Lars B. Frostad Skrevet 21. mai 2008 Skrevet 21. mai 2008 NB NB: "56K-warning de-luxe" - dette er en meget stor og omfattende post, som totalt inneholder 94 stk. bilder! Rederi: Silja Line (offisiellt: "TallinkSilja") Rute: Stockholm-Mariehamn-Helsingfors t/r Skip: "M/S Silja Serenade" Lugar: 5-stjerners: "Commodore" Her kommer et reiseinnlegg fra flotte Silja Line, eller rettere sagt: TallinkSilja som det heter nå - dog klinger fortsatt det gamle navnet: Silja Line best i mine ører. Denne gangen med ett av de flotte flaggskipene, nemlig "M/S Silja Serenade" fra Stockholm til Helsingfors - søsterfartøyet "M/S Silja Symphony" går også på denne ruten, de er begge identiske. Begge disse skipene har den enorme "Promenaden" som er midt i skipet, den er på hele 140 meter. Selve Promenadegaten finnes på Dekk: 7, og i høyde strekker den seg opp til Dekk:11 - og på alle disse dekkene (fra Dekk:8 og opptil Dekk:11) finnes det lugarer som vender ut mot denne promenaden. "M/S Silja Serenade" ble satt inn i drift (som nybygg) i 1990, hun måler hele 203 meter i lengde, og er 31,5 meter bred. Max kapasitet er: 2852 passasjerer, fordelt på 986 lugarer (plass til 395 personbiler). Dekksoversikt på flotte "M/S Silja Serenade", lugaren vår befant seg altså helt forut på Dekk: 11 - rett under Commodore-loungen. På denne turen reiste vi med den flotte 5-stjerners lugaren "Commodore" som er nest beste lugar ombord. Egentlig den "beste normale lux-lugaren" dersom man ser bort i fra den eneste lugaren som er bedre, nemlig den enorme "Executive Suite" på hele 75kvm - men den finnes det kun én stk. av ombord (Pris fra ca. NOK:6,000 - 12,000.-). Blir nok en reportasje fra den lugaren på et senere tidspunkt også, stay tuned! Plantegning av Commodore-lugaren. Men denne turen var altså med "Commodore"-lugar, som det finnes totalt 34 stk. av på "Silja Serenade" - alle ligger i adskillt område forut på Dekk: 10 og 11. Lugarområdet til disse Commodore-lugarene er adskillt, slik at andre passasjerer som ikke reiser i disse lugarene - har ikke tilgang til lugarområdet utenfor. Vi hadde på forhånd lagt inn forespørsel om å få én av de totalt to stk. Commodore-lugarene som ligger forut i fronten av skipet, her har man flott og svært panorama-skråvindu - til forskjell fra de andre 32 stk. lugarene som befinner seg på siden (med karnapp-vindu). Derfor var gleden stor, når vi hadde blitt tildelt Commodore- lugar nr. 11324 som er en av de to beste ombord - som da ligger forut med skråvindu (den andre lugaren som ligger ved siden av, er lugar nr. 11322 - i tillegg til den 75kvm store "Executive Silja Suiten" da selvsagt! Commodore-lugarene er på ca. 25kvm, og har stor dobbeltseng og sofa (som kan brukes som ekstraseng). I lugaren finnes bl.a. TV og videospiller, X-Box, buksepresse, badekåper/tøffler, fri minibar/kjøleskap med drikkevarer, fruktfat, samt lugarservice. Inkl. i lugarprisen er også en "Bon Vivant Specialfrokost", som inntas i den svært eksklusive "Bon Vivant" a-la-carte restauranten på skipet. Man kan alternativt bestille frokost på lugaren, noe vi selvsagt gjorde (som fast på DFDS). Når man reiser i disse flotte Commodore-lugarene har man også tilgang til den mildt sagt imponerende Commodore Loungen - som ligger forut på Dekk:10. I Loungen har man tilgang til fri bar og bastu/sauna, man kan leie videofilmer samt X-box spill. I tillegg er det et stort utvalg av gratis drikkevarer, inkl. kaffe/te samt wienerbrød og annet "tilltugg", i tillegg til blader/aviser m.m. Siden vi bodde på Dekk:11 (over loungen) gikk vi derfor ned en spiraltrapp rett ved lugaren, for å komme ned i Commodore-loungen. Dog finnes det også like mange Commodore-lugarer på Dekk:10, og de finner da Commodore-loungen på samme dekk helt i front. Her er en oversikt over fordelene man har, dersom man reiser i Commodore eller den ene Executive Suite: * Prioritert innsjekking (egen innsjekkings-skranke) * VIP-lounge i terminalen på land (Stockholm) * Commodore-lounge tilgang ombord, forut på Dekk:10 * Lugarservice ombord ved avgang, samt service via Commodore-loungen (bordbestilling, best. av mat til lugar osv.) Vel, over til bildene - evt. bildetekst står under bildene: Her står vi utenfor den lille "VIP"-loungen i Silja Terminalen (Värtahamnen) etter man har fått billetter og gått igjennom security. Her kan man få gratis kaffe/te/cappucino/ varm sjokolade/osv osv. samt småkaker, gratis avis får man ved innsjekk noe tidligere. Direkte imponerende kan man ikke si denne VIP-loungen er, men helt greit sted for å vente på ombordstigning (ca. Kl: 15:30) i stedet for å sitte i terminalen. Vi hadde altså flaks og fikk Commodore-lugar i front, som det kun finnes to stk. av ombord - de andre 32 lugarene av denne typen befinner seg på siden. Lugaren vi hadde kan du finne slik: dekket rett under broen, fra venstre: 2. vinduet er ved nedgangen til loungen under, 3.vinduet er lugarvinduet vi hadde (Lugarnr: 11324), 4. vinduet er den andre Comm.lugaren forut (Lugarnr: 11322), de to andre store vinduene tilhører "Executive Suiten" samt to små runde "kuøynevinduer" som er til soverommet. I tillegg har også Suiten et stort vindu på babord side, som er ut fra "omkledningsrommet". Her ser man bl.a. vinduene til de andre Commodore-lugarene, både de "ordinære" samt de med innglasset "balkong". Disse ser du forut, på de to øverste dekkene under broen. Inngangen til Commodore-lugar avdelingen på babord side, totalt to innganger til disse lugargangene på både Dekk: 10 og 11. En av lugargangene på Dekk:11. Velkommen inn, i lugarnr: 11324 - Commodore Lugar. Både DVD-spiller og X-BOX i skapet under TV'en, i tillegg til kjøleskapet (fritt innhold i minibaren selvsagt!) Badet var romslig, med deilige varmekabler i gulvet - flott med badekar! Herlig panorma-utsikt forut med dette svære skråvinduet! Cava/Sekt-flasken er klar til servering, desverre får man kun én flaske på utreise på minicruise - men innholdet i minibaren ellers fylles opp igjen på returen. Deilig og flott frokost, neste dag fikk vi bl.a. enda større fruktkurv med en del jordbær i tillegg! Så beveger vi oss ett dekk ned, og til Commodore Loungen: Flott vindu ved nedgangen til Commodore Loungen via spiraltrappen, for de som har Commodore-lugar på Dekk:11 - siden selve loungen ligger på Dekk:10 forut. Kun noe av innholdet vises her, men det var rikelig med mat som man fritt kunne forsyne seg av. Alt fra fyllte piroger med enten grønnsaker eller kjøtt, wienerbrød av flere ulike typer, konfekt, og ellers rikelig med frukt: alt fra vannmelon, ananas, plommer, druer osv osv. I tillegg til gratis: kaffe/te/cappucino/varm sjokolade, vann/saft. Via den betjente bardisken kunne man også bestille seg alkoholholdige drinker, eller øl og brus (dette måtte betales for). Så beveger vi oss litt utenfor skipet igjen, og betrakter flotte "M/S Silja Serenade": Akterut på Dekk:7, her ser man panoramaglasset - bak dette er altså enden på Promenaden med bar i enden. Oversikt over de to dekkene som inneholdt mest restauranter og butikker, Dekk: 6 og 7 (sistnevnte er altså selve Promenade-dekket) Et stort skip å utforske, ingen tvil om det - t.o.m lugargangene på Dekk:2 var av bra standard! Så over til Promenade-bildene: Slik så det ut på dagtid på Promenaden (Dekk:7). Så over til andre fellesområder ombord: Like ved Info/resepsjonen på Dekk:7 (Promenaden) finner man dette kartet, som oppdateres slik at man hele tiden ser skipet befinner seg (vår sluttdestinasjon er selvsagt Helsingfors, men vi skal innom Mariehamn på Åland en kort tur også) Heisene er forseggjort, og de fleste er utvendige - slik at man får flott utsikt over promenaden på vei opp eller ned. Taxfree-butikken på Dekk:6 (under Promenade-dekket). Den eksklusive og flotte "Bon Vivant" a-la-carte restauranten via Promenaden, her kunne vi bl.a. ha spist frokosten som er inkludert dersom man reiser med Commodore eller Suite. Interessant "ende" på lugargangen forut på Dekk:9, med vindu forut. Så over til noen av de andre lugartypene ombord: En av "Family"-lugarene, disse bildene fra en av de på Dekk:11 - med utsikt over Promenaden. Lugaren er for fem til seks personer, totalt fire senger og sovesoffa. Utsikten ut til promenaden, man kan også få vanlige lugarer for to til tre personer - med samme promenade-utsikt. De-luxe lugar (tidl. "Silja Class"). Det finnes totalt tre stk. "Conference Suites" ombord, dette er Suiter med konferansefasiliteter - og er derfor naturlig nok kun tilgjengelig for bestilling av de som skal reise på konferansecruise. Totalt er de tre "Conference Suites" på enten: 39, 45 eller 53 m2. Den største på 53 kvm har faktisk egen badstue/sauna, og "omkledningsrom". Så over til den "hellige gral" for oss Suite/luksuslugar-nerder, nemlig den enorme: "Executive Suite" (tidl. "Silja Suite") lugaren på hele 75 kvm! Denne finnes det kun ÉN stk. av på hvert av de to Helsingforsfartøyene (altså én på "M/S Silja Serenade" og én på "M/S Silja Symphony") og denne er virkelig enorm! Den inneholder bl.a. stor bardisk, stor sittegruppe, hjørnesofa, badstue/sauna og boblebad/jacuzzi, stort omkledningsrom ved siden av soverommet osv osv. Denne koster fra (norske/NOK) Kr: 6,000 og opptil Kr: 12,000 avhengig av sesong og avreisedag, ikke avskrekkende pris for 75kvm med luksus (Color Fantasy/Magic sin R2 - Rederlugar koster ca. Kr: 12,000 hele året, og dette for "kun" 35kvm!) Eget "gjestetoalett" selvsagt i gangen, i tillegg til et toalett via badet. Til venstre finnes badstuen, døren går til det store "omkledningsrommet" med stort vindu på siden. Boblebadet/jacuzzien sees til høyre. Privat badstue på lugaren. "Omkledningsrommet" som man kan komme til enten via soverommet, eller via badet. Her kan man "underholde" sine gjester, og servere drinker osv. Herlig sitteplass med utsikt ut over baugen forut via ett av de svære panoramavinduene. Sittegruppe med stort bord på lugaren. Så over til noen av de bildene jeg tok av andre skip under turen: Tallink med "M/S Regina Baltica", som går på ruten: Stockholm-Riga. SeaWind Line med fraktefartøyet "M/S Sea Wind" som går i rute mellom Stockholm og Åbo (Finland). Cruiseskipet fra MSC Cruises: "M/S MSC Opera" Aida Cruises med sitt nyeste skip: "M/S AIDAbella", som faktisk ble levert til rederiet fra verftet 14. April 2008 - så nyere enn dette kan det nesten ikke bli! Skipet hadde dermed kun vært i ordinær drift i litt over én måned, når jeg tok disse bildene. "HSC Superseacat Three" som traffikerer linjen: Helsinfors-Tallinn for Silja Line/Superseacat, men er nå solgt til Aegean Speed Lines - men trafikkerer fortsatt samme linje inntil videre. Nordic Jet Line (Norsk rederi!) med "M/S Baltic Jet" som traffikerer linjen Helsingfors-Tallinn. Tallink med "M/S Romantika" (2002-modell) på ruten: Stockholm-Mariehamn-Tallinn. Silja Line med "M/S Silja Festival" på ruten: Stockholm-Mariehamn-Åbo (Finland) - skal snart erstattes med TallinkSilja sitt flotte fartøy "M/S Galaxy" som er 2006- modell. (Beklager dårlig bildekvalitet her, tok dette gjennom vinduet på lugaren) Imponerende og flotte: "M/S Silja Europa" fra Silja Line, som faktisk er østersjøens største cruisefartøy - går på kortlinjen: Stockholm-Mariehamn-Åbo som er 23-timers cruise. Dette fartøyet har bl.a. fem store og flotte Suiter (på dekket over broen) hvor alle har forskjellig tema/innredning og størrelse. Bonus-del: 1 (ett par bilder fra Helsingfors) Bonus-del:2 (Volvo S80) på denne turen hadde jeg en Volvo S80 (nye utgaven) til disposisjon, som jeg brukte til/fra mitt bosted i Sverige og til Stockholm. Vurderer å bytte ut en Volvo S60 med denne S80 utgaven til neste år, bilen nedenfor er en Volvo S80 med fem-sylindret D5-motor (topputgaven innenfor Diesel-rekken) med 185 hester, vannvittig rå og morsom motor. Forbikjøringer blir man aldri lei med en slik motor, og akselererer som en lek - uansett om det er bakke eller rett strekning: Så håper jeg denne mega-lange trip-reporten falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål! Siter
Steinar Grindstein Skrevet 22. mai 2008 Skrevet 22. mai 2008 Fantastisk levert igjen Lars. Sist du postet en slik raport ifra Købenbåten ente det med Kiel cruise på meg ikke så lenge etterpå (Fantasy) :grin: Men hva jeg skal velge etter dette må fuglene vite :crazy: Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 22. mai 2008 Skrevet 22. mai 2008 Flotte bilder fra en tydeligvis flott tur. Var ute på ett mini cruise selv for noen få uker siden, og dette så slett ikke galt ut. Vi reiste fra Oslo til Amsterdam med retur på Jewel of the seas, og jeg var i utganspungtet skeptisk. Pensjonist cruise tenkte jeg, men du verden som jeg koste meg. Båten var DIGER og helt fantastisk. Når vi skulle på lugaren så funket selvfølgelig ikke nøkkel kortet, viste seg at det var dobbelt booking. Men det løste seg helt greit. Vi ble oppgradert til en suveren lugar helt akterut på båten med en diger veranda med utsikt rett akterover. Helt glimrende. Maten var bare helt topp med room service døgnet rundt ( trener på harde livet for tida for å bli kvitt restene ;-) ) Nei må virkelig si at å reise med båt var mye bedre enn jeg hadde trodd etter div turer med danskebåten. Kanskje det blir en ny tur ved en senere annledning? Da muligens fra Miami med Freedom of the seas??? Siter
Lars B. Frostad Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Skrevet 23. mai 2008 Takker for kommentarer! Hyggelig at bildene og trip-reporten falt i smak! Siter
Alexander Storvig Skrevet 23. mai 2008 Skrevet 23. mai 2008 Enda en flott reportasje Lars! Får mer og mer lyst på å reise på et slikt skip. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Skrevet 24. mai 2008 Har fått beskjed om at noen ikke får opp alle bildene, prøvde nå selv via en annen browser (som ikke hadde bildene lagret i cache) og ser ut som Flightsim.no ikke klarer å liste opp alle bildene. Dersom du ikke skulle få opp alle bildene, så prøv en av linkene under: http://www.stp-norway.com/Forum/viewtopic.php?t=11576 eller noen av disse: http://www.shipsforum.dk/phpbb2/viewtopic.php?t=1750 http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31893 http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=2863.0 Men når du har sett bildene, så legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål i denne FS.no-tråden. Siter
Timmy Brandt Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 Riktigt nice Lars !! Nästa helg åker vi till Tallin med Romantika. Ska på Monday Bar Black & White kryssning. Alltid kul att åka med "båtar" man inte åkt med förut. I Augusti blir det en kryssning med Tallink´s nya M/S Galaxy. Då kör Monday Bar sin årliga summer cruise vilket kommer bli STOOOORT i år ! Siter
Ole Reidar Dvergsdal Skrevet 28. mai 2008 Skrevet 28. mai 2008 Der kom den reportasjen ja! Har sjølv hatt gleda av å reise med Silja Serenade for nokre år tilbake. Dog ikkje i slik luksus. Artig gjensyn! Siter
Helge Sakkestad Skrevet 30. mai 2008 Skrevet 30. mai 2008 Hei Det var synd du ikke sa-ifra får jeg bor bare 200m fra Silja Line terminalen i Helsingfors. Jeg ser att dette var noe å ambefale...bra for jeg skall også reise Hel.-Mar.-Stoc. om noen uker. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Skrevet 9. juni 2008 Takker for flere kommentarer, beklager at det ble litt vel mye bilder - men synes det ble litt for ille å lage to poster som omhandlet samme tema. Meget hyggelig at bildene falt i smak! Helge: ja det var jo dumt, men jeg skal huske på det til en annen gang - og sende deg en PM før neste tur til Helsingfors! Siter
Johan Clausen Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Sejlede med Silja Festival og Superseacat tilbage i 2004. Dengang var det Stockholm-Mariehamn-Åbo på kun 12 timer, og Helsingfors til Tallinn på 1½ time (mener jeg turen varer). Fra Helsingfors til Stcokholm sejlede jeg med Silja Symphony. Fantasktiske ture. En mye behagelig måde at rejse på. Hvis jeg skulle til Helsinki og havde god tid, så ville jeg vælge at sejle. Fantastisk flot og mye spændende. Tak for at du bragte minderne tilbage. Er altid en bra ting at kunne gøre. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 10. juni 2008 Skrevet 10. juni 2008 Dette tar jo bare helt av! De repportasjene dine fra disse båtene er bare helt geniale! Veldig bra levert! Egen sauna i suiten hører med når man er i finsk farvann. Noe annet hadde vel vært en fornermelse? Tenk så rått å hatt sånne muligheter. Så ut som en fantastisk båt! : ) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.