Skrevet 15. mai 2008 16 år Til alle flyinteresserte! I dag, torsdag 15. mai gjennomfører vi det som vil bli siste flytur med våre gamle C-130E/H Hercules transportfly. Vi markerer slutten på en 40 årig æra i RNoAF med en rundtur i Norges land. Turen gjennomføres med to fly, 956 TY som vil fly Gardermoen (takeoff 0900) - Rena - Rygge - Torp - Kjevik - Sola - Flesland - Vigra - Værnes - Ørland, og 952 ODIN som vil fly Gardermoen (takeoff 0800) - Evenes - Bardufoss - Andøya (stopp) - Bodø - Værnes - Røros, før vi joiner opp i formasjon ved Rena og overflyr Gardermoen og Oslo (ca kl 1500). Vi ønsker å fly i synlig lav høyde. Se opp mot himmelen og vink farvel til våre gamle arbeidshester! Mer info på Forsvarets nettsider Harald
Skrevet 15. mai 2008 16 år Skulle vært på Vigra å sett på den men jeg er på skolen åp Hollingen uternfor Molde! :mad: Hvilke nye transportfly skal ta over for Hercules?
Skrevet 15. mai 2008 16 år Takk for tipset Harald! Hva gjør dere på frem til nye fly er levert? Leier dere inn noe, eller blir du "grounded" enn så lenge?
Skrevet 15. mai 2008 16 år Forfatter Det blir delay ut fra Gardermoen, foreløpig pusher vi tidene (ref link til forsvarets websider) 2 timer. C-130J-30, som er en ny versjon av Hercules, tar over når de gamle flya pensjoneres. Tiden frem mot ankomst C-130J går med til kursing hos USAF. Ankomsttid Bergen: Se link til forsvarets websider i min første post, og legg til ca 2 timer. H
Skrevet 15. mai 2008 16 år Vet du på hvilken flyplass i Arizona flyene skal bli lagret? Og si gjerne ifra om det viser seg at lowpassen over Oslo ikke blir rundt kl 17.
Skrevet 15. mai 2008 16 år Vi sto og så etter dere på apron i bardufoss rundt lunsjtider, men der var det ikke mye hercules å se. Men det var jo tydeligvis ikke så rart
Skrevet 15. mai 2008 16 år Jeg var over Rygge i 4000 fot da Huskey kom inn for en low pass. Fikk snappet noen bilder, men dessverre kun med mobiltelefon (siste gang jeg tar av uten 350D, jeg lover). Can you spot the Herc?
Skrevet 15. mai 2008 16 år I følge mil.no er det ODIN som flyr i sør og TY i nord, selv om første post i denne tråden sier motsatt.
Skrevet 15. mai 2008 16 år Premium Medlem En C 130 fløy lavt av Bergen i 15- tiden......hadde det noe med denne å gjøre?..
Skrevet 15. mai 2008 16 år 12.30 zoomet en av dem over Grefsenkollen, lavt! Heldigvis leverte jeg i noen utekasser akkurat da, noen min. +- og jeg hadde stått inni en oppgang. Først virket det som han hadde tenkt å følge gamle traseen inn mot Fornebu (da Fornebu var i bruk, kom flyene inn over Grefsen akkurat der han kom nå), men plutselig banket han solid til babord. I tre-tiden hørte jeg den på vei nordover, i den vanlige traseen til Gardermoen, men da hadde skydekket krabbet nedover nok til at den ikke syntes. Ikke sikker på om det hørtes ut som en eller to, men i flg. posten til Harald skulle det være plausibelt med to. Men som sagt, da var skydekket så lavt at det ikke var noe å se. Takk for alt, gamle Herkeguttene. Som om det var i går at de vinket med vingene når de fløy over blokka mi, ihvertfall når onkel var ombord. En annen ting, det var noe snakk om parkering 23. mai i en annen tråd ettellerannet sted, var det det evenementet som var i dag, eller skjer det noe mer da?
Skrevet 15. mai 2008 16 år Det er bra noen har sett de for i Trondheim stod vi ute og ventet på ingenting til halv fem!
Skrevet 15. mai 2008 16 år Så en av disse maskinene pasere LAFT over Sortland. Hadde meg en pust i bakken i forbindelse med raking av plenen da jeg hørte en GROM lyd rett over hustaket. Et vakkert syn
Skrevet 16. mai 2008 16 år Forfatter En oppsummering av gårsdagen: Etter litt frem og tilbake kom vi oss avgårde - 965 TY fløy nordlig rute og 952 ODIN fløy sørlig, ca 3 t forsinket. Været la noen begrensninger fra Bodø og sørover mot Gardermoen, slik at denne delen ble high-level og ute av syne (sorry Andreas, KS var selvfølgelig en del av planen). På vei inn mot GM fikk vi hydraulikk-snag og fullstop'et i stedet for å gjennomføre den planlagte formasjonsbiten over Oslo og omegn. Så til dere som sto og venta forgjeves: Beklager, men vi lyktes ikke helt med det som var planlagt, sånn er det. Så både delay, vær og snag gjorde at vi ikke kom helt i mål. H
Skrevet 16. mai 2008 16 år En oppsummering av gårsdagen: Etter litt frem og tilbake kom vi oss avgårde - 965 TY fløy nordlig rute og 952 ODIN fløy sørlig' date=' ca 3 t forsinket. Været la noen begrensninger fra Bodø og sørover mot Gardermoen, slik at denne delen ble high-level og ute av syne (sorry Andreas, KS var selvfølgelig en del av planen). På vei inn mot GM fikk vi hydraulikk-snag og fullstop'et i stedet for å gjennomføre den planlagte formasjonsbiten over Oslo og omegn. Så til dere som sto og venta forgjeves: Beklager, men vi lyktes ikke helt med det som var planlagt, sånn er det. Så både [b']delay[/b], vær og snag gjorde at vi ikke kom helt i mål. H Hadde dere bak oss på T/O fra Flesland. Det var nok dessuten en del som trakk på smilebåndet da dere ba om å få slippe av pax ved "gassing area" (foxtrot) :grin:
Skrevet 16. mai 2008 16 år Forfatter Hehe, jasså. Selv var jeg på nordlig rute, så jeg kjenner ikke til gassing-episoden... Men jeg skal sørge for å ta det opp og bruke det mot vedkommende på verst tenkelige måte :grin:
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.