Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Halla, skal konfe meg neste søndag, og da skal mutter kjøpe et speilreflekskamera isteden for å gi penger.

Så jeg måtte vise hvilket kamera jeg ønsker meg, men har ikke mye peiling.

Maks pris; 5000kr. :grin:

Takker for alle svar

Skrevet

Du må nesten bare prøve deg frem, å se hva du liker best av Nikon og Canon. Har ikke prøvd Canon 400D, men du vil kansje synes at 350/400D er for liten uten å ha koblet til batterigrep. D40x, har ikke testa D60 enda, men D40 er større, men allikevel større og bedre å holde..

Men prøv deg frem, det er veldig personlig hva du liker, men ville nok godt for Canon 400D eller Nikon D60 i den pris klassen.

Mathias :)

Skrevet

kjøpte Canon 400D nå torsdag, veldig fornøyd. Virkelig mye kamera for pengene, og det er veldig brukervenlig, du bruker ikke lange tiden på å sette deg inn i hvordan du kan gjøre litt mer enn å skru på auto og trykke på knappen ;)

Skrevet

Hva med Canon EOS 350D da? Eller Nikon D40?

Skrevet
Hva med Canon EOS 350D da?

350D tar jo bilder det også.

Men 400D er jo en forbedret utgave. Det blir som å spørre om du skal kjøpe Ford Mondeo 2000-modell eller 2003-modell. Den nyeste er selvfølgelig både dyrere og bedre :)

Skrevet

Du kan også vente og købe det nye Canon 450D. Jeg ved ikke hvordan prisen bliver, men det vil, for at følge Audun være, at købe en Ford Mondeo 2008 modell.

Skrevet

her kom det så mange bilmetaforer at jeg nesten ble svimmel ;) Har du 5000 å bruke så anefaler jeg Canon 400D, fordi selv om 350D er billigere så får du mindre kamera å sysle med. Noen god grunn for ikke å kjøpe Nikon D40 har jeg egentlig ikke, annet enn at for meg er Canon bedre enn Nikon når man sammenligner tilsvarende klasse, men dette er en smakssak. Jeg foreslår at du finner en fotobutikk og spør om du kan teste begge (eventuelt alle tre, men jeg fraråder 350D) kameraene, og velger ut av smak og behag. Husk også at objektiv spiller omtrent like stor rolle som hvilket hus, så det lure vil være å ta av konf-pengene og kjøpe deg et eller flere skikkelige objektiv etter at mor har vært ute å handlet hus/kit. Lykke til med valget ;)

Skrevet

Du kan jo se på dette, http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=31645&cid=5734 her får du både kamera og to objektiv et 18-55mm og et 55-200mm til under 5000,- da har du 1000,- til minnekort, stativ,kamera-bag etc.

Kjøpte dette selv og er meget fornøyd med det til både spotting og annen bruk. Man trenger jo kansje ikke alltid helt nyeste modell :crazy: men kan gå for en annen med litt ekstrautstyr....

Skrevet
Og istedenfor å kjøpe Mondeo 2008 modell så kan man jo kjøpe Volvo V70 2008 modell :) og for å oversette det til kamera.. kjøpe en 40D istedenfor 450D :)

For det første koster 40D over 8000, og for det andre er det ingen vits å kjøpe 40D istedenfor 400D når man er nybegynner. ;)

Skrevet

40D har en hel haug med forbedringer som gjør den mye mer brukervennlig enn 30D og nedover...

Tab-menyer

Mulighet for å tilpasse sin egen meny (MyMenu)

Mulighet for LiveView (og til forbedring fra EOS 1d mkIII kan man også bruke autofokus da)

Mulighet for å kontollere 580EX II blitzen fra menyen (inkl custom functions)

3" skjerm (30D har 2,5")

Andre forbedringer:

6,5 bilder per sekund, buffer for 75 jpg eller 17 raw (30D har 5 per sekund, buffer for 30 jpg eller 11 raw (eller 9 jpg+raw))

Automatisk sensor-rensing (som på 1d mk III)

Presentasjon av EOS 40D på Canon Professional Network

Det er jo helt opptil smak og behag, men EOS 40D har en hel rekke nye funksjoner som gjør den veldig attraktiv, og disse funksjonene er ikke bare tullball... de kommer virkelig til nytte. EOS 40D betraktes av mange som en mer prisvennlig (økonomi-versjon) EOS 1d mk III. De to har veldig mye til felles.

Når man først vurderer å bruke penger nok til en 30D, så vil man neppe angre på å legge i 2500 til for en 40D. Man bør helst titte på dem selv i butikken og oppleve forskjellene... Som Vidar sier, vil jeg også si at smak og behag (sammen med lommeboken) og bruksområde må være den avgjørende faktoren.

Blir mer og mer vanlig med SD-kort i kameraer. Og godt er det, for SD-kort er langt mer plassvennlig enn CF.

Men dessverre er SD kortene fortsatt veldig treige i forhold til CF med tanke på lese og skrivehastighet.

Hilsen Torbjørn

Skrevet
Og istedenfor å kjøpe Mondeo 2008 modell så kan man jo kjøpe Volvo V70 2008 modell :) og for å oversette det til kamera.. kjøpe en 40D istedenfor 450D :)

For det første koster 40D over 8000' date=' og for det andre er det ingen vits å kjøpe 40D istedenfor 400D når man er nybegynner. ;) [/quote']

er jo ingen vits å kjøpe Ferrari når man kan kjøpe Lada heller da ;)

Skrevet

Ser ikke noe i veien for at en nybegynner også kan unne seg en 40D hvis lommeboken tillater det. Skal man først ut med såpass mye, så er det ikke så langt å strekke seg videre heller.

Kan man ta seg råd til den, så vil jeg påstå det er det beste! Supert kamera med høy annenhåndsverdi... skulle man virkelig få dilla på det, så har man plenty godt utstyr i årevis, og skulle man ikke like det, så får man solgt det igjen til god pris.

Hilsen Torbjørn

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …