Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en kamerat har tenkt å kaste oss på en anbudsrunde om et tiltak for bygda som kanskje vil lokke de unge til å være mer aktive og sosiale. En lokal sponsor gir ut en GOD pengesum til lokale tiltak, og det beste forslaget stikker av med hele summen, som er øremerket tiltaket, naturligvis..

Vi hørte at et byggvarefirma har byttet lokale, dermed har vi mangfoldige kvadratmeter (flere tusen omtrent, da de har flere bygg!!) som vi kunne tenkt oss å fått en supergod deal med for å legge opp til bowlingbane (4-6 baner er mer enn nok..!), go-kart og eventuelt andre ting som et rom for laser/paintball/softgun e.l. og på sikt kanskje andre ting..

MEN vi trenger litt kilder på hva ting koster... Noen som har peiling? Vi har googlet og endevendt nettet uten å finne det vi er på jakt etter.

- Pris på bowlinganlegg, system etc

- Pris på go-kart-saker

Tips og vink, jatakk!!

Skrevet

Ikke for å være pessimistisk, for det er jo kjempe flott at dere vil ha litt mer liv i bygda.

Men jeg tror ikke at disse øremerkete midlene som en lokal sponsor gir vil være nok til 1 bowlingbane engang, å heller ikke co cart utstyr.

Skrevet

Hvorfor tror du ikke at øremerkede midler til lokale tiltak ikke betyr kultur og fritidstilbud for unge mennesker i bygda? Spesielt hvis det fra før ikke finnes noe tilsvarende tilbud i bygda, så regner jeg nettopp med at slike tiltak som vil være bra for menneskene som vokser opp i bygda vil bli gjennomført.

Skrevet

For noen år siden bygget kommunen en hall her på berget, som inneholder noen bowlingbaner. Jeg husker påskuddet for og bygge bowling frem for noe annet var at det var ganske billig i drift vist nok. Men uansett, min far sitter i styret for hallen, og han kan vel alltids finne ut hvor store byggekostnader de hadde på bowlinannlegget sitt. De har tre baner med styringsystem osv. der, men jeg skal pirke i han far i morgen for og høre om han har detaljer.

Skrevet

Paintball og softgun har jeg gode kontakter for og vet hvor jeg kan finne priser. Dog er jeg helt blank på "Laser X", som jeg prøvde i Trondheim nå like etter påske. Det var kjempegøy, og jeg tror de aller fleste vil synes det er en fornuftig form for krig, uten å ta skade av det rent fysisk. :)

Jeg vil ikke røpe hvor mye det ligger i disse midlene, men la oss nå si at jeg fint kunne fått kjøpt en liten luksus yatch... :whistle:

Forøvrig kan jeg nevne at motivoasjonen bak dette er at dagens innbyggere under 20 er stuegriser, og gjør slettes ikke mye - med mindre de gjør to av aktivitetene som er de som det legges opp til i offentlig trening, støtte og engasjement - fotball og ski.

Fritidsklubben er heller ikke akkurat på topp når det gjelder muligheter for aktiviteter, og det er visst veldig lite brukt de to kveldene i uka det er oppe.

Dette flerbrukssenteret skal ha flere aktiviteter (bowling, go-kart, biljard - som allerede er på fritidsklubben i dag, cafè med mulighet til å kjøpe mat og drikke, etc..) for å ha et sosialt møtested for de på ungdomsskolen og opp. Jeg har selv vært i den bobla der "det aldri skjer noe" og det "er ingenting å gjøre", og jeg syns det er på tide at man tar tak i det. Alt trenger ikke å skje over natta, men å lage en god grunnmur som kan bygges på etterhvert - om ikke direkte av meg, så vil jeg sette et eksempel og gi kommunen et wildcard til å gjøre det alle partiene sier: "Vi vil beholde ungdommen i bygda vår" - uten at de faktisk GJØR noe for dem - dermed kan de fint spytte inn noen midler i tillegg til de som har utfordret bygda på å komme opp med ideer som vil gi noe tilbake til bygda.

Dette skal som nevnt bli en ny fritidsklubb. To dedikerte kvelder i uka der kun tenåringene får inngang, og boltre seg på de aktivitetene de vil, til en redusert pris. Og ellers i uka, ettermiddag og kveld, ser jeg for meg det kunne vært åpent for allmennheten. Til å drifte fritidsklubben trenger man ikke belage seg på å måtte ha faste ansatte som ungdomsarbeidere i kommunen - men ser for meg at elever ved ungdomsskolen kan ha det som et prosjekt å være med å drive, og ta del i driften. Det er flere grupper under praktisk prosjektarbeid (for de som ikke har interesse av engelsk, tysk, e.l..) som fint kunne fått noe å gjøre der. I tillegg har vi en go-kartklubb (flere herfra som kjører i NM og EM, skal man tro avisene..) som kunne bidratt med sin kunnskap til go-kart biten av sirkuset. Og utover dette har 10. klasse en årlig tur til et eller annet sted i landet på vårparten - dermed kan avgangsklassen f.eks. stille med et cafètilbud som gir dem litt penger i klassekassa så de får en mindre egenandel pr. elev på turen.

Som nevnt er dette en "ski-nasjon", og hvert år arrangeres det et bedriftsskirenn (med påfølgende fyllefest.. hmf.. :crazy: ) - hva om man f.eks. har en bedriftsdag hvor bedrifter møtes og kjemper vennlig med hverandre i hvem som er den beste i forskjellige aktiviteter, etterfulgt av premieutdeling..

Alt i alt er det snakk om litt dugnad og samarbeid for å få et veldig godt tilbud som vil dekke et bredt spekter. Jeg har tro på at dette kan bli noe av - men det avhenger av å vite mer om priser, og at man faktisk får midlene...

Når alt dette er sagt: Innsendingsfrist for vurdering er 1. juni.. !

Skrevet

Min far driver et bowlinganlegg og jeg tror han skal ha flere banepar liggende. Jeg kan sikkert høre med han hvilke priser han fører på baneparene. En annen ting du må tenke på, er at du må ha minst to baner. Dette fordi banene selges i par, med delte renner og "balloppsamlingsgreie". Å sette opp en bane kan ofte være dyrere enn to, fire og seks baner. Bare ha dette i bakhodet.

Skrevet

DERSOM bowling skulle vise seg å bli uaktuelt (èn ting er jo å kjøpe materiell og teknikk - men det skal jo settes opp også...) har man jo alltids andre ting som kan danne grunnmuren, men skyte-aktivitetene er ikke det som står øverst på lista, for å si det sånn.. :)

Skrevet

Ja det er også en mulighet.

Takk for tips om Murrey Bowling - har fått kontakt med dem nå, og fått litt priser - så dette er slettes ikke 'out of reach' :)

Ang dere andre som kjenner noen som driver/eier bowlinghall - send gjerne PM eller e-post så jeg får høre om erfaring/driftskostnad etc. Dette er også veldig interessant.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...