Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg er litt usikker om dagen. Russetid, levekostnader(jeg bor alene) og andre ting fremover sett opp mot lønn gjør at jeg må vurdere prioriteringene av inntektene mine sterkt. Problemet er at jeg i hui og hast(forsåvidt) trenger en ny bærbar PC da den gamle gikk fløyten. PC'en er funnet, til den nette sum av 8 000 kroner. :) Så langt alt bra! Problemet er bare hvordan jeg skal få betalt den om jeg nå kjøper den. Kredittkort vil jeg ikke bruke, for da får jeg en kraftig smell mens jeg er på ferie i juli. Selve mailønnen vil jeg heller ikke bruke, ikke så mye som 8 000 kroner. Derfor ser jeg på forbrukslån som et alternativ.

Jeg har aldri før satt meg inn i forbrukslån. Hvordan fungerer nedbetalingen, vil jeg tape mye på det?

Hvor mye ekstra i rente kan jeg komme til å måtte betale i måneden i tillegg til nedbetalingsbeløpet?

Kort og godt:

Hva er fordelene og ulempene ved et forbrukslån?

Skrevet

Om du har sett dette på nett, har de en kalkulator som sier hvor mye du må betale hver mnd osv. Da tar du bare beløpet som du får hver mnd å ganger det opp mot antall mnd du skal bruke på å betale. Jeg ville ikke for 5 flate øre brukt noe sånt, for det blir DYRT !

Skrevet

Kredittkortet ditt er jo også et forbrukslån. Bare et annet navn på det.

Bruker du kredittkortet ditt så må du ikke betale inn hele beløpet når du får giro i posten. Kredittkort-selskapene tjener nemlig pengene sine på at folk ikke betaler inn alt ved første forfall ;)

Et slikt lån trenger ikke å være så dyrt hvis man betaler inn relativt raskt. Betaler du inn lånt beløp på 8000 i løpet av 4-5 måneder så blir det ikke så mange hundrelappene i rente. Men viktig å bruke sunn fornuft da.

Men beste alternativ er vel selvsagt å spare seg opp da :)

Skrevet

Hvis du skal ha et forbrukslån så tviler jeg på at de vil kun låne deg det eksakte beløpet på 8000 kr.

Når du skal låne penger så kommer tinglysningsgebyrer i tillegg så det kan kanskje være en ide å kjøpe PC på avbetaling til ferien er over?

Som sagt, kredittkort har alltid en minimumsbetaling, så du kan si at det vil jo kanskje også være det gunstigeste for deg, men som det sies, du skal ha disiplin når en benytter kredittkort.

Skrevet
  • Forfatter

Når det kommer til kredittkortet, så bruker jeg alltid såpass lite at jeg vet jeg kan betale hele beløpet på første innbetaling, så jeg har alltid betalt hele summen med en gang. Derfor er jeg redd for å plutselig rote det til og havne skikkelig på kjøret om jeg utsetter halve betalingen til innbetaling nummer to. Nå er jeg ikke sikker på hvor mye rente det er snakk om for min del, men i avtalen står det 52 dagers rentefri kreditt og nominell rente på 1,72%. Jeg er såpass usikker at jeg vet ikke helt hva det vil si, for jeg fikk bare dyttet kortet i hånden, svak som jeg er. Derfor har jeg aldri tatt noen sjanser heller.

Hvis jeg nå betaler hele summen for PC'en med kredittkortet, og betaler halve summen på første innbetaling, da blir det vel rente på neste innbetaling, ikke sant? Jeg aner ikke, for jeg har som sagt aldri hatt noen andre innbetaling på samme summen.

Skrevet

Hvilken bank har du? Hos Dnb, som jeg bruker, så kan jeg trekke kortet opp til grensen, og betale tilbake i delbeløp helt ned til 200 kr pr måned. Renter kommer selvfølgelig i tillegg, men da trenger du ikke punge ut halve lønnen i hvertfall :)

Skrevet
  • Forfatter

Jeg har RememberCard, som ligger under Entercard Norge AS. Jeg er litt usikker på om det er det banken heter, men det er nå så. Jeg er svært forsiktig med kredittkortet da jeg er relativt fersk i gamet, så derfor spør jeg og heller lærer enn å lære av å gå på en smell. :)

Skrevet

Hvis du går inn på denne siden så finner du kanskje ditt kort og hva gebyrer/renter du kan forvente å måtte betale.

typisk så er den renta du oppgir gebyrer på uttak i minibank.

rentene varierer veldig fra 17 til 25% effektiv rente.

Betaler du 4000 kr og venter til neste runde med resterende så er det den renta som du kanskje vil finne på siden som jeg linket til deg. (17-25%)

Skrevet
  • Forfatter

22,68% ja. Det er jo rimelig mye i rente bare det, 800 kroner av 4 000. Hehe, nesten litt for mye! Men hvordan er det med sånne innbetalinger? Jeg får en faktura i Posten den 25 hver måned. Sett at jeg betaler inn 4 000 kroner den 7.juni, når jeg får lønn. Deretter betaler jeg inn 2 000 kroner den 20.juni, og deretter betaler jeg inn 2 000 kroner(de siste 2 000) innen den 15.juli. Det vil da si at jeg betaler inn hele beløpet over tre innbetalinger på to fakturaperioder(om dere skjønner hva jeg mener). Går det an å gjøre det sånn, bestemmer jeg med andre ord selv på hvilket tidspunkt og hvor mange ganger i løpet av en måned jeg vil betale inn deler av beløpet?

Skrevet

Jepp, det gå fint det, men da må du huske på at du vil få en rente på 22,68% på resterende beløp helt til siste faktura på PC kjøpet er betalt.

Altså restbeløpet akkumulerer på en måte slik at det ikke helt blir så enkelt som du selv beskriver;

1. du får hjemsendt en regning på 8000 kr.

2. du betaler 4000 kr på den første regingen, restbeløpet er da 4000 kr.

3. du får en ny regning på 4000 kr + renter (4907,2 kr) du betaler 2000 kr

4. du få nok en regning på restbeløpet 2907,2 kr + renter (3566,56 kr)

5. du får nok en regning på 3566,56 kr, du betaler 2000 kr

6. du får nok en regning på 1566,56 kr + renter (1921,85 kr)

7. du kan nå kvitte deg med restgjeld :grin:

Skrevet
  • Forfatter

Hva om jeg gjør det på denne måten:

1. Jeg kjøper PC'en, og har nå en utestående regning på 8 000 kroner.

2. Regningen kommer i posten 25.mai, og jeg betaler 4 000 kroner.

3. Den 7.juni betaler jeg inn nye 2 000 kroner uten å ha fått regning i posten ennå. Ergo er den utestående regningen før andre innbetaling nå på 2 000 kroner.

4. Regning for neste innbetaling kommer 25.juni, på 2000 kr + renter, og jeg betaler inn dette og blir ferdig med gjelden.

Er dette mulig, eller kan jeg bare betale inn etter at regningen er kommet og før fristen er gått ut?

Skrevet
  • Forfatter

Det var faktisk 22 dager fra fakturadato til forfallsdato på aprilregningen, så da vil jeg si 14 dager som sikkert ja. :)

Eventuelt kan jeg høre om jeg får betalt halve PC'en med debitkortet og den andre halvdelen med kredittkortet. Det er ikke så lett å prioritere når nødvendige ekstrautgifter dukker opp i så store summer gitt!

Skrevet

Eventuelt kan jeg høre om jeg får betalt halve PC'en med debitkortet og den andre halvdelen med kredittkortet.

Mulig at det går, men der er jeg ikke så sikker.

Så lenge du har minimum 14 dager forfall på den fakturaen du får hjem i posten 25 mai så trenger du da selvfølgelig ikke å betale den på eksakt forfalsdag.

Du betaler vel via nettbank?

Da er det bare å smelle inn 6000 kr 7 juni slik at du på neste faktura får 2000 kr + renter.

Skrevet
  • Forfatter

Jeg betaler via nettbank ja. :)

Det jeg vil unngå er å betale store beløp fortløpende, for jeg må være sikker på at jeg har nok til neste lønn kommer, altså den 7.juni.

Samtidig må jeg ha den maskinen nå snart pga jobb og skole. :eek:

Så jeg vurderer litt om jeg skal smelle inn 3 000 nå i kveld, kjøpe maskinen, og betale resten den 7.juni. Det er vanskelig, dette her. :/

Ingen av dere som vet hvordan man får ekstra rabatt på Dell-maskiner? :grin:

Skrevet

Jeg får rabatt gjennom Norwegian :D

Uansett Aleksander, så kan du kjøpe pc'en på den måten du har beskrevet lengre oppe vha kredittkort, jeg vet også at enkelte el-butikker har slike avbetalings avtaler, og expert har nettopp hatt en kampanje, ihvertfall her oppe. På at om du kjøper noe hos dem, så slipper du unna med startgebyr osv, og du får minimalrente på avdragene.

Nå vet jeg ikke hvor du har tenkt å ta ditt forbrukslån men det bruker som regel å være minimum 10-15 000 i oppstartslån (Resterende over 8000 trenger du jo ikke bruke, bare betale tilbake med engang)

Når det kommer til det, så regner jeg med at du må ha noen med deg som sikkerhet for forbrukerlånet siden du er under 25, men dette har du også sikkert tenkt på.

Diverse gebyrer osv må du renge med kommer på 2-3-4 000 og dette blir altså plusset på det opprinnelige lånet, de lever av gebyrer og renter så det kan bli en pc du må betale mye mer enn 8 000 for, det er ikke så enkelt å billig som de skal ha deg til å tro.

Jeg hadde heller sjekket med en el-butikk der jeg bor om de har slik avbetalings plan du kan hive deg på, er ikke dette de tjener seg rike på så de har som regel både billigere og bedre betalinsplaner.

Lykke til!

Skrevet

Enkelte slike selskap tar renter for hele kjøpesummen inntil hele lånesummen er nedbetalt. Gebyrfri.no har det slik.

Kjell

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …