Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Har fått meg ny jobb i tillegg til den jeg har i dag. Har dermed to deltidsjobber, og lurer på hvorda det da funker med skatt? Noen sier jeg må skatte så mye som 50% av den andre jobben min. Er dette tilfellet? Går på tabelltrekk om det har noen betydning.

Skrevet

Jobb nr1 trekker skatt som vanlig utfra din tabell

Jobb nr2 skal ha del 2 av skattekortet. Denne delen har en fast prosenttrekk. Det skal stå på kortet hvor mange prosent som trekkes. Hos meg tror jeg det er 37%...

Skrevet

Ta en bi-jobb som bi-røkter så kan du stikke av med alle pengene selv :P

(Ellers så kan du begynne som septik tømmer og LEVERE 70% rett inn i kontorene på skatteetaten..)

Skrevet

For det første så må en forstå at skattetrekk i lønn ikke er noen endelig størrelse for hva en skal betale i skatt. Det er hva ligningskontoret antar vil bli korrekt skatt med bakgrunn i opplysinger om tidligere inntekt og formue. Ved kalenderårets slutt beregnes skatt av inntekt i gjennom året og formuens stilling ved årsslutt. Så kommer evnt. fradrag inn i bildet. På den bakgrunn beregnes så om den enkelte må betale mer (restskatt) eller får tilbake penger.

Hovedregel er at en skal bruke tabelltrekk til den arbeidsgiver hvor en har hoveddelen av sin inntekt, og bruke skattekortets prosenttrekk hos biarbeidsgivere. Dersom en tjener mer hos en ny arbeidsgiver kan en bytte trekkmetode. Årsaken til dette er at et tabelltrekk tar hensyn til progresjon i lønnsinntekt og hvor evnt. klassefradrag og andre fradrag får betydning for beregning av skatt. Prosentrekk er jo en flat skatteberegning og vil gi for høyt trekk dersom den brukes på hoveddelen av inntekten. Den er tenkt for å beregne skatt som kommer på toppen av ordinær beskatning.

Det kan være lurt å få endret sitt skattekort dersom en får en vesentlig endring i inntekt eller formue i løpet av året. Dette kan også være tilfelle om en f.eks. en tar opp et stort lån som vil gi mer fradrag.

Dersom arbeidstaker ikke leverer skattekort er arbeidsgiver pliktig til å trekke 50% skatt.

Skrevet

Dere karer som har peiling;

I fjor beregnet jeg årlig inntekt til 55 000 kroner fordi jeg begynte å jobbe i november, og jeg endte opp med 40 000.

Samme inntektsgrunnlag ble lagt til grunn i år for beregnet skattetrekk, altså 55 000 kroner, noe som ga meg tabelltrekk fra tabell 7100. Hittil i år har jeg tjent 70 000 kroner, og jeg vil tro at jeg kommer til å runde 100 000 kroner før jeg skal inn i Forsvaret i august. Bør jeg da endre dette nå, eller vil jeg uansett få tabell 7100 som grunnlag for skattetrekk? Jeg har ingen fast lønn, ettersom jeg har fleksibel arbeidstid, ergo varierer lønnen min fra måned til måned.

Skrevet
Ta en bi-jobb som bi-røkter så kan du stikke av med alle pengene selv :P

(Ellers så kan du begynne som septik tømmer og LEVERE 70% rett inn i kontorene på skatteetaten..)

Levere penger, eller det man tømmer fra septik-tanker? ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …