Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til alle flyinteresserte!

I dag, torsdag 15. mai gjennomfører vi det som vil bli siste flytur med våre gamle C-130E/H Hercules transportfly. Vi markerer slutten på en 40 årig æra i RNoAF med en rundtur i Norges land. Turen gjennomføres med to fly, 956 TY som vil fly Gardermoen (takeoff 0900) - Rena - Rygge - Torp - Kjevik - Sola - Flesland - Vigra - Værnes - Ørland, og 952 ODIN som vil fly Gardermoen (takeoff 0800) - Evenes - Bardufoss - Andøya (stopp) - Bodø - Værnes - Røros, før vi joiner opp i formasjon ved Rena og overflyr Gardermoen og Oslo (ca kl 1500). Vi ønsker å fly i synlig lav høyde.

Se opp mot himmelen og vink farvel til våre gamle arbeidshester!

Mer info på Forsvarets nettsider

Harald

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Skulle vært på Vigra å sett på den men jeg er på skolen åp Hollingen uternfor Molde! :mad:

Hvilke nye transportfly skal ta over for Hercules?

Skrevet

Det blir delay ut fra Gardermoen, foreløpig pusher vi tidene (ref link til forsvarets websider) 2 timer.

C-130J-30, som er en ny versjon av Hercules, tar over når de gamle flya pensjoneres.

Tiden frem mot ankomst C-130J går med til kursing hos USAF.

Ankomsttid Bergen: Se link til forsvarets websider i min første post, og legg til ca 2 timer.

H

Gjest Børge Litangen
Skrevet

Der antar jeg Odin passerte Bodø.

Gjest Børge Litangen
Skrevet

Akkurat, da sier vi at det var Ty som passerte, da ;) .

Skrevet

12.30 zoomet en av dem over Grefsenkollen, lavt! Heldigvis leverte jeg i noen utekasser akkurat da, noen min. +- og jeg hadde stått inni en oppgang. Først virket det som han hadde tenkt å følge gamle traseen inn mot Fornebu (da Fornebu var i bruk, kom flyene inn over Grefsen akkurat der han kom nå), men plutselig banket han solid til babord.

I tre-tiden hørte jeg den på vei nordover, i den vanlige traseen til Gardermoen, men da hadde skydekket krabbet nedover nok til at den ikke syntes. Ikke sikker på om det hørtes ut som en eller to, men i flg. posten til Harald skulle det være plausibelt med to. Men som sagt, da var skydekket så lavt at det ikke var noe å se.

Takk for alt, gamle Herkeguttene. Som om det var i går at de vinket med vingene når de fløy over blokka mi, ihvertfall når onkel var ombord.

En annen ting, det var noe snakk om parkering 23. mai i en annen tråd ettellerannet sted, var det det evenementet som var i dag, eller skjer det noe mer da?

Skrevet

En oppsummering av gårsdagen:

Etter litt frem og tilbake kom vi oss avgårde - 965 TY fløy nordlig rute og 952 ODIN fløy sørlig, ca 3 t forsinket.

Været la noen begrensninger fra Bodø og sørover mot Gardermoen, slik at denne delen ble high-level og ute av syne (sorry Andreas, KS var selvfølgelig en del av planen). På vei inn mot GM fikk vi hydraulikk-snag og fullstop'et i stedet for å gjennomføre den planlagte formasjonsbiten over Oslo og omegn. Så til dere som sto og venta forgjeves: Beklager, men vi lyktes ikke helt med det som var planlagt, sånn er det.

Så både delay, vær og snag gjorde at vi ikke kom helt i mål.

H

Skrevet
En oppsummering av gårsdagen:

Etter litt frem og tilbake kom vi oss avgårde - 965 TY fløy nordlig rute og 952 ODIN fløy sørlig' date=' ca 3 t forsinket.

Været la noen begrensninger fra Bodø og sørover mot Gardermoen, slik at denne delen ble high-level og ute av syne (sorry Andreas, KS var selvfølgelig en del av planen). På vei inn mot GM fikk vi hydraulikk-snag og fullstop'et i stedet for å gjennomføre den planlagte formasjonsbiten over Oslo og omegn. Så til dere som sto og venta forgjeves: Beklager, men vi lyktes ikke helt med det som var planlagt, sånn er det.

Så både [b']delay[/b], vær og snag gjorde at vi ikke kom helt i mål.

H

Hadde dere bak oss på T/O fra Flesland. Det var nok dessuten en del som trakk på smilebåndet da dere ba om å få slippe av pax ved "gassing area" (foxtrot) :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...