Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

I mårra kommer min heilt nye iPhone . Etter at den stoppet i Oslo 4 dager og jeg hadde purret litt på den, fikk posten fart på seg. Men jeg må vente med å hente til etter skolen. Dessverre har vi teori heile dagen i mårra

ville bare prøve å missunde lit...

Skrevet

Bare for å ha nevnt det Audun. Det er mye bedre å sende SMS med "vanlig" mobiltelefon. Knappene på touch-displayet har en tendens til å være litt små. Mangel på god norsk ordbok gjør også at det går en del senere å skrive SMS.

Skrevet

Jeg ser ikke på iPhone som en mobiltelefon. Det er faktisk en fullverdig datamaskin som du også kan ringe med. Jeg synes faktisk den er bedre enn PSP (som jeg også har). PSP er jo kun egnet til spill. iPhone kjører Unix som operativsystem, og du kan faktisk installere en Apache webserver på den hvis du vil. Antall applikasjoner til den vil bare eksplodere etter at API’et til den er blitt sluppet. Den har også en fullverdig browser innebygd (ikke noe Donald Duck browser som du finner på mange andre mobiler).

Apple har faktisk bidratt til en revolusjon. Snart går tusenvis av mennesker rundt med en datamaskin på seg som er koblet opp via trådløs internett. Disse maskinene er så kraftige at de kan kjøre applikasjoner, pluss at brukergrensesnittet er utrolig bra (berøring, og media mener at den snart kommer med feedback berøringsskjerm). Antallet applikasjoner til denne dingsen (iPhone) vil bare eksplodere.

Hvis jeg hadde hatt aksjer i Nokia eller $ony Ericsson, så ville jeg ha solgt dem. Det er et mye større jobb å endre en mobiltelefon til en datamaskin enn det er å endre en datamaskin til en mobiltelefon. Mobiltelefonselskapene tenker mobiltelefon, og hele infrastrukturen demmes er knyttet til dette.

Det er jo sprøtt at en manual til en mobiltelefon er 50-100 ganger større enn manualen til en iPhone. Da burde jo en bjelle ringe.

Så du får en utmerket dingseboms, Daniel :)

Egil Johnsen

Skrevet
Bare for å ha nevnt det Audun. Det er mye bedre å sende SMS med "vanlig" mobiltelefon. Knappene på touch-displayet har en tendens til å være litt små. Mangel på god norsk ordbok gjør også at det går en del senere å skrive SMS.

Gjør skikkelig research før du uttaler deg om det Sindre. Det finnes både norsk tastatur og en god ordbok til iphone, og det tar deg nøyaktig 2 min å legge inn første gang. Knappene er, i motsetning til hva alle tror, ikke vanskelig å treffe. De er laget slik at det er meget enkelt faktisk.

Det skal dog nevnes, hvis jeg skal si noe negativt, at det er vanskelig å skrive mens man f.eks kjører. På gamle mobilen med taster, så kan jeg føle meg frem på tastaturet. En blank skjerm sier seg selv at det blir litt vanskelig å gjøre dette.

Skrevet
iPhone kjører Unix som operativsystem' date=' og du kan faktisk installere en Apache webserver på den hvis du vil.[/quote']

Blir jo en dårlig løsning da siden denne dingsebomstelefonen ikke har 3G....

Skrevet

Hvor mye koster en Iphone ? men må man ikke Jailbreake osv for og få den til Norsk Telefon nett ?

Skrevet

Folk snakker som om Iphone er en revolusjon. Det har da vært touchscreen baserte smartphones og pocket phones på markedet i mange mange år nå. Har selv sittet med enten en Qtek eller HTC telefon siden ungdomsskolen. Det eneste spesielle jeg finner med Iphone er grensesnittet, men det var da heller ikke så veldig overraskende ettersom alle vet at det er det Apple er kjent for. Jeg er sikker på at Iphone er et bra valg (hvis vi ser bort fra alt tullet med å få kjøpt det i Norge) for de som skal nå komme over til oss som sitter på touchscreen båten, men hvis du skal ha tilgang til de litt mer avanserte produktene så finnes det bedre valg.

Skrevet

iPhone er i ferd (eller er allerede er blitt) det PDA aldri ble. Poenget mitt er at iPhone er ikke bare en telefon, men en mobil datamaskin. Det geniale med en touchscreen er at den er fleksibel, og man slipper denne pennen som man måtte bruke med PDA.

Som mobiltelefon er iPhone middelmådig, men god nok til mitt formål. Det har jo vært en del kritikk for manglende 3G og at MMS-støtten ikke er god nok (den har begrenset MMS som gratis 3. part).

Men mange av de store programvarehusene ser nå potensialet, og dette vil medføre at denne duppeditten (iPhone) kommer til å endre vår bruk av datamaskin. Først var datamaskinen gigantiske kolosser som var forbeholdt de få (man mente faktisk at det ikke var behov for flere enn to stykker i hele Europa). Så har det blitt en revolusjon, der de fleste har tilgang til en datamaskin. Det neste er at de fleste vil gå rundt med en datamaskin på seg hele tiden. Den kan du også ringe med. Poenget er at den vil være online hele tiden, og kan kjøre komplekse applikasjoner.

Et eksempel er SAP som nå vil lage programvare for den. Selvsagt er det få eller ingen av oss som bruker SAP, men dette er egentlig ganske radikalt (SAP er verdensledende programvareprodusent for større økonomisystemer).

Egil Johnsen

Skrevet
Gjør skikkelig research før du uttaler deg om det Sindre. Det finnes både norsk tastatur og en god ordbok til iphone' date=' og det tar deg nøyaktig 2 min å legge inn første gang. Knappene er, i motsetning til hva alle tror, ikke vanskelig å treffe. De er laget slik at det er meget enkelt faktisk.

Det skal dog nevnes, hvis jeg skal si noe negativt, at det er vanskelig å skrive mens man f.eks kjører. På gamle mobilen med taster, så kan jeg føle meg frem på tastaturet. En blank skjerm sier seg selv at det blir litt vanskelig å gjøre dette. [/quote']

Har iPhone selv og har installert norsk tastatur. Men likevel sliter jeg til en viss grad med å holde tempo oppe når jeg skriver. Det er kan ha noe med at jeg må se på telefonen for å skrive. Jeg syntes også at tastaturet til å skrive SMS er for lite. Liker mye bedre tastaturet når man kan legge telefonen bred, som f.eks i nettleseren.

Ordboken du nevner har jeg ikke prøvd siden oktober. Da jeg kjøpte meg iPhone. Den har sikkert blitt bedre, så skal gi den en sjanse til.

Det er tydelig at Audun bruker mobiltelefon til "Basic" ting. Altså kun ringe og sende SMS. Da finnes det en haug andre telefoner som utfører den oppgaven bedre.

PS: Jeg sier ikke at iPhone er dårlig på noen måte. Er kjempe fornøyd selv, og kommer nok til å kjøpe neste versjon av den også.

Skrevet

Egil har du i det hele tatt sett en HTC telefon? Dette er ikke noe nytt. Jeg har gått rundt med Microsoft Office i lomma, mottatt epostene mine, surfet nettet (ikke WAP, men HTTP), hatt FTP tilgang til nettservern, spilt Heroes 3 og Sam & Max, brukt mobilen som et trådløst modem, synkronisert hjemmepcens kalender med mobilen, sett filmer og serier, hørt på musikk, med andre ord det meste man kan gjøre på en laptop bortsett fra å kjøre veldig grafisk krevende programmer.

Skrevet

Nei, jeg har ikke brukt en HTC-telefon. Jeg må innrømme at jeg aldri ville ha trodd at det var mulig å spille på spill som Sam & Max på den. Ser at HTC P3600 har en oppløsning på 240x320, iPhone har dobbelt så mye (480x320). Men jeg skal være forsiktig med å kritisere en dings som jeg aldri har prøvd. HTC Shift har derimot en oppløsning på 800x460. Det var vel ikke HTC som jeg henviste til i mitt innlegg.

Jeg tror at de tunge mobilene mest blir benyttet av forretningsfolk. iPhone er mest populær blant unge (mange vil vel si hippe). At SAP lager applikasjoner for iPhone, vil nok snu dette. At spill som Sam & Max kan benyttes på HTC gjør den utvilsomt mer hipp.

Det som kommer til å avgjøre hele greia er salgstallene. Her vil vel tiden avgjøre hvem som blir mest utbredt (siden salgstallene er hemmelige). Man at vi i det hele tatt sitter å diskutere en dingseboms som ennå ikke er kommet til hyllene i Norge (og ingen vet når den kommer) er jo et pluss for iPhone. Men jeg må også innrømme at jeg ikke setter pris på denne monopol-tankegangen med tvungen abonnement som Apple benytter. Heldigvis så er den blitt cracket.

Egil Johnsen

Skrevet

Jeg må si at det er ganske sprøtt at når jeg først kom med en HTC telefon så syns de fleste den var ganske fasinerende, men de mente at dette var noe som var reservert for de spesielt interesserte og de kommer til å fortsette med Nokiaene sine og alle de andre "vanlige" mobilene.

Men så fort Apple slipper en slik telefon, da skal alle han en. Da er ikke telefonen for spesielt interesserte mer, da blir det plutselig fremtiden :crazy:

Uansett så ser det ut som resten av bransjen har lært av Apple når det kommer til å designe grensersnitt. Her ser du HTCs nye Touch Diamond som skal komme rundt juni. Det er også en video på slutten av artikkelen:

htc_touchdiamond_front-564x376.jpg

http://www.amobil.no/artikler/wow-/51544

Skrevet
Jeg må si at det er ganske sprøtt at når jeg først kom med en HTC telefon så syns de fleste den var ganske fasinerende' date=' men de mente at dette var noe som var reservert for de spesielt interesserte og de kommer til å fortsette med Nokiaene sine og alle de andre "vanlige" mobilene.

Men så fort Apple slipper en slik telefon, da skal alle han en. Da er ikke telefonen for spesielt interesserte mer, da blir det plutselig fremtiden :crazy: [/quote']

HTC er rett og slett kjedelig. Man sitter der med'n i hånda å lurer på hva man skal gjøre.. Er ihvertfall slik jeg opplever den. Blir alt for mye rot. Kan ikke klage på designet til HTC, men som du sier, for spesielt interesserte er det sikkert en flott telefon (bussines?).

iPhone ser overraskende enkel ut å bruke. Trur bættre æ bestille en med en gang!

Skrevet

Har en HTC TytN II, og er storfornøyd med den. Noen syns den er litt stor med en kan da heller velge en versjon uten hardware tastatur. Skal sies at dette er bare min tredje mobil noensinne, så jeg kan vel si at de er i bruk til lenge etter best før datoen :P

Nåværende iPhone ville jeg aldri gått for, den har for mange mangler (bla 3G). I tillegg er det ett Apple produkt, og bare det gir meg frysninger (låser, drm, itunes, brukerbegrensinger osv).

Intill iPhone kommer med en skikkelig community versjon av OS'et (tools begynnr vel å komme etterhvert nå da), samt beregnet for ett europeisk marked, så skal jeg revurdere det. Å la meg bli diktert av Apple hvordan jeg skal bruke noe? Ikke pokker!

Skrevet

Da har jeg hadd iPhone i ca en uke. En 16GB med siste firmware til 3300 kr.

Bare for å få sagt det; dette er en annen verden når det kommer til mobil tilgjengelighet!

Nåværende iPhone ville jeg aldri gått for, den har for mange mangler (bla 3G). I tillegg er det ett Apple produkt, og bare det gir meg frysninger (låser, drm, itunes, brukerbegrensinger osv).

Vert fint å høre hva mer den mangler.

Låser? :confused: Og iTunes må jo være det beste avspillingsprogrammet som er laget. Har brukt det i flere år og har aldri møtt på noe negativt. Pluss at det er utrolig enkelt og brukervennlig (Slik som de fleste Apple produkter).

Nå vet jeg ikke om du bruker 3G daglig, men jeg tror det er en god del, inkludert meg selv, som har brukt 3G kun et par ganger. Bare for å teste. Så det ser jeg på som kun det "bittelille" ekstra.

MMS og Lyd/Video-opptaksfunksjon er ikke med originalt på iPhone. Men ser ikke at det er en grunn til å ikke kjøpe iPhone, da det tar 2 minutter og legge inn, nettopp, MMS og Lyd/Video-opptaksfunksjon.

Hadde en Nokia N73 som jeg kjøpte like før jul. Tror jeg satt å fiklet med den i flere dager. Mye snacks man kan legge inn. Men etterhvert ble det for tidskrevende å skrive en melding eller ringe.

Derimot iPhone, går det fort. Pluss at det er litt artig :D

For de som ikke har sett hva iPhone har å by på, anbefaler jeg å ta en tur til http://www.apple.com/iphone/ og se litt. Eventuelt ta et søk på Google å finne litt mer tekniske forum.

Min definisjon av iPhone er: [size:11pt]Brukervennlig, Mange muligheter, Flott design[/size], Rett og slett en fornøyelse og ha i lommen.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …