Lars B. Frostad Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Kikk nedenfor for å se en ikke helt trygg skipper i seilbåt, som velger å praktisere vikepliktsregelen etter sitt eget skjønn; "pytt sann, her kommer jeg - så får den svære cruisebåten bare stoppe!!" Han var nok ikke klar over, hvor farlig nær denne situasjonen var til å bli katastrofe - rett og slett ille å se på!! :sick: Tekst og videoklipp fra NRK: Dagsrevyen: Nestenulykke i Oslofjorden: I dag holdt det på å gå galt i indre Oslofjord, da skipperen ombord i en seilbåt praktiserte vikepliktsreglene på en livsfarlig måte Klikk på linken nedenfor, for å se video av hendelsen: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/130058 Og når du har sett videoklippet over, kan man jo ta med enda en "maritim" sak; her en stakkars fyr som ikke helt opplever den sjøsettingen han nok hadde sett for seg: Bilde fra Fredriksstad Blad (f-b.no) Klikk på link nedenfor, for å se alle bildene fra den noe uheldige sjøsettingen - som endte i en redningsaksjon i stedet: http://f-b.no/apps/pbcs.dll/gallery?Avis=FB&Dato=20080424&Kategori=NYHET&Lopenr=267220259&Ref=PH Mer om saken her: http://fbred.publicus.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080424/NYHET/362931458/1220/NYHET Siter
Thomas Gundersen Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Det er jo minst hundre meter mellom seilbåten og cruiseskipet. Seilbåten passerer heller ikke nært foran Opera, men er hele tiden på hitsiden. Hva er problemet? Siter
Lars B. Frostad Skrevet 25. april 2008 Forfatter Skrevet 25. april 2008 Problemet? At skipperen på seilbåten kalkulerte alt for dårlig, hvis man anslår seg frem til ca. 8 sekunder fra seilbåten er ca. midt på bauglinjen på cruiseskipet, og frem til cruiseskipet krysser kjølvannet til seilbåten - i meters avstand blir dette mer enn nært nok. Ingen tvil om at hvis denne seilbåten hadde fått tekniske problemer eller motorstopp på et kritisk tidspunkt, ville dette fort kunne fått svært alvorlige konsekvenser. Ser du ikke noe problem da heller? :crazy: Han hadde neppe gjort denne dårlige beslutningen, dersom Regel: 44 i sjøveisreglene hadde vært noe mer oppdatert under topplokket - og vike for nyttefartøy. Siter
Thomas Gundersen Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Hvis du ser på avstanden når seilbåten er ca. midt på Opera ser du at avstanden er mye større enn det ser ut til i starten av klippet. Tror kameravinkelen lurer en til å tro at seilbåten er nærmere enn den faktisk er. Men jeg kan jo legge til at jeg er enig i at det er lite lurt å krysse så nært foran et stort skip at man ikke synes fra brua. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 25. april 2008 Forfatter Skrevet 25. april 2008 Ja da, jeg skal være enig i at man nok kan bli noe lurt av kameravinkelen osv. - men allikevel et grellt eksempel på et desverre ikke enestående eksempel. Her er en video som rett og slett bare er trist, denne båtføreren la nok desverre igjen det lille vettet han hadde på land - før han kastet loss; rett og slett ille: bkqKpnU8sCE Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Enig med deg Lars. hva om han hadde fått motorstopp? Jeg er en del på sjøen selv, og man ser mye idioter som aldri skulle ført en båt... Siter
Nicklas Winger Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Definitivt.. Kjører også en del båt på sjøen, og møter ofte på både store og små, som ikke riktig vet hva de skal. Rett og slett skummelt. Derfor velger jeg å alltid vise respekt for alle som ferdes på sjøen, slik at minst mulig fare kan oppstå. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Har selv kjørt en del båt blandt større fartøyer, det er spennende, men ikke SÅ spennende at man trenger å sitte med hjertet i halsen. For meg ser det ut som seilbåten passerer "godt" klar av cruiceskipet, men fortsatt tror jeg nok dette var litt for nære. Vet ikke om det finnes noe tilsvarende i sjøveisreglene som i veitrafikkreglene, hvorav "aktpågivende og varsomt" er ett stikkord.. Min mening er at situasjonen ikke var på hengende håret, men at konsekvensene kunne blitt store HVIS noe hadde skjedd, f.eks motorhavari på seilbåten. Hvis man spørr seg selv "går dette...?", da er man for nære! Siter
Ivar Hestnes Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Ja det er på sjøen man finner de største toskene. Var med i Kristiansund roklubb for en del år siden og da ble en av våre robåter m/roer rent i senk av en motorbåt inne i havnebassenget. lystbåt-kapteinen var nede under dekk mens båten gikk i 7-8 knop inne i havnebassenget :eek: På tide med strengere regler for å få føre båt. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.