Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forslaget er sikkert ikke så dumt siden de sikkert sitter med statistikk som forteller at de fleste ulykker med ungdommer involvert skjer på natterstid eller i helgene.

Jeg forstår dere som mener dette er "urettferdig", men still samme spørsmålet til foreldre eller venner til noen som er blitt skadet eller drept. Jeg tror nok disse har et annet syn på saken.

 

Jeg leste forresten en bok om kjøreopplæring sist jeg var i Florida, og der har de allerede et slikt system med prøvetid og kun kjøring på dagtid. (I tillegg ryker lappen om du har for mye fravær på skolen...). Jeg mener også å ha hørt at andre land har innført dette med positive resultater, så dette er ikke noen nytt "øvrigheta" i Norge har oppfunnet.

Skrevet

Han som kjørte bilen var en barndomsvenn av meg og han var ikke mere hasardiøs enn det resten av oss kan være i riktig situasjon. Alle som var i den bilen tok et valg og det endte tragisk nok med at tre liv forsvant lenge før de skulle.

 

Sjåføren hadde drevet med motorsport lenge, husker faktisk at han kom til skoleballet vårt i 7. klasse i gokarten sin :)

 

Det kan godt hende at hobbyen bidro til at han følte han kunne mestre bilen i den hastigheten og under de forholdene han kjørte i, men ville de forslagene som er fremmet hindret denne ulykken?

 

Jeg tror ikke det. Så lenge du lar folk kjøre bil, uansett om de er gamle eller unge, erfarene eller ikke, i helgen eller på hverdager, på dagen eller natten, så kommer det til å være folk som gjør de gale valgene som kan ende opp i alvorlige ulykker.

 

Det eneste vi kan håpe på å gjøre er å begrense disse ulykkene. Og den mest effektive måten å gjøre det på er å ha en bilkultur som prioriterer sikkerhet. Vær bevist på hvordan du kjører og de valgene du gjør, samtidig som du sier ifra når andre ikke er det selv. Ikke la det være kult å kjøre for fort eller uten belte.

 

 

Uansett så går nå tankene til begge familiene som de involverte etterlater og selv om jeg ikke hadde noen større bekjentskap til jentene så er jeg ihvertfall glad jeg fikk muligheten til å bli kjent med sønnen og setter veldig pris på den tiden vi tilbrake sammen i barndommen.

Skrevet

Personlig er jeg i mot forslaget. Det kan godt være at et forbud for ungdom mot å kjøre i helger mv. vil bidra til å redusere antall dødsfall i trafikken. Men til hvilken pris? En må se dette i et mer overordnet perspektiv: Det er faktisk ikke slik at vi til enhver tid skal gjøre alt som står i vår makt for å gjøre livene våre tryggere.

 

F.eks: Ville vi godtatt å bli kledd helt nakne for å bli kroppsvisitert hver eneste gang vi skulle ut og fly? Det ville nærmest eliminert faren for terroraksjoner, men de fleste ville nok likevel være i mot et slikt forslag.

 

Dette var de samfunnsmessige betraktningene. Videre kommer det faktum at ungdom i 18-20-årsalderen ofte er i en livsfase hvor det mobilitet er viktigere enn noengang, slik at bil sånn sett er nødvendig. Og jeg ser det som sannsynlig at vi vil få vanvittige taxikøer rundt om i landet om våre kjørevillige 18-åringer plutselig skulle få forbud mot å hente foreldre, venner og bekjente etter fuktige byturer.

 

Og så videre...:)

Skrevet

Jeg er enig i at noe må gjøres. Min lillebror fikk lappen den 25 februar, siden da har han kjørt ca 14000km. ca 12000 av dem primært under kattegorien "RÅNING" Hvorav det aller meste er i helger å kvelds og natterstid.

 

Når ungdommer lar det gå sport i å ha den råeste motoren, bruke kortest tid mellom to punkter osv på ofentlige veier må noe være galt fatt. Et eksempel på slik "berømmelse" er å bruke kortest mulig tid mellom Stokmarknes og Sortland. Distansen er ca 30 km. Å når man da lar det gå sport i å kjøre denne strekninga på kortest mulig tid (15 min eller mindre) er det noe som er fudamentalt gærnt. Lillebror hevder selv han har kjørt Skagen-Sortland på ca 10 minutter. Hallo, det er 20km, og omlag 50% av sttrekninga har 60sone. 20km på 10 minutter gir ei snittfart på 120km i timen. Da kan man jo bare tenke seg hva farten har vert oppe i på rette strekninger og ingen fotobokser. For denne strekninga har to fotobokser i vær rettning.

 

Noe man kansje burde vurdere er å inføre ei kjøreskive ala det man har i lastebiler idag, dog noe forenklet, der kun farten blir registert. Skivene skulle selvsagt ha vert utfylt med informasjon om føreren av bilen som navn, fødselsnr eller førerkortnr, slik at det ble vanskelig å bare oppføre et vilket som helst navn. Systemet som var på lastebiler var lett å jukse da kun navnet på føreren ble påført skiva, dermed kunne avtaler gjøres at man oppførte navnet til en kompis/kolega på den ene skiva å sitt eget navn på den andre siva. Med bruk av fødselsnr (11 siffer) eller førerkortnummer ville det bli betylig værre å lure seg unna. For hvem ville la en kompis får benytte dine opplysninger, og svinkjøre, for så at bilen blir stoppet to dager senere, og under den kontrollen framkommer det at du har vert oppe i ei fart på 140km i timen?

 

Selvsagt skulle manglende bruk av skiva medføre tre mnd førekortbeslag for første gangs brudd på regeln å 6mnd for andre gangs brudd osv. Biler som blir benytta som drosje, og andre persjonbiler tilknyttet ambulanse, lege, brann og Politi fikk fritak for regelen om kjøreskive.

 

 

Skrevet

Det er slutt på skive i nye lastebiler. Bare de gamle har skiver nå :) De har godt over til digtale sjåførkort som man putter inn i bilen :) men det regristrer det samme som før, som navn, bilnr. etc.etc :) på fint så heter det vel digtal fartsskriver...

Skrevet

Nei, permiter UP og politi et år og la folk herje fritt langs veiene en stund. Kanskje vi da får avlet bort de som kjører rundt med for lite mellom øra.

Men når dem tar uskyldige menneskeliv i en ulykke og selv overlever så må de få svi. Og det skikkelig. Knus kneskålene og skru en rusten skrue i hue på dem og la dem dø, langsomt og smertefullt. Nytter ikke å ta fra dem lappen i 2 år.

De som sitter å styrer landet Norge tar for lett på ting. Folk skal tas vare på, uansett om de meier ned og dreper et uskyldig menneske i 180 km/t. De skal få gratis oppfølging av lege, psykolog, ditt og datt, og de skal jo selvfølgelig også få dekket økonomiske tap når de krasjer bilen i en villmannsferd, osv... Det blir bare helt feil mener jeg. Landet Norge er i ferd med å spore helt av..

Skrevet

Det er utrolig at vi fremdeles tenker kollektivt(Stalinistisk) i Norge. Nå betaler vi allerede enorme avgifter eksempelvis på alkohol med den argumentasjonen at vi skal skåne enkeltmennesker og familier for alkoholisme, selv om vi snakker om promiller av landsbefolkningen. Nå blir det foreslått at alle 18-20 åringer i Norge skal ha kjøreforbud pga de (tross alt) få dødsulykkene vi har i Norge. Denne aldersgruppen er ikke overrepresentert i statistikken, mer enn at de har høyere grad av å være dødsulykker kontra alvorlige skader(Dårlige biler, høy fart). Når Trygg Trafikk, Biltilsynet og alle involverte insititusjoner nå skal fremmes i media gjør de det som alle politikere alltid har gjort, presenterer ett vissvass av forslag uten bakkekontakt. Realpolitisk er dette (visst gjennomført) mat for riksrevisjonen, ikke departementet.

 

Alle involverte i denne gruppen kan ha tilknytning til arbeid i helger og må bli kjørt eller benytte seg av kollektivtilbud (som er ikke-eksisterende i 80 % av Norge). Vi foreslår med dette å begrense verdiskapningen i Norge for å spare 20 liv i året. Cost/Benifit ??_ Vi må heller ikke glemme at dette er ett stort inngrep i voksne menneskers privatliv, i strid med grunnloven som sikrer mennesker fri ferdsel i eget samfunn. Dette forslaget må kunne sammenlignes med ett portforbud.

 

Slik detaljstyring av enkeltmennesker er det ingen her på forumet som kommenterer, det er i seg selv skremmende nok. Det blir litt som (med fare for ufrivillig å starte en ny debatt) Securitas som arresterer butikknaskere på Karl Johan, altså i det offentlige rom der disse har nada myndighet. Ingen ser ut til å reagere på at frikjenningen av disse betyr at Securitas kan arrestere folk helt frem til trappen på eget hjem. Det neste blir kanskje politimyndighet?

...

 

Jeg kan kun snakke for meg selv. Jeg kjørte forsiktig som 18 åring, i dag derimot tør jeg å trykke litt på gassen siden jeg føler jeg behersker det. En 18 åring med M3 (som nevnt) ville kanskje ikke gjort det samme. Ironisk nok har sikkert en M3 eier like stor mulighet til å råkjøre på en mandag, men det er tydeligvis uviktig. Han har ivertfall penger til det i motsetning til ungdommen med 82 Corolla DX (som i praksis blir straffet hardere enn han med M3). Mine barn vil uansett ha muligheten til å få kjøre en noe sprekere bil, ikke pga hestekrefter, men pga kjøreegenskaper. En 18 åring i panikkbrems (gjerne i sving) klarer ingenting i en gammel og sliten bil, derimot med en noe kvassere bil har den i det minste en sjangse for både å styre og stoppe. At ungdommer i dag er priset ut av "idealbilmarkedet" er ingen andre enn en avgiftskåt stats skyld. Det samme gjelder Norske veier. Det er de samme hippokratene som i dag lanserer disse forslagene. I stedet for å gjøre noe med problemet skyves det heller under teppet, samtidig som (naive) ungdommer blir syndebukker og martyrer. Trafikkbildet i dag forstås stort sett kun av mennesker mellom 25 og 50 år. Resten er enten for unge eller for gamle. Det er ikke deres feil, men storting og departement som ikke gjør noe med det.

 

Men jeg må si meg enig med Martin her. Noen vil alltid treffe noe hardt, noen helt bevisst (kanskje signifikant mer utbredt blandt ungdom enn hos eldre ?). Å gå inn på en enkelt målgruppe her blir latterlig. Hva blir det neste da, voksne gutter i Mercedes og BMW ?

 

 

Skrevet
Nevner forresten i denne sammenheng følgende artikkel fra Vg.no:

Trygg trafikk vil gi førerkort til 17-åringer

 

Som en del av treningen ønsker Trygg Trafikk å involvere foreldre og kjøreskoler på et helt annet nivå enn hva som er tilfellet i dag. Egen loggføring av kjøring og introduksjonskurs for foresatte er to av tiltakene som skal være aktuelle.

 

Hva skal loggføringen være godt for? Man trenger vel ikke å ha logget 1000 kjøretimer for å få jobb hos flybussen? :/

Skrevet

Loggføringen kan vise erfaringsnivået til en bilfører, ved å se hvor mange timer bak rattet den og den personen har, i samme prinsipp som innen luftfarten. Ikke så dumt, men det er sikkert noen negative sider ved det også. :)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Plombering av bilene til man har en hjerne som er ferdig utviklet.

Skrevet
Jah' date=' og at en som driver med motorsport ikke skulle ha en bedre forståelse for fysikk og kjørevett har jeg vanskelig for å fatte... [/quote']

Men det skal sies at kjæresten også var med.. "Her kommer tøffe tøffe tøff" osv. Gutter + damer + rask bil = dum kombinasjon.

 

Pöh, dummaste jag hört. Har en rask bil, snygg tjej och jag är kille. Har då inte kört ihjäl varken mig, min omgivning eller någon jag känner. Heller ingen av de 100? bilintresserade jag känner, som är killar, som har tjej OCH bra bilar har kört ihjäl någon oskyldig.

 

Kanske Statens Havarikommisjon / "vägverket" skulle komma och hälsa på lite i Sverige så dom kan lära sig lite. Här har vi t.ex lagliga raceområden där vi har fått tillåtelse av polisen att vissa dagar i veckan, med nog säkerhet och regler, stänga av ett område och raca lite på. Tack vare detta, behöver man inte ut bland publik och allmänna vägar för att ha lite kul.

 

Nästan varje helg, är det träff i Stockholm (och andra orter i Sverige) där man träffas med bilar, pratar skit och har kul. Ska man sedan vidare, så informerar träffarrangören högt och tydligt i megafon att "ta det nu jävligt försiktigt på motorvägen" ! På väg därifrån, ligger både Corvetter, Ferarri, M3, M5 och busbilar i lång och fin kö utan någon griskörning. Varför fungerar inte sånna här saker i Norge ? Varför ska saker begränsas med lagar och regler istället för att bygga ut möjligheten att ha sina intressen på begränsade områden under säkra förhållanden ?!

 

Nej.... tack för denna artikeln. Ännu en sak jag sätter på min "Därför vill jag inte flytta tillbaka till Norge lista".

Skrevet

Du må huske Timmy, at en del er anderledes i Norge. Etter at jeg

selv flyttet fra Norge til Sverige, legger jeg lett merke til

hvordan mange norske biler "råkjører" med en gang de har kommet

seg over grensa til Sverige.

 

Kjørekulturen er helt anderledes i Norge enn i Sverige, se bare

på de brede vegskuldrene på mange veier i Sverige - hvor de fleste

svensker er raske å legge seg ut på siden; dersom man nærmer seg

dem bak. Det samme gjør trailere, dermed flyter trafikken meget

bra. Dette hadde nok aldri fungert i Norge er jeg redd for.

 

En annen viktig faktor er at i Sverige er det etter mitt skjønn,

mere logisk og fornuftig fastsetting av fartsgrenser på veiene og

man har generellt mer respekt for fartsgrensene.

 

I Norge er det helt motsatt, man har langt mindre respekt for

fartsgrensene - og det er ikke rart! I Norge har man vel nå

kun ett par veistrekninger hvor man får lov til å kjøre i 100 km/t -

whohoo! Ellers er jo det nesten ikke eksisterende med 90-grense,

her er det kun 80 km/t over snart hele fjøla! Har det blitt tryggere

av det? Vel, synes jeg ser tendender til stadig farligere forbikjøringer

på E6 i Norge.

 

Så når mange nordmenn kommer til Sverige, skal man jo "ta igjen"

for det tapte i Norge - og virkelig få kjørt fort der det er

120 km/t-veier. Når jeg pendler fra leiligheten min i Sverige,

og kjører min svenske bil - er det ofte jeg rister på hodet av

visse forbikjøringer av norske biler. De skal ofte forbi, selv om

jeg holder høyere hastighet enn angitt på veien - men rånere og

"tullinger" i trafikken finnes jo selvsagt i alle land.

Skrevet

Kjørekulturen er helt anderledes i Norge enn i Sverige' date=' se bare

på de brede vegskuldrene på mange veier i Sverige - hvor de fleste

svensker er raske å legge seg ut på siden; dersom man nærmer seg

dem bak. Det samme gjør trailere, dermed flyter trafikken meget

bra. Dette hadde nok aldri fungert i Norge er jeg redd for.

[/quote']

 

Dette har jeg også lagt merke til, og er grundig lei av alle de sjåførene i det ganske land som simpelthen nekter folk bak seg å kjøre forbi, selv om de ligger 10-20 km/t under fartsgrensa.

 

Hva dette kommer av aner jeg ikke, men jeg har et par teorier:

1. De ser aldri i bakspeilet

2. De tror de eier veien, og synes det er helt greit at de 74 bilene bak seg må innrette seg etter den farten de synes er behagelig

3. De er over 90 år, og faller på punkt 1

 

Det verste er at når han bak endelig prøver å kjøre forbi, så virker det som om de gir litt ekstra gass, slik at det skal bli enda vanskeligere og ikke minst farligere å kjøre forbi. Her har Ola Potit en del å lære av vår söta bror, for i Sverige er det akkurat motsatt.

 

Hvis jeg har en litt "ivrig" sjåfør bak meg, så koster det meg null kalorier og kjøre inn til siden i 3 sek for å slippe han forbi.

 

Etter 13 års erfaring bak rattet har jeg opplevd desidert mest farlige situasjoner ved halsbrekkende forbikjøring, og det er klart at det er han som kjører forbi som skaper situasjonen, men han som ligger som en sinke foran kan da i det minste prøve å redusere risikoen ved å kjøre inn til siden, eller?

Skrevet
Dette har jeg også lagt merke til, og er grundig lei av alle de sjåførene i det ganske land som simpelthen nekter folk bak seg å kjøre forbi, selv om de ligger 10-20 km/t under fartsgrensa. [...]

Enig med deg i det du skriver der, men jeg er av en litt oppfatting: Når jeg ligger ca 1 - 2 km/h over fartsgrensen (inkl. speedometerets feilmargin) så er det folk som skal på død og liv kjøre forbi. Jeg slipper de forbi, men det må være grense for hva vi lovlydige skal finne oss i. Skal vi drive å vike hele tiden for at råkjørere skal få best flyt i trafikken? Er det lang kø bak meg skal jeg stoppe og slippe de frem, men er det 1 eller 2 biler så får de ta en forbikjøring, og jeg vil mer en gjerne assistere slik at det går raskt og trygt. Er det et nødstilfelle så får de bruke nød-blink.

 

Og lage bred skulder på veiene er jo en veldig god ide, og det vil gjøre det lettere for folk som av en eller annen grunn kjører under fartsgrensen. Husk at eldre folk har dårligere oppfatningsevne, og det bør yngre bilister ta hensyn til. Det er ikke like lett for en eldre bilist å finne en plass å stoppe i 80 km/h, jeg synes det er vanskelig selv, spesielt når noen trykker opp i rompa på en.

Skrevet
Jeg slipper de forbi' date=' men det må være grense for hva vi lovlydige skal finne oss i.[/quote']

 

Synes du det er så ille å bli kjørt forbi? Så lenge forbikjøringen er forsvarlig kan jeg ikke se hvorfor du skal hisse deg opp.

 

Mathias

Skrevet
Synes du det er så ille å bli kjørt forbi? Så lenge forbikjøringen er forsvarlig kan jeg ikke se hvorfor du skal hisse deg opp.

 

Jeg hisser meg ikke opp, der er livet alt for kort til. :) Men er det vel lov å diskutere på et diskusjonsforum?

 

Jeg synes ikke det er ille å bli kjørt forbi, men jeg vil ikke godta å stoppe for å slippe frem lovbrytere, da får de heller ta en forbikjøring. Hvis jeg skulle stoppe for hver bil som kjørte forbi, så hadde det tatt lang til før jeg kom meg frem.

 

Det som er plagsomt er de som legger seg opp i baken på en, for å presse farten opp, og da er det ikke lett å konsentrere seg om veien, eventuell forbikjøring eller å finne en plass å blinke til siden. Men jeg hisser meg ikke opp :)

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...