Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg har et veldig iriterende problem, dette er 3 natta jeg ikke får sove om nettene pga en flokk på 10-12 måker som skriker og lager et svartens leven om natta. Jeg hadde det samme problemet i fjord sommer, og nå har det gått over grensen.

Jeg bor ute på landet på Andøy, så de lager reir på taket og så si overalt på hele gårdsplassen,

er det noen som har noe gåde råd hvordan jeg kan bli kvitt måkene ?

Blir vel litt drøyt å dra ut haggla mitt på natta og blåse vær å en vekk, selv om det er gannske fristende

Mvh Morten

Skrevet

Brødskiver med white spirit burde ta knekken på dei (burde vera folk som er sprø nok til å prøve det).

Ellers så er det ganske effektivt å putte eit knallskot i ein fisk og kaste det til måken. Den svel den, flyg eit par meter og sluttar å eksistere reimeleg raskt :grin: .

Men den mest humane (fuglane?) måten er vel å få tak i eit slags aparat som skremer dei vekk. :-)

Skrevet

Det finnes mange måter å ta livet at både fugler (OG ANDRE DYR SOM SPISER BRØDSMULENE FØR DE!) :eek:

For det jeg vet så regnes måker som "skadedyr" når de til skade på hus og eiendom, samt til sjenanse. Ta kontakt med ett godkjent skadedyrsfirma for å få tips om hvordan man blir kvitt måker.

Det første du bør gjøre er å fjerne reirene de lager, samt egg. De blir sinte, men det er bare å kjøre traktoren tett inntil så får de ikke tak på deg.

Å ta fram hagla midt på natten kan virke drastisk, men kanskje dette er det eneste alternativet? :grin:

Skrevet

Tror faktisk ikke man behøver fellingstillatelse for å skyte måker hvis de er til gjentatt sjenanse, samt eiendom og hus. Det som du evt. må ha tillatelse til er å bruke våpen i by/tettbygd område. Men bor du ute på landet og måkene er på DIN EIENDOM er myndigheten din. Dog, sjekk gjerne med fagpersonell, ta det ejg sier med en klype salt, men det er iallefall slik vi gjør det her i Kongsberg. :grin:

Skrevet

Det første du bør gjøre er å fjerne reirene de lager, samt egg. De blir sinte, men det er bare å kjøre traktoren tett inntil så får de ikke tak på deg

Istedet for å fjerne eggene helt, tror jeg det kan være en idè å kun stikke hull på dem. Da vil ikke måkene bli fullt så hysteriske...

Gjest Emil-André Gundersen
Skrevet

Spretterten min tar knekken på de ;)

Skrevet

Morten, dra til nermeste lekebutikk og kjøpe deg et par gummislanger! Plasser de ved reirene så skal du se at måkene blir satt ut.

Jobber for tiden som vaktmester i et borettslag som blir innvandert av måker på denne tiden av året. Skal legge ut slanger snart, og vurderer og skaffe gummikuler til paintball'n min, slik at jeg kan skyte ned reirene. Er jo farlig å klatre på bratte tak når man har 16 måker som slår deg i hodet med vingene :crazy:

Vet ikke om man nødvendigvis trenger lekeslanger (de koster som regel et par lapper), men at en halvmeter med hageslange kanskje gjør susen?

Skrevet

Istedet for å fjerne eggene helt' date=' tror jeg det kan være en idè å kun stikke hull på dem. Da vil ikke måkene bli fullt så hysteriske... [/quote']

Jepp, dersom eggene fjernes, verper de bare nye egg, og man er like langt. Stikker man derimot hull, fortsetter de å ruge på de tomme eggene. Triks som ble forklart og demonstrert i programmet om dyre/fuglelivet på Sola/Forus i fjor en gang...

Gjest Emil-André Gundersen
Skrevet
Takk for svar :D

var mye morsomt og en del nyttige tips ;)

tusen takk ;) skal prøve noen av dem ut

Prøv spretterten ;) Det holdt dem unna her på Mosserød :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...