, fordi det er mer video-informasjon i HDV som skal skvises inn på den samme kassetten som brukes til DV.. :)

I all enkelhet - gå i butikk, kjenn på produktene, se på menyene - hva funker best for deg? Og gjør et kjøp basert på det. :) Evt. er vel youtube og andre der man får sett menyer etc i praksis ganske greit om du ikke har mulighet til å gå i butikk.

Skrevet

Med tanke på fremtiden og at flere får LCD/plasma-TVer i egen stue' date=' er det jo naturligvis ønskelig å kjøre video i skjermens native oppløsning, men dog, på bekostning av bildekvalitet, fordi det er mer video-informasjon i HDV som skal skvises inn på den samme kassetten som brukes til DV.. :)

[/quote']

Men flere af disse cams er jo harddisk/flash-baserede og optager jo ikke på kassetter.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...