Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Norsk næringsliv med flere pengesterke oljeselskap i spissen knurrer etter at SAS ser ut til å bli alene i Norge, og rabattene skal fjernes.

Disse vurderer nå å danne et nytt stort lavprisbasert flyselskap for å ta opp konkurransen med SAS.

De mener at markedet absolutt er stort nok for dette ettersom trafikkgrunnlaget på mange ruter i Norge er like stort som mellom mange europeiske storbyer.

En ting er sikkert, disse selskapene kan ihvertfall stable en solid startkapital på beina...så dette høres virkelig interesant ut [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skrevet

Dette er vel dementert tidligere i dag.

Hvis det hadde vært seriøst ment kunne de bare ha kjøpt Braathens,kunne de ikke? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skrevet

Enig at dette hørres interresant ut, Men som det sies, hvorfor ikke bare kjøpe braathens? Tror nokk neppe vi kommer noen gang til å se dette nye selskapet [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Skrevet

Det å kjøpe Braathens er å kjøpe masse gjeld - og mange andre forpliktelser.

Kanskje bedre å starte fra bunnen av?

OK - de kunne ha startet med et eventuelt konkursbo etter Braathens.

Gunnar

Skrevet
  • Forfatter

Nemlig, det er altså en grunn for at ingen vil ha Braathens, dvs fryktelig mye rot i økonomien. Enhver investor vil kvie seg for å gå inn i noe slikt, også Hegnar mente at prosjektet ble for risikabelt.

At Braathens har tapt 700 mill. hittil i år er jo vanvittig, og jeg fatter ikke hva de holder på med i kontorene sine.

SAS overtar restene for å bli kvitt en konkurrent, men det er vemodig å se at Norges engang så stolte flyselskap ligger nede med brukket rygg.

Men jeg tror ikke at tanken om et nytt flyselskap er en håpløs ide. Det er jo bl.a selskaper som Statoil og Norsk Hydro som kom på banen med dette. Med slike giganter så kan det jo like fort bli en realitet, og en farlig konkurrent til SAS. For rent økonomisk blir jo SAS en lilleputt å regne sammenlignet med disse.

Så SAS...watch your back in the future [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

[ 25-10-2001: Endret av: Helge Bø ]

Skrevet

Tror nok ikke vi har det rette økonomiske klimaet for tiden til å opprette et nytt flyselskap. Det dreier seg vel snarere om å redde stumpene av de eksisterende selskapene. SAS er et av de sterkeste flyselskapene i Europa og dessuten delvis statseid, så de kommer nok til å klare seg, men nye uerfarne aktører kan lett komme til å brenne seg. Uansett hvor mye kapital man har i ryggen må det alltid være et mål å tjene penger, og det finnes mange eksempler på storkonserner som har gått på trynet i bransjer som de ikke mestret. Så det ville nok ikke være særlig lurt av f.eks. Hydro og Statoil å kaste seg inn som nye aktører i et marked der det ikke engang er plass til de eksisterende aktørene...

Skrevet

hei !

I Sverige har SAS fått konkuranse fra et islansk selskap som heter MD-Airlines som flyr MD-80. De flyr fra Stockholm-Luleå eller Umeå, husker ikke helt. Det var en reportasje om dette på Tv2 nyhetene. De var faktisk et par tusen i prisforskjell mellom MD Airlines og SAS. Kanskje en ide' for det nye selskapet og fly nordover for en bilig penge, alle tre gangene jeg har flydd til Tromsø har det vært helt fullt.

Håper det blir litt mer konkuranse [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Vennlig hilsen

Geir Fjellro Løitegård

[ 25-10-2001: Endret av: Geir Fjellro Løitegård ]

Skrevet

Ja, vi husker jo alle hvordan det gikk med Color-Air.

Tviler på at det lønner seg for Statoil & Hydro å starte eget selskap fremfor å fly med andre, men det får jo tiden vise.

Skrevet

Svenska staten pytsar in pengar till stackars SAS, hur gör norska staten? Däremot har jag inte läst någonstans att de andra, mindre bolagen får något understöd. Konkurrens på lika villkor? Ha!

Åke

Skrevet

Det kommer aldri til aa bli noe nytt selskap fra Hydro eller de andre store selskaper i Norge.

Det kan hende de kommer til aa true med aa gjoere det, men det er kun ment som skremsel mot SAS, slik at de kan forhandle frem rabattordinger for sine egne selskaper.

Det aa starte sitt eget selskap vil vaere riset bak speilet som de tar frem naar de skal i forhandlinger med SAS.

Det blir nok vanlige forbrukere som maa betale meste, som vanlig.

Mvh,

Helge

Skrevet

Ang Color Air...

Hadde foretningsfolk og andre som ikkje betaler flyreisen selv bruk Color Air til slikt i steden for SAS/Braathen, pga at dei får personlige bonuspoeng, hadde nok Color Air fortsatt i dag.. Hadde dei holdt på kanskje berre en mnd til så hadde nok Braathens måtte tatt inn handklet allerede da..

Så om store selskap starter sitt eget selskap har dei jo "sikra" mange kunder allerede...

oddgeir

Skrevet

Var det inte Richard Branson som sa något i stil med att det säkraste sättet att bli millionär är att vara miljardär och köpa ett flygbolag... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Skrevet

Skulle ønske Widerøe hadde litt større fly!!! [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Da hadde det vært mye morsommere ( tenk om de kjøper en Airbus380 i aå 2008??

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …