Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg har sett i mange forskjellige settinger artister eller gitarister som har koblet gitaren til en forsterker eller et PA-anlegg via en trådløs forbindelse.

Jeg tenkte på at akkurat det ville gjøre alt mye enklere for min egen del også i forskjellige sammenhenger, så dette må jeg sjekke ut nærmere!

Det eneste jeg lurer på er hva dette systemet heter, hvor jeg kan få kjøpt det, hva en slik greie koster osv.?

Noen som vet og har erfaringer med dette?

Hvordan blir lyden i forhold til om man bruker vanlig kabel, det er kanskje ikke store forskjellen?

Skrevet

Hei.

Det finnes mange trådløse systemer på markedet. Pris og kvalitet varierer mye. Det beste for deg er nok å kjøpe en pakke med kabel, sender og mottaker. De ligger ofte på rundt en 3.000,-. Så lenge dekkninga er god, så skal dette låte like fint som kabel.

Her er ett system som jeg selger for 2.995. Det fungerer kjempefint, og har meget god rekkevidde.

Jeg tror nok de fleste systemer kommer på rundt 3.000,-, men det er jo bare og google litt, så finner du kanskje enda billigere systemer.

Skrevet

Når det gjelder trådløssystemer, så er det et av de produktene hvor du virkelig vil merke at du får det du betaler for. Hvis du spiller elektrisk gitar vil du ikke merke så mye signaltap, men hvis du spiller akustisk gitar eller andre instrumenter med lavere output vil du fort merke forskjell i lydkvalitet og signal i forhold til en god kabel.

Spiller selv bluesmunnspill, og har et system til ca 3K, og jeg måtte slutte å bruke det pga lydkvalitet. Dette systemet tok rett og slett livet av bassfrekvensene mine, og lydkvalitetsforskjellen var så merkbar at jeg ikke lengre bruker systemet.

I tillegg kan du i en livesammeheng fort få problemer med lag hvis du beveger deg et stykke bort fra mottakeren (noe av sjarmen med trådløst, sant? :D ) så vær forberedt på det.

Vil anbefale at du prøver et slikt system før du kjøper, og tester om det funker til det du vil drive med. Vil ikke anbefale å kjøpe blindt.

Har ikke selv gitt opp tanken på et bra trådløst system, og savner litt friheten det gir. Det er ingenting som er så artig som å bevege seg fritt rundt omkring uten de jævla ledningene. Er fortsatt på utkikk etter et system som funker for meg, men regner med jeg må et stykke opp i pris for å finne noe.

Skrevet

Min erfaring med trådløse "gitarkabler" er at de biter deg i rompa når du minst trenger det (les : konsert). Mulig at dette systemet har blitt bedre med årene, men jeg innbiller meg at du må punge ut med atskillig mer enn 3000 for å få et solid system. En kabel til et par, tre hundre er 100 ganger mer pålitelig mener nå jeg.

Skrevet

Jeg har brukt mye forskjellige trådløst, å det meste av det jeg har brukt er meget pålitelig. Som regel bruker jeg trådløs systemer som koster skjorta, men det har hendt at jeg har bruk billig systemer som overasker meg stort med tanke på rekkevidde, og kvalitet på sender/mottaker.

De ganger jeg har holdt på å rive av meg parykken når trådløsen har kutta er det i de aller fleste tilfeller menneskelig svikt som at noen har skrudd av senderen (pain in the ass, dette skjer alltid på type revyer ol.) eller at batteriene er tomme. Jeg har derfor en liten "huske" liste når jeg bruker trådløst.

1: Skift alltid batterier i senderen før nytt show, uansett om du skiftet dagen før.

2. Ha alltid med deg kabel i back-up (på samme måte som man alltid bør ha ekstra gitar kabel)

3. Skulle systemet begynne og tulle seg under soundcheck (skjer skjelden så lenge jeg sjekker det på forhånd), så drit i det.

Har skjedd noen få ganger at jeg har fått noen "sprak" og "knitter" fra systemet, men det skjer ca like ofte som at det begynner å knitre i en dårlig kabel.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …