Eirik Mikal Aronsen Skrevet 25. oktober 2001 Skrevet 25. oktober 2001 Hei! Jeg kom i prat igår med en russisk gutt som bor her. Han var interessert i fly, og han likte både østens og vestens fly. Vi diskuterte litt løst og fast om flyene, men kom ikke til noen konklusjon. Så spørsmålet mitt er: hvordan forholder dere dere til østens fly (tupolev o.l.) i forhold til vestens fly (boeing o.l.)? Jeg forøvrig vet ikke hva jeg skal si. flynen er vel brae på sine egne måter, alle fly har jo sine dårlige og gode sider... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Arne Øverland Skrevet 25. oktober 2001 Skrevet 25. oktober 2001 Jeg mener at både Boeing og Airbus har et ye bedre utseende. De ser liksom litt mer moderne ut. Tupolev har helt sikkert den samme kvaliteten men jeg synes rett og slett vestlige fly er finere enn østlige. mvh. Arne Øverland Gausel,Stavanger mrick_ssf@hotmail.com Siter
Karl R Pettersen Skrevet 26. oktober 2001 Skrevet 26. oktober 2001 Vestlige er 'best' [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Ikke fordi de faktisk er det, men fordi det er dem vi (ihvertfall jeg personlig) har et 'forhold' til. Mange som sikkert ikke har grunnlag for å påstå at østlige fly er bra, nettopp på grunn av manglende grunnlag. Eller??? Siter
Kenneth Lima Skrevet 26. oktober 2001 Skrevet 26. oktober 2001 Jeg synes også vestens fly er best. Jeg har en video som er filmet inne i ett gammelt tupolev......det ser ikke ut inne i cockpiten. [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Etter jeg så den videoen ville ikke jeg flydd med tupolev [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Erik H. Bakke Skrevet 26. oktober 2001 Skrevet 26. oktober 2001 Et godt eksempel på at russiske fly kan se minst like pene ut som vestlige er Tu-204 / Tu-214. Minner veldig om Boeing 757, som ikkje akkurat er stygg... Tupolev'en har winglets som gjør flyet meget pent. Kjenner ikkje så mykje til kvaliteten på flyet, men det er sertifisert for bruk i Europa, så det følger nok minst samme nivå som andre typer. Siter
Gjest Skrevet 26. oktober 2001 Skrevet 26. oktober 2001 Selvsagt er de vestlige fly best. Mye mer morderne, har hørt at tupolev av alle slag styrter rett og slett. [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] Siter
Svein Hansen Skrevet 26. oktober 2001 Skrevet 26. oktober 2001 Som mange andre her,synes jeg at vestlige fly ser penest ut,men synes likevel at spesiellt russiske fly her en spesiell "glød" over seg som kanskje er blitt polert bort over årenes løp på de vestlige.Hvis dere skjønner hva jeg mener. Det skal allikevel også sies at mange ser på østlige fly som skraphauger og dermed lite sjarmerende fly.Mye grunnet dårlig vedlikehold og dårlig økonomi. Men med ordentlig vedlikeholdsprogram vil jeg ta munnen full og si at russiske fly er vel så bra som vestlige. Rent mekanisk sett. Men med russisk økonomi,tatt som eksempel,sier det seg selv at nyeste teknologi tilgjengelig ikke er innenfor deres pengebok. Russere er flinke folk,dyktige ingeniører som dessverre har havnet i baklefsa grunnet feil styring. Siter
Olav M. Rønningen Skrevet 26. oktober 2001 Skrevet 26. oktober 2001 Vestlige fly er kanskje "blandt de tøffeste i klassen", men jeg tror absolutt ikke at denne TU'en står tilbake for noen vestlige fly: Tupolev TU214 Og: ingen vestlige passasjerfly har så fine linjer som en del Tupolev maskiner (f.eks. TU154): Tupolev B727 ser ikke like elegant ut i linjeføringen, nei. Russerne har lang og god kompetanse både på flybygging og romfart, de var vel i noen perioder ledende i verden på dette? Ihvertfall så lenge det var penger til å drive med dette....... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Så for ikke lenge siden et program hvor en amerikansk jagerflyger fikk prøvefly et av russerne's siste kreasjoner av jagerfly, og han uttrykte i siklende begeistring at russeren faktisk var i stand til å utføre manøvrer som ingen av de amerikanske jagerflyene han til daglig fløy kom i nærheten av. I tillegg konstaterte han at det var mer solid om enn grovere bygget enn sine amerikanske "rivaler". Så jeg tror jeg vil ha litt av alt, takk. Har selv lenge synes at vestlige fly har vært nr.1, men interessen for fly har utviklet seg til også å omfatte østeuropeisk luftfart. Etter Murens fall har faktisk også vestlige fly- og flykomponentprodusenter kastet seg over mange interessante russiske prosjekter som ble dratt frem etter mange år i skyggen. Hadde jeg skrevet dette innlegget i seksti/syttiåra hadde jeg vel blitt stempla som kommunist og jagd ut av landet [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] God helg! Siter
Jakob Jakobsen Skrevet 26. oktober 2001 Skrevet 26. oktober 2001 En ting som er ihvertfall er sikkert er at østeuropeiske flyprodusenter har funnet frem til en rekke geniale og billige løsninger, siden ikke økonomien alltid har vært så god. (ikke det at ikke vestlige flyprodusenter har noen gode ideer, da [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] ) De av dere som var på Jarlsberg forleden, husk Antonoven der. Stort lastefly som kan romme masser av hva som helst. Kommer seg fram overalt, og trenger minimalt med rullebane. Også jagerflyene som er nevnt i en post ovenfor her. Mange geniale løsninger som er vel så gode, om ikke noen av dem bedre enn vestlige likestilte. Og iallefall mye billigere. Hadde ikke russerne et genialt siktesystem på jagerflyene sine også da? Noe med en laserstråle som var festet på hjelmen, så piloten bare kunne se på målet sitt? Men så var det vedlikeholdet da. Tror jeg setter min lit til vestlige flyselskaper her... Siter
Petter Dischington Skrevet 27. oktober 2001 Skrevet 27. oktober 2001 Russerne har vært mye mer kostnadseffektive enn Amerikanerne. Alle har vel hørt om amerikanerne som brukte millioner på en penn som kunne skrive i vektløs tilstand, mens russerne brukte blyanter som fint kunne skrive uansett. Det samme sa første astronaut ombord på Mir, at Russerne brukte mye enklere og billigere løsninger. Det jeg skal frem til er at de russiske flyene har ikke så mye finesser de er mye "renere" , og kan derfor virke svært simple. Det med så mye ekstra greier er et amerikansk "syndrom" å gjøre noe enkelt og billig så komplisert og dyrt. I den nye generasjonen fly og romfart har amerikanerne brukt mye russisk i sine fly og romferjer. Siter
Magnus Wiik Skrevet 30. oktober 2001 Skrevet 30. oktober 2001 Se på Tu- 204 og B-757, hvilket ser mest moderne ut??? nesten helt like! eneste forskjellen er at 757-nesen har en annen form (ubeskrivelig) og at 204 har Winglets Siter
Runar Hvitsand Skrevet 30. oktober 2001 Skrevet 30. oktober 2001 Hei, Må nok si at russiske fly har interessert meg i lengre tid, det er liksom noe udefinerbart vakkert med dem. Russerne er meget flinke folk, som dessverre har kjempet litt i motvind de siste åra.De var jo f.eks først ute med bemannede romferder. (Gagarin) hilsen Runar Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.