Håkon Aarøen Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Barnelærdom sier at man blir tjukk av å spise mye rett før man legger seg om kvelden! Hva tror dere om dette? Myte? Hilsen halv-tre-på-natta-stappmett Håkon Siter
Lars B. Frostad Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Dette skal visstnok bare være tull, selv om mange fortsatt mener på det sterkeste - at man definitivt bør unngå på det STERKESTE å ikke innta noe særlig mat etter kl: 19 på kvelden.. god jul.. :crazy: (Tror det viktigste er HVA man spiser, og ikke nødvendigvis NÅR man spiser..) Siter
Jørn Mikalsen Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg er av den skolen som prøver å ikke spise for mye for sent. Når du sover er energiforbruket på et minimum og kroppen vil automatisk lagre overskuddsenergien i fettvevet. Det finnes mange forskjellige teorier på dette med mat om kvelden, så du får bare følge den som høres mest logisk ut for deg Siter
AMO Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Nå vet jeg ikke noe om det at man kan bli tykk av å spise mye rett før man legger seg, men leger fraråder å spise en del før man legger seg fordi det kan føre til kraftig halsbrann. Jeg vet ikke med andre, men jeg har iallefall fått bekreftet at den halsbrannen virkelig kan ta tak om natten om du spiser til du sprekker rett før du legger deg! På en annen side, det er av og til vanskelig å holde seg våken enten det er i sengen eller på sofaen etter at jeg har spist meg stappmett! Siter
Freddy Wilhelmsen Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Aleksander: Om man plages med halsbrann er dette et tegn på andre plager enn at du spiste deg stappa om kvelden. Om din fordøyelse fungerer, og "systemene" virker som de skal, skal du normalt ikke få halsbrann selv om du spiser før du legger deg. Jeg er plaget med det du beskriver, og dette kommer av at jeg har spiserørs-brokk, dvs at lukkemuskelen til magesekken ikke fungerer optimalt. Når jeg spiser før sengetid kan jeg få plager om natten, men det avhenger hva jeg spiser. Mat med høyt fettinnhold gir meg garantert plager, som feks leverpostei på brødskiva. Nå har jeg hatt dette siden begynnelsen av 2000 tallet. Først ville de operere, men før jeg kom så langt på ventelista at det var min tur, fikk jeg brev fra legene at de var sluttet og operere, da sjansen for tilbakefall var stor (operasjon via "svelge slangen"...). Jeg tar nå en type reseptbelagt medisin mot disse plagene, en slags kraftigere syrenøytraliserende halsbrann - tabletter. Dette var litt "off topic". Når det gjelder emnet, er jeg overbevist om at ingen har godt av og spise seg stappa like før man kryper under dyna. Spis heller litt for og døyve den verste sulten, eller drikk vann. Frokosten er dagens viktigste måltid!. Freddy Siter
AMO Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Vel, legen min sa i allefall noe annet, men jeg er ingen lege selv, så jeg har ikke peiling. Jeg har dog kun opplevd halsbrann et par ganger i løpet av mitt liv som jeg kan huske sånn i farten, eventuelt tror jeg selv at det er halsbrann mens det egentlig ikke er så ille. Jeg vet liksom ikke, hehe. Siter
Freddy Wilhelmsen Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Lover deg at har du min diagnose så kjenner du det . Mange kalder sure oppstøt for halsbrann, hvilket kan være korrekt i og for seg, men har selv opplevd disse, og de "brenner" ikke spesielt mye. Når jeg kjenner det som værst, er det fra mellomgulvet og opp.. og det BRENNER!.. Freddy Siter
AMO Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Sure oppstøt høres mer passende ut, det skal sies! Halsbrann høres så voldsomt ut, så jeg har sett for meg at jeg "hypokonderer" litt i betegnelsene der. Forøvrig, en ting som ofte fungerer fint når man legger seg og er sulten er å drikke vann! Da føler du deg rimelig mett etterpå, så kanskje det er et tips til de som ikke vil spise så mye på slutten av dagen? Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Hele kroppen trenger hvile om natta og det gjelder også magen. Dersom jeg er sulten eller regner med å bli det før jeg legger meg, spiser jeg et lett måltid i 6-7 tiden om kvelden. Da blir ikke søvnen forstyrret. Ellers kjenner jeg meg igjen i alle beskrivelsene . Garantert en svært dårlig natt om jeg spiser tungfordøyelig mat sent, dvs. etter kl 19-20. Helt enig med Freddy; frokost er dagens viktigste måltid. Da legger man grunnlaget for resten av dagen. Bon appétit. Siter
Sten Arne Bryde Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Man skal iallefall ikke spise noe tungt fordøylig seint på kvelden. Har det kjempemorro der iogmed at det er ofte jeg ikke får spist før nærmere 11 på kvelden pga jobb. Siter
Stian Rolandsen Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Lover deg at har du min diagnose så kjenner du det . Mange kalder sure oppstøt for halsbrann, hvilket kan være korrekt i og for seg, men har selv opplevd disse, og de "brenner" ikke spesielt mye. Når jeg kjenner det som værst, er det fra mellomgulvet og opp.. og det BRENNER!.. Denne skriver jeg under på. Har hatt utallige netter uten søvn pga dette problemet. Nå har jeg heldigvis også begynt med medisin som hjelper mye. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg er en person som kan legge meg kl22, kl23 ligger jeg fortsatt våken å ikke får sove, samtidig som jeg kjenner at magen rumler etter mat. Da må jeg opp å spise meg litt nattmat, aldri hatt problemer med det, og sover som ett barn etterpå. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Selvfølgelig må man spise før man legger seg! Å legge seg sulten og tørst, huff! Selv har jeg alltid spist ett bedre måltid ca. 60-120 minutter før jeg inntar sengen, og sliter ikke akkurat med overvekt. :grin: Siter
K J Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 De fleste anbefaler ikke at spise noget stort og tungt måltid lige før sengetid, men på den anden side skal man heller ikke gå sulten og udhungret i seng, for da kan de være svært at få en ordentlig søvn. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg har den vane - eller uvane - at jeg legger meg rett etter å ha spist.. Da blir det som regel ostesmørbrød og en kopp te, sammen med noe spennende på History/Nat. Geo./Discovery, evt. at jeg streamer film/TV-serie fra Mac til XBOX360 (: Kunne ikke blitt bedre. Koslig vane.. ! Siter
Martin Dahl Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg har spist meg stappmett og drukket en halv liter h-melk rett før jeg legger meg så lenge jeg kan huske. Sover som en stein og er tynn som ei flis. Lurer på hvordan jeg hadde sett ut om jeg ikke hadde spist rett før sengetid hvis man liksom skal bli feit av å legge seg mett! (?) Siter
Magnus Eliassen Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Samme her, spiser alltid rett før jeg legger meg og er ikke akkurat overvektig Tror dette kun er en myte, men hadde vært interesant å høre hva en ordentlig lege har å si om saken. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg er langt i fra overvektig - det mangler jeg nøyaktig 20 kilo på å bli. Så ja, jeg er tynn som få, og legger ikke på meg en kava dritt uansett hvor mye jeg spiser. Kom ikke her å vær misunnelig, for det er slettes ikke gøy! Siter
Audun Braastad Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Har samme problemet jeg.. Er det høy forbrenning som har skylden? Jeg pleier også å bli raskere sulten igjen etter et måltid enn andre. Når det gjelder det å spise rett før man legger seg tror jeg det er veldig individuelt om dette fører til at man legger på seg eller ikke. Siter
S H Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Som tidligere nevnt, er kroppen på det roligste når man sover og forbrenner da også minst. Derfor mener noen at det ikke er lurt å spise rett før man legger seg. Alle er forskjellige, noen forbrenner bedre enn andre. Eksempel er jo på noen som bare kan "stappe" i seg godteri uten å legge på seg et gram iløpet av en dag, mens andre kan ikke det. Den beste måten for å holde forbrenningen på topp er å innta ofte, men små måltider. Ca hver 3 time, samt å kombinere med trening. Siter
Stian Lingås Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Har samme problemet jeg.. Er det høy forbrenning som har skylden? Jeg pleier også å bli raskere sulten igjen etter et måltid enn andre. Når det gjelder det å spise rett før man legger seg tror jeg det er veldig individuelt om dette fører til at man legger på seg eller ikke. Høy forbrenning er riktig. Men ikke bare det. Tynne mennesker (som meg selv) har som regel liten magesekk (mat kapasitet). Da blir man fort sulten etter man har spist. Selv har jeg utvidet magesekken ved å spise meg litt for mett over en liten periode. Og dette merkes på vekten. Selvfølgelig er målet å gå opp i vekt.. Akkurat nå spiser jeg 5 skiver med god samvittighet Spis å vær glad :grin: Og for de som sliter med dårlig søvn om natten: ZMA Inneholder Magnesium,sink og B6 vitamin. Helt ufarlig! Sover som en stein å drømmer mye morro. Drømmene endrer seg vel ikke pga ZMA, men man husker dem godt når man våkner. Men hele poenget er at kroppen hviler bedre. Det føles ut som man har hatt en bjørnesøvn, selv om man har sovet i 4 eller 8 timer. Tas 30 minutter før man inntar sovestillig. Dette er avhengighetsskapende på en annen måte. Slutter man, vil man savne den gode søvnen man hadde :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Helt ufarlig! Sover som en stein å drømmer mye morro. Drømmene endrer seg vel ikke pga ZMA, men man husker dem godt når man våkner. Men hele poenget er at kroppen hviler bedre. Det føles ut som man har hatt en bjørnesøvn, selv om man har sovet i 4 eller 8 timer. Tas 30 minutter før man inntar sovestillig.Dette er avhengighetsskapende på en annen måte. ZMA ja... Akkurat.. Nytt "streetname" eller? :grin: Siter
Alexander Nilsen Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Jeg har ingen problemer med å få sove og spise og kvelden. Jeg føler at nattesøvnen blir bedre hvis jeg har spist rett før jeg skal legge meg. De hjemme klager på at jeg spiser hele tiden. Noe som også er sant Jeg blir tom. sulten etter en halvtime etter en stor middag, og må da ha meg noe å spise på igjen. Ender ofte med at jeg lager meg en middels stor middag igjen til meg selv. Etter dette tar det ca. 1-1,5t før jeg er sulten igjen, og lager meg mat igjen For dere som tror jeg er overvektig, så tror dere galt. Jeg er kanskje litt undervektig/idealvektig. De hjemme er sjokkert over hvor mye jeg spiser hver dag uten å legge på meg. Skal også sies at jeg trener veldig lite. Burde kanskje starte med det for å komme meg i bedre fysisk form :blush: Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 En pils eller to før man sover! Dejlig! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.