Helge Bø Skrevet 25. oktober 2001 Skrevet 25. oktober 2001 Norsk næringsliv med flere pengesterke oljeselskap i spissen knurrer etter at SAS ser ut til å bli alene i Norge, og rabattene skal fjernes. Disse vurderer nå å danne et nytt stort lavprisbasert flyselskap for å ta opp konkurransen med SAS. De mener at markedet absolutt er stort nok for dette ettersom trafikkgrunnlaget på mange ruter i Norge er like stort som mellom mange europeiske storbyer. En ting er sikkert, disse selskapene kan ihvertfall stable en solid startkapital på beina...så dette høres virkelig interesant ut [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Geir Haugmo Skrevet 25. oktober 2001 Skrevet 25. oktober 2001 Dette er vel dementert tidligere i dag. Hvis det hadde vært seriøst ment kunne de bare ha kjøpt Braathens,kunne de ikke? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
SH Skrevet 25. oktober 2001 Skrevet 25. oktober 2001 Enig at dette hørres interresant ut, Men som det sies, hvorfor ikke bare kjøpe braathens? Tror nokk neppe vi kommer noen gang til å se dette nye selskapet [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Siter
Gunnar Flak Skrevet 25. oktober 2001 Skrevet 25. oktober 2001 Det å kjøpe Braathens er å kjøpe masse gjeld - og mange andre forpliktelser. Kanskje bedre å starte fra bunnen av? OK - de kunne ha startet med et eventuelt konkursbo etter Braathens. Gunnar Siter
Helge Bø Skrevet 25. oktober 2001 Forfatter Skrevet 25. oktober 2001 Nemlig, det er altså en grunn for at ingen vil ha Braathens, dvs fryktelig mye rot i økonomien. Enhver investor vil kvie seg for å gå inn i noe slikt, også Hegnar mente at prosjektet ble for risikabelt. At Braathens har tapt 700 mill. hittil i år er jo vanvittig, og jeg fatter ikke hva de holder på med i kontorene sine. SAS overtar restene for å bli kvitt en konkurrent, men det er vemodig å se at Norges engang så stolte flyselskap ligger nede med brukket rygg. Men jeg tror ikke at tanken om et nytt flyselskap er en håpløs ide. Det er jo bl.a selskaper som Statoil og Norsk Hydro som kom på banen med dette. Med slike giganter så kan det jo like fort bli en realitet, og en farlig konkurrent til SAS. For rent økonomisk blir jo SAS en lilleputt å regne sammenlignet med disse. Så SAS...watch your back in the future [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [ 25-10-2001: Endret av: Helge Bø ] Siter
Gjest Skrevet 25. oktober 2001 Skrevet 25. oktober 2001 Tror nok ikke vi har det rette økonomiske klimaet for tiden til å opprette et nytt flyselskap. Det dreier seg vel snarere om å redde stumpene av de eksisterende selskapene. SAS er et av de sterkeste flyselskapene i Europa og dessuten delvis statseid, så de kommer nok til å klare seg, men nye uerfarne aktører kan lett komme til å brenne seg. Uansett hvor mye kapital man har i ryggen må det alltid være et mål å tjene penger, og det finnes mange eksempler på storkonserner som har gått på trynet i bransjer som de ikke mestret. Så det ville nok ikke være særlig lurt av f.eks. Hydro og Statoil å kaste seg inn som nye aktører i et marked der det ikke engang er plass til de eksisterende aktørene... Siter
Geir Fjellro Løitegård Skrevet 25. oktober 2001 Skrevet 25. oktober 2001 hei ! I Sverige har SAS fått konkuranse fra et islansk selskap som heter MD-Airlines som flyr MD-80. De flyr fra Stockholm-Luleå eller Umeå, husker ikke helt. Det var en reportasje om dette på Tv2 nyhetene. De var faktisk et par tusen i prisforskjell mellom MD Airlines og SAS. Kanskje en ide' for det nye selskapet og fly nordover for en bilig penge, alle tre gangene jeg har flydd til Tromsø har det vært helt fullt. Håper det blir litt mer konkuranse [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Vennlig hilsen Geir Fjellro Løitegård [ 25-10-2001: Endret av: Geir Fjellro Løitegård ] Siter
Gjest Skrevet 25. oktober 2001 Skrevet 25. oktober 2001 Ja, vi husker jo alle hvordan det gikk med Color-Air. Tviler på at det lønner seg for Statoil & Hydro å starte eget selskap fremfor å fly med andre, men det får jo tiden vise. Siter
Åke Lindberg Skrevet 25. oktober 2001 Skrevet 25. oktober 2001 Svenska staten pytsar in pengar till stackars SAS, hur gör norska staten? Däremot har jag inte läst någonstans att de andra, mindre bolagen får något understöd. Konkurrens på lika villkor? Ha! Åke Siter
Helge Jordal Skrevet 25. oktober 2001 Skrevet 25. oktober 2001 Det kommer aldri til aa bli noe nytt selskap fra Hydro eller de andre store selskaper i Norge. Det kan hende de kommer til aa true med aa gjoere det, men det er kun ment som skremsel mot SAS, slik at de kan forhandle frem rabattordinger for sine egne selskaper. Det aa starte sitt eget selskap vil vaere riset bak speilet som de tar frem naar de skal i forhandlinger med SAS. Det blir nok vanlige forbrukere som maa betale meste, som vanlig. Mvh, Helge Siter
PC Reithe Skrevet 25. oktober 2001 Skrevet 25. oktober 2001 Hej! Nu är det två bolag som tänker satsa på att flyga Arlanda-Luleå Dessa två är Nordic Airlink MD Kallax Hilsen Siter
Oddgeir Refvik Skrevet 26. oktober 2001 Skrevet 26. oktober 2001 Ang Color Air... Hadde foretningsfolk og andre som ikkje betaler flyreisen selv bruk Color Air til slikt i steden for SAS/Braathen, pga at dei får personlige bonuspoeng, hadde nok Color Air fortsatt i dag.. Hadde dei holdt på kanskje berre en mnd til så hadde nok Braathens måtte tatt inn handklet allerede da.. Så om store selskap starter sitt eget selskap har dei jo "sikra" mange kunder allerede... oddgeir Siter
Gjest Skrevet 27. oktober 2001 Skrevet 27. oktober 2001 Var det inte Richard Branson som sa något i stil med att det säkraste sättet att bli millionär är att vara miljardär och köpa ett flygbolag... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Gjest Skrevet 29. oktober 2001 Skrevet 29. oktober 2001 Skulle ønske Widerøe hadde litt større fly!!! [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Da hadde det vært mye morsommere ( tenk om de kjøper en Airbus380 i aå 2008?? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.