Gjest Geir-Finstad Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Synes det er rart at noen kan mene at bensinen er billig her i landet. Tenk på alle de skatter og avgifter på avgifter som er på bilhold her i landet. Og med de prisene som vi nå har på drivstoff, så påstår man sammtidig at det er billig? Siter
Michael A B Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Synes det er rart at noen kan mene at bensinen er billig her i landet. For å presisere hva enkelte prøver å fortelle: For oss nordmenn, sett i forhold til hva vi tjener, er drivstoff billigere her i Norge enn hva drivstoffprisen er for spanjoler i Spania, sett i forhold til hva de tjener. Selvfølgelig ser alt grisedyrt ut her i Norge om vi sammenligner med øvrige land, men det blir helt feil utgangspunkt, i og med at vi har så mye mer penger å rutte med. Siter
Henrik Bjørlo Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Skulle bare mangle at det er høye avgifter på drivstoff! Dette er nødvendige penger, og de bør gå til hard satsning på forskning innen feltet effektive fornybare, og forhåpentligvis mobilt anvendbare energikilder! Hvis noen leste artikkelen om skatter og avgifter osv. i Aftenposten i dag, så sto det noe sånt som at 70% av alle nordmenn var fornøyd med forholdet mellom skatte-/avgiftsnivå og det vi får igjen for det i velferdsløsninger, infrastruktur, osv. Jeg er hvertfall en av de 70%. Og når det er sagt så er vel ikke drivstoffprisene så innmari høye hvis man ser den ift. kjøpekraft osv. her til lands, slik som en del nevner. Og hvis noen skulle få lyst til å være så tåpelige og usaklige og spørre om jeg har bil: Ja, det har jeg, jeg kjører bil hver dag og jeg betaler det det koster. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Hvis noen leste artikkelen om skatter og avgifter osv. i Aftenposten i dag, så sto det noe sånt som at 70% av alle nordmenn var fornøyd med forholdet mellom skatte-/avgiftsnivå og det vi får igjen for det i velferdsløsninger, infrastruktur, osv. Jeg er hvertfall en av de 70%. Jeg ville også vært en av de 70% om man faktisk fikk se resultater. Hvordan kan jeg stole på at miljøavgifter faktisk redder miljøet? Ingen av de 9,22kr/literen jeg betaler for bensin er øremerket til miljøtiltak. Faktisk er ingen av de 700mrd kronene staten har fått inn i miljøavgift de siden nittitallet øremerket til å verne miljøet. Jeg skulle gjerne sett at vi fikk leaset batterier batterier til el-biler av staten. Det er tross alt mye mer miljøvennlig enn å risikere å måtte kondemnere el-bilen så fort batteriene tar kvelden. Hvorfor skal miljøvern kun handle om avskrekkende priser? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Skulle bare mangle at det er høye avgifter på drivstoff! Dette er nødvendige penger' date=' og de bør gå til hard satsning på forskning innen feltet effektive fornybare, og forhåpentligvis mobilt anvendbare energikilder! Hvis noen leste artikkelen om skatter og avgifter osv. i Aftenposten i dag, så sto det noe sånt som at 70% av alle nordmenn var fornøyd med forholdet mellom skatte-/avgiftsnivå og det vi får igjen for det i velferdsløsninger, infrastruktur, osv. Jeg er hvertfall en av de 70%. Og når det er sagt så er vel ikke drivstoffprisene så innmari høye hvis man ser den ift. kjøpekraft osv. her til lands, slik som en del nevner. Og hvis noen skulle få lyst til å være så tåpelige og usaklige og spørre om jeg har bil: Ja, det har jeg, jeg kjører bil hver dag og jeg betaler det det koster. [/quote']Tåplig kan du sjøl være....spørsmålet var for og sjekke om debatanten var 8 år eller over 19....så sett deg ned i furustolen og nyt resten av weekenden....det er helg og sola skinner. Siter
David Gabrielsen Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Synes det er rart at noen kan mene at bensinen er billig her i landet. Tenk på alle de skatter og avgifter på avgifter som er på bilhold her i landet. Og med de prisene som vi nå har på drivstoff' date=' så påstår man sammtidig at det er billig? [/quote'] en som ikke har forstått begrepet kjøpekraft.. Ja, det er billig sammenlignet med Spania, LATTERLIG billig. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Fortell meg gjerne hva produksjonspris har med kjøpekraft og gjøre? Drivstoff som produseres i norge koster det samme og produsere enten det selges i norge eller sverige eller spania. Det er avgiftssystemet som det er noe galt med. At oljeprisen svinger etter markedet det er helt greit. Men at man skal betale avgifter PLUSS moms er helt på jordet. Synes det er ganske tullete å sammenligne "fattige" land med god infrastruktur og velutbygget kollektivtransport med bygde-norge der folk noen steder i landet faktisk må kjøre 10 mil for å komme seg på jobb og de må kjøre bil for at det ikke finnes noe alternativ. Men kanskje vi bare skal legge ned hele bygde norge så kan vi kjøre trikk i oslo alle sammen. Det hadde vært noe tenker jeg. Da hadde jo ikke jeg trengt å bekymre meg for drivstoffavgifter, da det går en trikk, tog, buss eller lignende hvert 5 minutt. Siter
Enok Liknes Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Kjøpekraft og produksjonspris går hånd i hånd. Vi skal ha ei lønn som er basert på vår kjøpekraft, mens spanjolen skal ha en som er basert på hans kjøpekraft. Hvorfor tror du ting er så mye billigere å produsere i feks Kina? Hva er galt med avgiftssystemet? Som jeg har sagt tidligere, det er ikke avgiftsystemet som regulerer drivstoffprisen, avgiften er en fast pris. Om bensinen går opp til 20 kroner literen så er det ikke avgiften som har regulert den der til men oljeprisen. Som forbruker så skal du betale moms på alle varer du kjøper, samme hvilken vare du kjøper så er momsen regnet ut til slutt, være seg bensin eller bugg. Er du næringsdrivende så får du momsen tilbakeført. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Kjøpekraft og produksjonspris går hånd i hånd.Vi skal ha ei lønn som er basert på vår kjøpekraft' date=' mens spanjolen skal ha en som er basert på hans kjøpekraft. Hvorfor tror du ting er så mye billigere å produsere i feks Kina? Hva er galt med avgiftssystemet? Som jeg har sagt tidligere, det er ikke avgiftsystemet som regulerer drivstoffprisen, avgiften er en fast pris. Om bensinen går opp til 20 kroner literen så er det ikke avgiften som har regulert den der til men oljeprisen. Som forbruker så skal du betale moms på alle varer du kjøper, samme hvilken vare du kjøper så er momsen regnet ut til slutt, være seg bensin eller bugg. Er du næringsdrivende så får du momsen tilbakeført. [/quote'] Kjøpekraft og produksjonspris går hånd i hånd på ei vare produsert i norge og solgt i norge. Kjøpekraft og produksjonspris kan umulig gå hånd i hånd når norsk olje selges til sverige, for så å bli kjøpt av en svenske med svensk kjøpekraft. Da blir det avgiftsregulering. Og norske avgifter er urimelige høye. Men hvis du nå sier at kjøpekraft og produksjonspris går hånd i hånd uansett. Hvorfor betaler spanjolene da en mindre prosentandel avgift på drivstoffet enn det vi nordmenn gjør? Burde vært likt overalt det også da kanskje. Eller er det subsidiering av drivstoff i andre nasjoner, eller er det bare vi som blir flådd som vanlig. Og når det gjelder moms så er jo det en avgift. Bensin pluss avgift + avgift på det igjen er litt på kanten synes jeg da. Men variasjoner i oljeprisen har jeg ingen problemer med å akseptere. Det blir likt for alle, uansett hvilken nasjon man bor i. Siter
Enok Liknes Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Olje blir vel solgt til markedspris uansett hvilket land du måtte selge til. Så at Sverige kjøper billigere bensin fra Norge tror jeg neppe. Alle land har sin måte å få penger inn i statskassen på. Feks Danmark som har en mye høyere skattesats på inntekt enn hva vi i Norge har, og ikke så høy moms igjen. At en del norske avgifter er urimelig høye det skal jeg saktens være enig i, men det får bli en annen diskusjon. Det jeg har påpekt her for nte gang er at. Drivstoffprisen blir ikke regulert av avgiftsnivået, da dette er en fast avgift og er uforandret om bensinen koster 10 kroner eller 20 kroner. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Synes det er rart at noen kan mene at bensinen er billig her i landet. Tenk på alle de skatter og avgifter på avgifter som er på bilhold her i landet. Og med de prisene som vi nå har på drivstoff' date=' så påstår man sammtidig at det er billig? [/quote'] en som ikke har forstått begrepet kjøpekraft.. Ja, det er billig sammenlignet med Spania, LATTERLIG billig. Wow, tror jeg har forstått like mye som deg egentlig. Så jekk deg ned. Forskjellen er vell at jeg er drit lei av og betale avgifter på avgifter, og det kan jo synes ut som du kansje synes det er greit, men du kan spare deg for slike kommentarer, ellers ha en flott kveld. Siter
Enok Liknes Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Hva skal man da si om komentaren din der du tydligvis anså meg for 8 åring å være med ditt spørsmål om jeg hadde bil? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 4. mai 2008 Skrevet 4. mai 2008 Den var ikke noe vondt ment Enok, det er så mange unge flinke debatanter her, så jeg vill bare vite om du var over eller under 18 år. Som sagt overhode ikke negativ ment. Så beklager om den ble motatt skjevt...beklager.. Siter
Petter Aspelund Skrevet 4. mai 2008 Skrevet 4. mai 2008 Er godt aa bo i Midt-Oesten da, her nede koster en liter bensin i dag 2.23 kroner:) Siter
Sten Arne Bryde Skrevet 5. mai 2008 Skrevet 5. mai 2008 Bensinprisen er helt latterlig og sånn er det bare. Hadde de pengene vi betaler i bil-relaterte avgifter gått til det som det sies at de skal gå til.. Så hadde vi hatt verdens best utbygde og høyest kvalitets veisystem. Problemet er at ca 15% av det vi betaler i bil/vei avgifter går til veiutbygging og vedlikehold. Resten går i "oljefondet" eller statskassa.. Alikevel har de baller nok til å si at man må bruke veiprising og bomfinansiering for å få råd til å bygge nye, sikre veier. p1sspreik fra ende til annen. Nå må vi få opp øynene og folket må si at nok er nok. Nå har vi blitt flådd av ett avgifts-slukende system i flere tiår. Og sånn politikerne legger det opp utover skal det bli mer avgifter for å finansiere "en grønn framtid". Yea right.. man betaler ut av hue og r@va. Grønn framtid meg i øret.. Verden blir ikke grønnere om man betaler "CO2-kvote" til ett eller annet halv lugubert selskap. Som ikke kan dokumentere skvatt av hva slags miljøfremende tiltak og effekten av dette.. Samme med kollektivtrafikken. Med mindre man bor i sentrum av byene, kanskje eller innenfor en radius av en 2-3 kilometer fra sentrum av storbyene kan man bare glemme det. For det første er det vel så dyrt med kollektivt som å bruke bil, for det andre så med mindre man bor innenfor nevnte område av byene så er frekvensen stortsett så latterlig at man kan bare glemme å komme seg noe sted,med mindre man har veldig godt tid. For det tredje så er det ikke kapasitet til å ta seg av alle om man vil bruke kollektivt. Jeg bor på Jessheim, rett øst for gardermoen, og jeg jobber på Fornebu/Snarøya.. Skal jeg ta kollektiv transport, uten å bruke bil, til en vakt som begynner 0700 så må jeg dra kvelden i forveien og overnatte på veien. Samme på kveldsvakt når jeg er ferdig kl 2200, så er jeg KANSKJE hjemme til midnatt hvis jeg er heldig. Og i farten har jeg da svidd av ca 200 kr tur/retur,utenom hotellregningen på tidligvakten. Siter
Hans Chr Haaland Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Skrevet 14. mai 2008 Nå vet jeg ikke om jeg skal le eller grine. Jeg kjører mellom 5 og 10 mil til jobb hver eneste dag. Buss er ikke aktuelt siden det går 2 ganger om døgnet i forbindelse med skolen. Dårlige veier og dyre bensinpriser er det vi må ta til takke med i distriktsnorge i 2008. Siter
Dag Johansen Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Du snakker - Her soper staten inn penger som aldri før på høye oljepriser, og hva gjør de i revidert statsbudsjett? Jo, de legger på avgiftene på bensin og diesel med henholdsvis 5 og 10 øre :mad: Les mer i Nettavisen... Siter
Dag Johansen Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har forresten vurdert å bytte til gassdrift en tid nå, men jeg er livredd for at noen i regjeringen finner ut at man kan kjøpe og kjøre på propan for halve prisen av bensin/diesel, og dermed legge på en pen avgift der også. Propan koster nå mellom 5 og 6 kroner literen, og det koster deg fra 25.000 og bygge om bilen. Regnestykket ser bare mer og mer fristende ut.... Siter
Sten Arne Bryde Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har vurdert det samme selv Dag. Jeg har en bil som heldigvis er ganske gjerrig på drivstoffet. Men når jeg kjører i snitt 120 km pr dag. Så er det klart det blir endel bensin.. Driver å ser på andre måter å komme meg til jobb på også, nå legges bomringen i Oslo om med MYE høyere kostnad for de som bruker den endel. Jeg må jo kjøre igjennom byen så jeg har 2 passeringer pr dag. Abonementet forsvinner og en skal begynne å betale pr passering, samt at denne øker til 25 kr. *S A er så forbanna på dette systemet at det lukter lang vei.. og den lukta er f*en ikke mye god * Siter
Sten Arne Bryde Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Her er fra revidert statsbudsjett. "Det får Norges Automobil-Forbund (NAF) til å reagere kraftig. NAF har nemlig regnet ut at regjeringen måtte ha gitt 600 millioner kroner ekstra bare for å kompensere for prisstigningen. I statsbudsjettet ble det bevilget 15,4 millioner kroner til veiformål." "På riksveinettet er etterslepet nå på 15 milliarder kroner for å få alle veier opp på godkjent standard. Dettte handler om ting som veibredde, midtdelere og kvalitet på veidekket. Totalt sett, for alle veier i Norge, er etterslepet på over 40 milliarder kroner. " Årsavgiften alene drar inn over 7 miliarder kroner årlig til statskassa.. Så kommer avgiftsintektene fra drivstoff, førstegangs/nybil-avgift,registreringsavgift, MVA på dette. Men alikevel har man ikke råd.. hvor i helsikken går alle disse pengene da ?? Siter
Geir Teigo Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Dette går i riktig retning. Syns bensin kunne kosta det dobbelte og at bompengeavgiften for å kjøre inn til, iallefall Oslo, skulle vært på 100,- pr. passering i rushtiden. Da hadde jeg jublet. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Og nå skal jaggu alkoholavgiften økes.. Skjerper ikke staten seg snart så emigrerer jeg til Arvika! Siter
Bernt Sulebust Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Dette går i riktig retning.Syns bensin kunne kosta det dobbelte og at bompengeavgiften for å kjøre inn til' date=' iallefall Oslo, skulle vært på 100,- pr. passering i rushtiden. Da hadde jeg jublet. [/quote'] Det er ikke ofte jeg sier det... men: "Tufs"! Siter
Sten Arne Bryde Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Dette går i riktig retning.Syns bensin kunne kosta det dobbelte og at bompengeavgiften for å kjøre inn til' date=' iallefall Oslo, skulle vært på 100,- pr. passering i rushtiden. Da hadde jeg jublet. [/quote'] Fantastisk at du liker bompenger. send meg adressa di så kan jeg sende alle bomregningene mine til deg.. Enten det ellers så kan du sørge for at det går ett kollektiv tilbud jeg faktisk kan bruke til jobben.. J*vla i*iot.. Siter
Hans Chr Haaland Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Skrevet 15. mai 2008 Nå er jeg begynt å gjøre en del freelance jobber som pressefotograf, da skulle det tatt seg ut om redaksjonen ringer en kveld og spør om jeg kan ut på oppdrag, og svaret de får er "bare vent litt, må bare sjekke bussruta" Da blir det en kort karriere innen den bransjen :-) Men jeg skal være den første til å reise kollektivt når det kommer et tilbud som passer meg, eller som jeg har muligheter til og innrette meg etter. Ta eksempelvis vist jeg skal til flesland, så bruker jeg under en time med bil, eller 4,5 timer når jeg reiser kollektivt. Så koster det meg omtrent det samme økonomisk også. Siter
Thomas Eik Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har en bil som heldigvis er ganske gjerrig på drivstoffet. Men når jeg kjører i snitt 120 km pr dag. Så er det klart det blir endel bensin.. Driver å ser på andre måter å komme meg til jobb på også' date=' nå legges bomringen i Oslo om med MYE høyere kostnad for de som bruker den endel. Jeg må jo kjøre igjennom byen så jeg har 2 passeringer pr dag. Abonementet forsvinner og en skal begynne å betale pr passering, samt at denne øker til 25 kr. *S A er så forbanna på dette systemet at det lukter lang vei.. og den lukta er f*en ikke mye god * [/quote'] Jeg synes dere som bor på østlandet og rundt oslo klager sånn.Tror ikke dere har det noe værre enn andre, men jeg er enig i at det koster å kjøre åltså Dere har jo lukus veier i forhold til oss på Vestlandet. Skjønner ikke hvorfor dere klager sånn på Bompengene.. Vi må jo betale en haug med ferge biletter hvis vi skal flytte på oss.. gratise fergeturer kommer nok aldri Strengt tatt skulle det ikke vært noe Bompenger eller noe slikt men men Bensinprisen og dieselprisen er ikke akkurat lav nei for tiden :eek:.. Men det er jo ikke så dyrt når man bruker en halvliter på milen når man kjører personbil. Det er værre for de som driver med transport i Norge. En tung lastebil som er godt lasta bruker vel 3,5 -4 Liter per.mil på flatvei. Skal man overfjellet så bruker vi vel 6-8 liter per.mil og da blir ganske kostbart når man kjører 40-60mil hverdag Siter
Geir Teigo Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Dette går i riktig retning.Syns bensin kunne kosta det dobbelte og at bompengeavgiften for å kjøre inn til' date=' iallefall Oslo, skulle vært på 100,- pr. passering i rushtiden. Da hadde jeg jublet. [/quote'] Det er ikke ofte jeg sier det... men: "Tufs"! hehe. Tror det er eneste måten å få has på trafikkproblemene. Ønsker meg et bedre kolektiv tilbud, men i norge må desverre etterspørsel komme før tilbudet. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Dette går i riktig retning.Syns bensin kunne kosta det dobbelte og at bompengeavgiften for å kjøre inn til' date=' iallefall Oslo, skulle vært på 100,- pr. passering i rushtiden. Da hadde jeg jublet. [/quote'] Tør å påstå at du overhodet ikke forstår hva dette dreier seg om. Prøv å se doble drivstoffpriser i et litt større perspektiv du. Siter
Nicklas Winger Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Dette går i riktig retning.Syns bensin kunne kosta det dobbelte og at bompengeavgiften for å kjøre inn til' date=' iallefall Oslo, skulle vært på 100,- pr. passering i rushtiden. Da hadde jeg jublet. [/quote'] Hvordan kan du si det? Tenk litt dypere da. Vi må ha verdens dårligste kollektivsystem (ta den med en klype salt) allerede. Hvordan kan de da forvente at vi skal gi opp bilen, og heller ta bussen? Høyere drivstoffpriser bidrar også til høyre billettpriser... For å sette det enda litt mer bedriftsøkonomisk på spisse, så gjør høye billettpriser at passasjerantallet minker med tiden, og utgiftene fordelt i selskapene vil øke. Da tenker jeg markedsføringstiltak o.l. Siter
Tommy Bernes Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Jeg synes dere som bor på østlandet og rundt oslo klager sånn.Tror ikke dere har det noe værre enn andre' date=' men jeg er enig i at det koster å kjøre åltså Dere har jo lukus veier i forhold til oss på Vestlandet. Skjønner ikke hvorfor dere klager sånn på Bompengene.. Vi må jo betale en haug med ferge biletter hvis vi skal flytte på oss.. gratise fergeturer kommer nok aldri Strengt tatt skulle det ikke vært noe Bompenger eller noe slikt men men Bensinprisen og dieselprisen er ikke akkurat lav nei for tiden :eek:.. Men det er jo ikke så dyrt når man bruker en halvliter på milen når man kjører personbil. Det er værre for de som driver med transport i Norge. En tung lastebil som er godt lasta bruker vel 3,5 -4 Liter per.mil på flatvei. Skal man overfjellet så bruker vi vel 6-8 liter per.mil og da blir ganske kostbart når man kjører 40-60mil hverdag [/quote'] Amen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.