Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Heisann!

Er det noen her inne som har lisensen eventuelt noen som har planer om å ta den?

Skrevet
  • Forfatter

Se der ja!

Hvilken bånd er du mest aktiv på?

Skal oppover til Eidsvoll førstkommende helg. Forhåpentligvis blir det en del QSO'er på Misteberg repeateren:)

73 fra LA5GRA

Skrevet
  • Forfatter

Ja riktig. Nei, jeg skal få tak i en HF radio neste måned.. 2m og 70cm blir liksom ikke helt det samme.

Får bruke det man har av utsyr enn så lenge :)

Skrevet

Har utstyr til 2m og 70cm, men er heller ikke så aktiv lengre. Holdt en tid åp med APRS, lagde en liten sak som kjørte APRS-IS over mobilen. Dog, om du er i området en gang kan jeg sikker fyre opp utstyret og slå av en prat.

Skrevet

"Man tager hvad man haver" Jonas :). Det viktigste er at man kommer seg på lufta. Synes personlig at 2M og 70 cm blir litt for WT-aktig for meg, men er nok kjempebra for lokale QSO-er.

Da fikk jeg lyst til å blåse støvet av min gamle Sommerkampf transceiver igjen... :cool:

Om du får tak i en HF-rigg trenger du slett ikke være i nærområdet for å slå av en prat. Jeg har en loggbok full av longdistance QSO-er og en stor eske QXL-kort også liggende et sted. Til uinnvidde: Q-koder ble/blir mye brukt i miljøet, spesielt da man brukte CW (morse) mer aktivt og kunne si en hel masse vha. tre bokstaver. Q-koder.

Q-koder brukes jo også i andre sammenhenger, også i luftfart, f.eks. QNH, QNE

73 de LA1ES

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …