Andreas Grindvoll Skrevet 11. mai 2008 Skrevet 11. mai 2008 Ble litt inspirert etter å ha vært en tur inne i Camera Obscura-bua i Trondheim. Dette er camera obscura: http://no.wikipedia.org/wiki/Camera_obscura. Jeg tenkte at man burde kunne ta bilde ved hjelp av det samme prinsippet selv om man bruker et helt vanlig kamera. Altså ved å bruke et kamera med et hull i en papplate som aperture. Brukte en papp/kartong-plate med svart farge siden det er vanskelig å få det helt tett mellom kamera og papplaten. Resultatet ble ikke verst. Uten noen ting som helst foran ble resultatet et helt hvitt bilde. Med papplaten med hullet foran ble resultatet slik: Det er cirka 40mm fra papplaten til sensoren og med 0,5mm blenderåpning. F-nummeret blir f/80 men det tror jeg ikke skulle ha så mye å si Siter
Audun Braastad Skrevet 11. mai 2008 Skrevet 11. mai 2008 Oi, stilig Hehe, så mye rart du bruker tida på om dagen :grin: Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Skrevet 11. mai 2008 Snart kommer bilder fra en test for to uker siden hvor jeg prøvde å projisere bilder av månen på en papplate ved hjelp av en kikkert Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 11. mai 2008 Skrevet 11. mai 2008 Stilig! Som jeg nevner i den andre posten, dette Obskcura, skuret i Trondheim er verd ett besøk! Gratis og meget spennende! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.