Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Fyttigrisen for noen priser, kjører kun bensinbil selv - men

har på det verste betalt helt opp i Kr: 12,75 - 12,85, da

svir det fort med full tank. Har sett at diesel-prisene

innimellom har vært fra 10 til 90 øre dyrere enn bensin,

så dette første gang for flere måneder siden.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Ja her er det vell et prakt eksempel på et skikkelig profft RAN.

De oppfordret oss til og kjøre Disel, og helst med katalysator. Det er helt jævlig spørr du meg... Selv kjører jeg 60K i året minimum, og ja det begynner og koste....men alle avgiftene går jo til trafikk sikring og bedre veier, så da er det vell greit.

Skrevet

Merkelig dette her, med at Norge er en oljenasjon - det skulle

man jo ikke tro når man ser prisene. Vi som produserer olje/bensin

skal også betale skyhøye priser for drivstoff, i tillegg eksporterer

vi ut av landet det beste drivstoffet (blir jo mest penger i kassa

av det) mens de som bor i Norge skal få tanke dårligere kvalitet.

Nå tjener den norske stat grovt med penger pga. skyhøy etterspørsel

av drivstoff (spesiellt diesel), men vi skal selvsagt ikke la

dette komme Norges befolkning til gode. Nei her skal vi tjene dobbelt

opp, og la folk betale blodpris for drivstoff. Kristin Halvorsen sa

selv nettopp på nyhetene, om noen få år må du bare regne med å

betale [font:Arial Black]opptil Kr: 16-17 for literen *ka-ching*[/font]

Skrevet

Nå er det ikke avgiftene som regulerer drivstoffprisene. Disse er faste og ikke en prosentdel av den totale literprisen, visst man ser bort fra moms da.

Avgiftene på bensin ligger på fast rund 4,5 kroner pr liter og forandrer seg ikke.

Det som derimot regulerer prisen er børsen og dollarkurs.

Alle land opplever i disse tider at drivstoffprisene går i været. Etterspøselen er stor, og når den er stor så blir prisene presset opp.

Skrevet

Helt sykt for noen priser som er i norge på bensin. Bor for tiden selv i Florida USA og er ligger bensinprisen på ca. 16-17 kroner for 1 gallon som da er 3.5 liter. Og da blir bensinprisen ca. 4,5 - 5 kroner literen. Varierer litt fra stat til stat da. Og DET synes amerikanere her borte er dyrt. Bensinprisen har jo gått litt opp her borte det siste året. Jeg tør ikke engang nevne hva bensinprisen er hjemme i norge :D Det vil jo si at bensinprisen er nesten 3 ganger høyere i norge :o

Skrevet

Begynner å bli rimelig dyrt å komme seg på jobb ja. Kjører 28000km i året for å komme meg på jobb så drivstoffutgiftene merkes godt selv om jeg har en økonomisk bil. Siden jeg bor på landsbygda så er jeg også avhengig av å kjøre bil da buss knapt eksisterer her annet enn skolebussen.

Når jeg regner alle utgiftene bilen koster meg i måneden (drivstoff, vedlikehold, avgifter, forsikring og avdrag), så koster det meg 7000 nettokroner i måneden for å komme meg på jobb. Det er hardt på ei normal lønn. Kunne like så godt solgt bilen og sittet hjemme på arbeidsledighets-trygd. Hadde nesten vært like økonomisk.

Skrevet

Avgiftene på bensin ligger på fast rund 4,5 kroner pr liter og forandrer seg ikke.

Det som derimot regulerer prisen er børsen og dollarkurs.

Alle land opplever i disse tider at drivstoffprisene går i været. Etterspøselen er stor, og når den er stor så blir prisene presset opp.

Avgiften på bensin er ca 7,2kr/L.

100 kr tjent og 95 kr til staten i skatt, avgifter og MVA

Skrevet

Bensinpris = 13,01

CO2-avgift = 0,80 pr liter

Bensinavgift, kr/liter = 4,21

Moms 25% = 3,25

Da har man en tilsammen en statlig avgift på kroner 9,22 visst man tar med momsen, som ikke er en særavgift på bensin.

Masse penger? Ja! Men det er ikke dette som regulerer bensinprisen.

Så snart bensinprisen går opp så er det hyling om at staten må jenke på avgiftene, selv om det ikke er disse avgiftene som styrer prisene, da avgiftene er en fast pris og vil være den samme om bensinprisen er 11 kroner eller 17 kroner.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet
Bensinpris = 13' date='01

CO2-avgift = 0,80 pr liter

Bensinavgift, kr/liter = 4,21

Moms 25% = 3,25

Da har man en tilsammen en statlig avgift på kroner 9,22 visst man tar med momsen, som ikke er en særavgift på bensin.

Masse penger? Ja! Men det er ikke dette som regulerer bensinprisen.

Så snart bensinprisen går opp så er det hyling om at staten må jenke på avgiftene, selv om det ikke er disse avgiftene som styrer prisene, da avgiftene er en fast pris og vil være den samme om bensinprisen er 11 kroner eller 17 kroner. [/quote']

Hallo, brems a....når det er nesten 10 kr i avgifter så burde envær skjønne at de 3 kronene i markedsregulerte verdier ikke er problemet her?

Skrevet

Hva tror du vil skje om man kuttet i avgiftene? Hva skjedde med halveringen av matmomsen?

Særavgiftene på bensin er på totalt kr 5,01 pr liter. Skal man ta vekk denne avgiften fordi oljeprisen er høy?

Når bensinen koster 28 kr literen så vil fortsatt særavgiften på bensin være kr 5,01 pr liter.

Altså så er den ikke med å justerer prisen på bensin når bensinprisen øker. Catch my drift?

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Så om avgiftene hadde hvert mindre så hadde det ikke blitt billigere?

Skrevet

Så mye billigere hadde det nok ikke blitt nei vil jeg påstå.

Gapet hadde fort blitt lukket igjen i form av økt fortjeneste.

Som tidligere sagt så har ikke denne høye bensinprisen vi har i dag noen sammenheng med særavgiftene på bensin eller diesel å gjøre. Avgiftene var de samme i Januar som de er nå i Mai.

Skrevet

Ja, det har jeg.

Hva det har med saken å gjøre kan jeg ikke se!?

At det er dyrt å fylle tanken, ja det synes jeg og. Men det har ikke noe med avgiftene å gjøre at bensinen blir dyrere. Det har med oljeprisen, og oljeprisen er det hverken Kristin Halvorsen eller Siv Jensen som kan gjøre noe med, fordi den blir bestemt av børsen.

Skrevet

Bensin er billigere i spania og USA for oss Nordmenn. Men er den billg for en spanjol og amerikaner? Nei, det er den ikke. For en Spanjol eller amerikaner så kan jeg tenke meg at bensinen ikke er billig i forhold til hvilken gjenomsnitts kjøpekraft dem har.

Skrevet

Den er ikke billigere. Å samenligne uten å ta med kjøpekraft blir helt feil.

Vil du for eksempel at sjåføren som frakter drivstoffet ikke skal ha betalt en norsk lønning, men en spansk?

Skrevet

Greit nok at bensinen er billigere her i USA, men prisene her har steget mye de siste årene. Diskuterte det med en på min alder (22 år) i dag mens vi stod og fylte bensin, og han husket når han kunne fylle for 2 dollar per gallon, og nå stod vi og fylte for 4.70 per gallon, altså mer enn en dobling i løpet av ca. 5-6 år. Og bilbensinen er også blitt like dyr som flybensinen mange steder!

Skrevet

Jeg husker også 2$/gallon, og det er ikke lenger tilbake enn sommeren for fire år siden. (Også da klaget de over at prisene hadde passert 2$....)

Sommeren for to år siden var jeg tilbake i Florida og måtte da betale 3$, men samtidig var jo denne dollaren blitt en del billigere.

I sommer skal jeg tilbake igjen, og jeg kan jo ikke si at det bekymrer meg mye at jeg skal betale 4,7 kjempebillige dollar pr. gallon denne gangen.....

For øvrig synes jeg at staten er direkte frekk som beregner moms også på avgiftene på bensin - her får de både i pose og sekk!

FRP foreslo for noen år siden at vi skulle hatt et system med fast bensinpris her i landet, men det var det ingen andre som var med på. I stedet skal vi nå fylle både oljefondet og alle andre lommer til staten (Det er jo lite som går tilbake til vei da...)

Skrevet

For øvrig synes jeg at staten er direkte frekk som beregner moms også på avgiftene på bensin - her får de både i pose og sekk!

FRP foreslo for noen år siden at vi skulle hatt et system med fast bensinpris her i landet' date=' men det var det ingen andre som var med på. I stedet skal vi nå fylle både oljefondet og alle andre lommer til staten (Det er jo lite som går tilbake til vei da...) [/quote']

Enig med deg. Til og med avgifter for import av bil skal momses. Er bare noen dager siden jeg hørte en debatt der fpr igjen foreslo mer eller mindre fast bensinpris. *Gjett hvilket parti* motdebatterte med "jeg vet jo godt at dere ikke er noe glad i naturen, men..." :sick:

Skrevet

Kjøpekraft er et ukjent begrep blant mange brukere av dette forumet dessverre. Her sammenligner vi drivstoffpriser med Spania og USA, uten å ta i betraktning hva en gjennomsnittelig amerikaner har i lønn, for ikke snakke om en spanjol. Greit nok at det er dyre priser, men sammenlignet med Spania er det LATTERLIG billige drivstoffpriser i Norge.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...