Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Fikk Nikon 40D som jeg bestillte i forje uke, så lurte jeg på om non har erfarig te det kameraet her, tenkte på best mulli oppsett, om ISO ska stå på Auto+++

Nikon D40, Nikkor AF 18-55mm + 55-200mm,

Skrevet

1. Det er en krenkelse for Canon EOS 40D at du kaller det Nikon 40D i tittelen :mad: (bare litt Canon vs Nikon ;) )

2. Det er vanskelig å si hva et optimalt oppsett skal være, det kommer an på motiv og lysforhold. Men jeg vil anbefale deg å bruke manuell slik at du lærer deg kameraet å kjenne, og ikke bruker det som et kompaktkamera. Men auto er helt greit til hverdagslige bilder, men vil ikke anbefale det til situasjoner der auto kan slite (tenker på sport). Det jeg vil råde deg til er å lese mye, og ha innstillingene slik at du føler deg trygg på at kameraet tar bildene du forventer :) Men det lærer du deg etter hvert.

Kanskje ikke helt det beste svaret, men gratulerer enda du valgte feil merke :whistle: (Sier en Canon-mann)

Skrevet
  • Forfatter

Oi, tusen ganger unnskyld, så ikke det får nå :blush: mente Nikon D40, men takk for svar, ska lese manuallen bedre, kameraet skakke være te daglig bruk, blir ett fly spotter kamera, er en n00b i det her eller en nybegynner med finnere ord :P åsså er jeg den typen som ikk er så gla i å lese manualler, he :blush:

kansje du kan hjelpe meg Tor Kjetil, du har samme kammeraet,

Skrevet

Snakk om å banne i kirken... ;)

Du vil nok få mye mer glede av kameraet ditt om du tar deg tid til å bla litt i manualen. Det er dessverre ikke noen av kameraene til verken Nikon eller Canon (som jeg bruker), fra nederst til høyest på prislisten, som har et gitt "optimalt setup" til det du vil bruke det til. Det kommer mye an på smak og behag til fotografen selv, eller dem man tar bildene for, og ikke minst forholdene man tar bilder under (først og fremst lysforhold).

Jeg tror nok også at ganske mange blir mindre giret på å hjelpe deg, når du sier at du ikke vet fordi du ikke gidder å lese i manualene... ;)

Men for å bare komme i gang, og kunne ta "greie nok" bilder, kan du godt bruke forhåndsprogrammene, som du velger med den roterende bryteren oppå kameraet. Den har to soner... en "amatør" sone, og en "litt mer proff" sone. Det jeg kaller "amatør" sonen er den delen som viser bilder av de generelle motivene du vil ta bilder av... Landscape, Portrait, Sport, Macro osv...

Sett den på Sport, og prøv... kameraet tar seg av resten (ISO, lukkertid og blenderåpning). Etterhvert som du leser manualen og finner ut hva du kan gjøre med manuelle innstillinger, kommer du sikkert til å begynne å bruke dem mer selv for å få kontroll på hva som blir resultatet. Har du OK programvare på datamaskinen, anbefaler jeg deg også å ta bilder i RAW-format, som gir deg mye mer rom for justeringer i etterkant enn JPG.

Hilsen T

Skrevet
  • Forfatter

Takk for svar Torbjørn, ja jeg ska begynne å lese i manuallen, vet at jeg er litt for latt, *skjerp deg sven* hehe, ska se om jeg for ta meg en tur å ta non bilder av hva en det sku være, så jeg for prøve meg frem

sven

Skrevet

Jo mer man prøver, jo artigere blir det.

God fornøyelse!

Hilsen T

PS! Hvis du ikke har kjøpt for mye ekstrautstyr, så er det ikke for sent å bytte til Canon... :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …