Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så sykt? Når mange ungdom faen ikke klarer å respektere de trafikkreglene og fartsgrensene vi har, så er det jo sånn det går. Er det så rart?

 

Det er jo klart det må gjøres noe når så godt som alle ulykker med ungdommer som sjåfører skjer på grunn av alt for høy fart og andre brudd på trafikkregler.

Skrevet

Nemlig, og trafikk reglene er allerede satt, akkurat som mord loven.

 

Å ikke tilate alle ungdommer(som muligens er råkjørere) kjøre om kvelden er som å ta å sette hele norges befolkning(som muligens er mordere) i fengsel.

 

Nå må man ikke glemme at det finnes faktisk ungdommer som må på jobb om kvelden også.

 

Det de burde heller gjort er, viss en ungdom blir tatt av politet for råkjøring en gang så får dem ikke lov til å kjøre på kveldstid i en viss periode. Da blir bare råkjørerne straffet.

Skrevet
Hvorfor er det så sykt? Når mange ungdom faen ikke klarer å respektere de trafikkreglene og fartsgrensene vi har' date=' så er det jo sånn det går. Er det så rart?

 

Det er jo klart det må gjøres noe når så godt som alle ulykker med ungdommer som sjåfører skjer på grunn av alt for høy fart og andre brudd på trafikkregler. [/quote']Hva med de unge som bruker bil i forbindelse med jobb? Mange 20-åringer har førerkort for vogntog og bruker også det i jobben..... hva med de?

Skrevet
[Hva med de unge som bruker bil i forbindelse med jobb? Mange 20-åringer har førerkort for vogntog og bruker også det i jobben..... hva med de?

 

For eksempel å gi de ungdommene som trenger det i forbindelse med arbeid dispensasjon? Ser ikke helt problemet.

 

Det jeg derimot ser problemet med er unge gutter som tror dem er verdensmestere etter å ha hatt lappen i 3 uker, og kjører som om de har stjålet bilen. Den tragedien som skjedde på Bygdøy i helgen er helt ufattelig, og hvis en slik regel kan redde liv, så er det en fin investering spør du meg.

Skrevet

Jeg kan helt klart se hva man i følge statistikken kan få ut av noe sånt som dette, men jeg må likevel si at med mindre de kommer opp med en ordning som ikke rammer "uskyldige" er jeg klart negativ til det.

Jeg MÅ ikke, men vinner mye på å kunne bruke bil til jobb, og liker også den friheten muligheten til å kjøre bil ellers også gir.

 

Bare sånn at det ikke hersker noen tvil. Med "uskyldige" sjåfører mener jeg oss som gjør det vi kan for å opptre ansvarlig i trafikken, men som på lik linje med alle andre også kan være uheldige.

Skrevet

Greit nok viss de som har jobb får dispensasjon, men hva om jeg er i Brønnøysund og faren min skal komme med siste flyet, hvordan skal jeg få dratt og hentet han viss jeg har ikke lov til å kjøre dit?

 

Jeg vil ha mulighet til å ta bilen min når som helst og dra hvor som helst, det er derfor jeg tok lappen. Tok ikke lappen for å få restriksjoner slengt i trynet.

 

den ble postet 1.April og var ment som aprilspøk' date=' om eg ikke husker feil ;) [/quote']

 

Er det noen som visste at det var en aprilspøk tror jeg det må ha vært Bjørn Henrik, da jeg har kontakt med han på MSN. ;)

Skrevet
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2406809.ece

 

Norge blir sykere for hver dag som går..

Merk' date=' dette var ett av fire forslag fra Statens Havarikommisjon for trafikk, og ikke et endelig vedtak. Selve idéen er ikke så dum. Ja, det ville begrense en del unge, men en ville samtidig holdt uerfarne sjåfører unna en hel del potensielle farer for en periode. Jeg sier ikke at et slikt forbud nødvendigvis er riktig vei å gå, men noe bør gjøres om en skal få ned antallet unødvendige dødsulykker.

 

Synes det burde være lettere for de å miste lappen om de først blir tatt...

Enig der. En eksponentielt strengere straff per forseelse hadde tatt seg ut :grin:

 

Det jeg derimot ser problemet med er unge gutter som tror dem er verdensmestere etter å ha hatt lappen i 3 uker' date=' og kjører som om de har stjålet bilen.[/quote']

Du finner slike blant de som har hatt lappen i noen tiår i tillegg :(

 

Den tragedien som skjedde på Bygdøy i helgen er helt ufattelig' date='[/quote']

Jah, og at en som driver med motorsport ikke skulle ha en bedre forståelse for fysikk og kjørevett har jeg vanskelig for å fatte...

Skrevet

Jah, og at en som driver med motorsport ikke skulle ha en bedre forståelse for fysikk og kjørevett har jeg vanskelig for å fatte...

Men det skal sies at kjæresten også var med.. "Her kommer tøffe tøffe tøff" osv. Gutter + damer + rask bil = dum kombinasjon.

Skrevet
Men det skal sies at kjæresten også var med.. "Her kommer tøffe tøffe tøff" osv. Gutter + damer + rask bil = dum kombinasjon.

Det burde nå være en desto større grunn til å ta det forsiktig, jeg hadde ikke kunne tilgitt meg selv om jeg var ansvarlig for å ha tatt livet av kjæresten min pga dumskap...

Skrevet

Ideen i seg selv er god nok eller ihvertfall tanken bak dette forslaget. Men det vil nok desverre ramme veldig mange for det noen få gjør. Det blir veldig urettferdig for de som oppfører seg som folk i trafikken.

 

Jeg er mer for et regelverk som begrenser ungdommers bilkjøring med et vekt/effekt forhold. f.eks 18 til 21 år så får man ikke kjøre bil som har mer enn 1hk per 12,5kg bil. Dvs hvis bilen veier 1000kg så får den ikke ha mer enn 80hk.

 

21 til 23 år så kan forholdet f.eks være 1hk per 9,5kg bil. Og etter fylte 23 år så er det fritt frem.

 

Alle tallene står jo i vognkortet og burde være enkelt å kontrollere av myndighetene.

 

Ingen 18 åringer som trenger å kjøre m3 elle cosworth for å lære seg å beherske trafikken. Det kan de kjøre når de er modne for det.

 

Fartsbegrenser er også et alternativ men krever ganske dyre endringer på en bil for å gjennomføre.

Skrevet
Men det skal sies at kjæresten også var med.. "Her kommer tøffe tøffe tøff" osv. Gutter + damer + rask bil = dum kombinasjon.

Det burde nå være en desto større grunn til å ta det forsiktig' date=' jeg hadde ikke kunne tilgitt meg selv om jeg var ansvarlig for å ha tatt livet av kjæresten min pga dumskap... [/quote']

 

Kunne ikke vært mer enig

Skrevet
Jeg er mer for et regelverk som begrenser ungdommers bilkjøring med et vekt/effekt forhold. f.eks 18 til 21 år så får man ikke kjøre bil som har mer enn 1hk per 12' date='5kg bil. Dvs hvis bilen veier 1000kg så får den ikke ha mer enn 80hk.

 

21 til 23 år så kan forholdet f.eks være 1hk per 9,5kg bil. Og etter fylte 23 år så er det fritt frem.[/quote']

Ingen dum idé, men å justere dette etter hvor lang tid en har hatt lappen er vel kanskje mer riktig? En 23åring som nettopp har fått lappen trenger ikke være noe mer fornuftig enn en 18åring :)

 

Ingen 18 åringer som trenger å kjøre m3 elle cosworth for å lære seg å beherske trafikken. Det kan de kjøre når de er modne for det.

Strengt tatt trenger vel ingen å kjøre M3 el. :grin:

Skrevet
Jeg er mer for et regelverk som begrenser ungdommers bilkjøring med et vekt/effekt forhold. f.eks 18 til 21 år så får man ikke kjøre bil som har mer enn 1hk per 12' date='5kg bil. Dvs hvis bilen veier 1000kg så får den ikke ha mer enn 80hk.[/quote']

Egentlig ikke så dumt, jeg hadde klart meg helt fint med 80-90hk til og fra jobben. Problemet er at det er så pokkers dyrt å eie bil her i landet, så jeg er nødt til å kjøre familiens bil. Tror ikke faren min har lyst til å kjøpe en ny bil med mindre motor :P

Skrevet
Jeg er mer for et regelverk som begrenser ungdommers bilkjøring med et vekt/effekt forhold. f.eks 18 til 21 år så får man ikke kjøre bil som har mer enn 1hk per 12' date='5kg bil. Dvs hvis bilen veier 1000kg så får den ikke ha mer enn 80hk.

 

21 til 23 år så kan forholdet f.eks være 1hk per 9,5kg bil. Og etter fylte 23 år så er det fritt frem.[/quote']

Ingen dum idé, men å justere dette etter hvor lang tid en har hatt lappen er vel kanskje mer riktig? En 23åring som nettopp har fått lappen trenger ikke være noe mer fornuftig enn en 18åring :)

 

Ingen 18 åringer som trenger å kjøre m3 elle cosworth for å lære seg å beherske trafikken. Det kan de kjøre når de er modne for det.

Strengt tatt trenger vel ingen å kjøre M3 el. :grin:

 

Joda, burde kanskje gjeldt fra man fikk lappen men eldre folk er jo ofte mer vettige alikevel. Men dette er noe myndighetene bør kikke på for alle de dødsfallene i trafikken som skyldes hasardiøs kjøring er fullstendig unødvendig. Bedre de raser fra seg på en godkjent bane under kontrollerte omstendigheter.

 

Ingen trenger å kjøre m3 men hadde nok ikke takket nei heller da ;) Moro for en voksen gutt det vettu :grin:

Skrevet

Den beste ideen så langt tror jeg hadde vært å ha en prøveperiode på noen år etter at man får lappen, og viss man gjør noe galt innen denne prøveperioden da mister man lappen på stedet, om det er 5 km/t over fartsgrensen eller 50. Da tror jeg de fleste hadde vært mye mer forsiktig i trafikken.

Skrevet
Den beste ideen så langt tror jeg hadde vært å ha en prøveperiode på noen år etter at man får lappen' date=' og viss man gjør noe galt innen denne prøveperioden da mister man lappen på stedet, om det er 5 km/t over fartsgrensen eller 50. Da tror jeg de fleste hadde vært mye mer forsiktig i trafikken. [/quote']

 

Det finnes allerede en prøveperiode på 2 år på nyutstedte førerkort i klasse B.

Skrevet

Kom til å tenke:

Hva blir dyrere: Hyppigere kontroller, spesielt i helger. Eller ny lov som forbyr at ungdom kjører på kveldstid og i helger?

 

Det vil nok også skape en god del flere lovbrudd, og det skal jo også administreres når de blir tatt, og skal de bli tatt må det jo hyppigere kontroller til?

 

Det er jo enkelt å si at det "bare" er å ha flere kontroller, og tilstedeværelse av politiet.

Men jeg tipper det vil hjelpe på en god del. Trenger ikke å være kontroller. Sivilpoliti, patruljebiler...?

Gjest Børge Litangen
Skrevet

Tanken bak er, som Ivar H. sier, meget god. Men forslaget er omtrent så "molbo" og trangsynt som det kunne blitt her på berget. Minner meg så alt for mye om "siste" forslag fremmet her oppe i Bodø, som går ut på å skru opp prisene på allerede svindyre parkeringsplasser i sentrum, i den hensikt å redusere bilbruken og oppmuntre folk til å reise kollektivt. Samtidig stiger prisene på kollektivtilbudene som aldri før...

 

Jeg mener, noen burde se til å grave huet ut av ... og ta en titt på realitetene, før de klamrer seg til tabloide løsninger som bare virker i favør av deres egen politiske agenda.

 

Som sagt, tanken er god. Problemet er, at problemet (jaiks!) angripes fra helt håpløse vinkler.

Skrevet

Ein ting til som ikkje er heilt gjennomtenkt. Køyring på nattestid skal verta forbudt ifølge forslaget. Det er jo definitivt ga mørkret. Men kva med dei som bur langt oppe i nordlege delar av landet? Skal dei parkere bilen store delar av året og byrje å sykle? Tvilar på at DET vil få ned dødstalla i trafikken...

Skrevet

Jeg syns når noen skal få førerkort på bil burde gå på den mentale alderen. Dvs. de som vil ha førerkort på bil må gå til psykolog slik at psykologen kan redgjøre om personen er moden nok til å få førerkort på bil. Hvis ikke må personen vente 10-12mnd for å da gå til psykologen igjen.

Skrevet
Jeg syns når noen skal få førerkort på bil burde gå på den mentale alderen. Dvs. de som vil ha førerkort på bil må gå til psykolog slik at psykologen kan redgjøre om personen er moden nok til å få førerkort på bil. Hvis ikke må personen vente 10-12mnd for å da gå til psykologen igjen.
oh yes...... nå kan jeg altså få førerkort på blå resept :D
Skrevet
Jeg syns når noen skal få førerkort på bil burde gå på den mentale alderen. Dvs. de som vil ha førerkort på bil må gå til psykolog slik at psykologen kan redgjøre om personen er moden nok til å få førerkort på bil. Hvis ikke må personen vente 10-12mnd for å da gå til psykologen igjen.

 

Hehe.. og jeg regner med staten mer enn gjerne betaler disse psykologtimene? :P

 

Nei,

jeg synes denne regelen ikke virker helt gjennomtenkt (Sånn som alt annet her i landet). Den har så mange hull og småfeil at det aldri ville ha fungert på en skikkelig måte. Hva om du er nødt til å bevege deg ut etter ett gitt tidspunkt på kvelden, men du får ikke lov, fordi staten sier nei. Uff da... der gikk det kurset og de pengene dunken... Altså, man kan ikke søke dispensasjon hver j*vla gang man skal noe. Det vil bare ikke fungere, og vil i tillegg skape en hel haug med ekstrautgifter for staten i form av arbeid og materiell.

 

Som det også er poengtert i tidligere poster her, så var føreren av ulykkesbilen tydeligvis med i et organisert racingmiljø. Èn skulle jo tro at man da hadde litt mer vett enn å klampe pedalen i en ny Audi TT, som jo ikke er noen sinke av en bil.

Greit nok at noen kjører uvettig, men det blir feil å straffe alle unge av den grunn.

Jeg tør påstå at majoriteten av unge sjåfører i dag faktisk kjører forsiktig, av den enkle grunn at de ikke har råd til sin egen bil (kjører mamma og pappa sin som regel).

Selvfølgelig finnes det de som alltid skiller seg ut fra mengden (les: rånere, som regel), men disse er søren ikke alltid like unge som man skulle tro.

 

Argumentene mot dette forslaget er mange, som folk allerede har skrevet. Skulle bare ønske en og annen politiker tok turen innom forumet og deltok i disse debattene av og til. Lurer på hvordan det hadde artet seg.

 

Ha en flott dag i solskinnet (til dere som har det :) )

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...