Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Dette innlegget skriver jeg basert på denne artikkelenNA24.no, HVor man kan lese at Regjeringen gir 100 millioner for å avhjelpe problemene de høye matvareprisene skaper, særlig i Afrika, ifølge NTB.

I forbindelse med dette blir jeg litt kvalm. Ikke fordi Regjeringen forsøker og gjøre noe godt, men fordi de ikke klarer å gjøre noe tilsvarende godt her hjemme. Her i Norge finnes et riktignok ikke sult og fattigdom i den skalaen vi er vitne til i Afrika, men det finnes mange måter de 100 millionene kunne blitt brukt nyttigere her hjemme. Det virker som om den norske regjering sitter med skylapper for alle problemene som er blitt for norske barne-familier etter at matvareprisene har steget her i Norge. Hver gang resulterer slike økninger i at flere og flere norske innbyggere havner enten på sosialkontoret eller i gjeld, for å klare å takle slike hopp. Kiwi har kuttet momsen på frukt og grønt, noe som er ett godt bevis på at de er lei denne og flere avgifter på norsk mat. Hadde Regjeringen hatt det minste vett iskallen, hadde de fjernet moms på mat og drikke, slik at det hadde gjort opp for hoppeti matvareprisene.

Norge har ett bra syn på bistand, men det må da være viktiger for Regjeringen å ordne ting her hjemme FØR de begynner å hjelpe andre land.

Den rødgrønne regjeringen er avgiftselskende politikere, noe som alt er bevist. Her i Trondheim sliter vi også med Nordens høyeste billett-prisen på kollektiv-traffikken, etter at Team Trafikk hevet prisene fra kr 22 til 30 for en enkeltbillett ved nyttår fordi fylkeskommunen ikke ville subsidiere de pengene selskapet trengte for å holde prisene lave.

Jeg sier bare en ting..... Lenge leve galskapen.... :crazy:

Skrevet

Frode, er det viktigere at du skal slippe å betale 3 kr. ekstra for bananene du kjøper, enn at flere tusen mennesker vi kunne ha hjulpet sulter i hjel?

Når verden er så uretferdig fordelt som den er, så er det 110% på sin plass at vi støtter de som ikke har like mye som oss!

Skrevet

Ja. Hvofor skal lille Norge absolutt bidra i omtrent ALT bistandsarbeid? Det er mer enn nok de pengene trengs til her hjemme.

Vi har alt hjulpet iså mye at vi topper giver-statistikken som nr 4. På tide å la noen andre bira.

Skrevet

Nei la oss heller kutte all u-hjelp, la dei som bur der stryke med, og når dei har forsvunne så kan me ta over landområda og utvinne dei naturresursane som er der. Då får me meir å rutte med, og alle problem i Noreg vert løyste fordi me har meir pengar.

Ja, dette var faktisk ironisk meint.

Frode, er du verkeleg så naiv at du trur at dersom e brukar litt meir pengr på oss her heime så vert alt betre? Problemet her i Noreg ligg ikkje i økonomien. For den er bra. Det som er eitt av problema, eitt av mange, er at me har eit ganske så firkanta byråkrati som er vanskeleg å få til å rulle (nokon gong fått eit kvatrat til å rulle?). Det einaste som skjer dersom me brukar millonar og milliardar på oss sjølve er at store delar av det forsvinn attende til staten utan at det kjem noko godt ut av det.

Eg tykkjer det er fantastisk at Noreg hjelper andre. Det gjer meg stolt som nordmann. Det visar at me bryr oss om andre enn oss sjølve. At me til tider set andre høgare enn oss sjølve. Det er det me kallar å vere eit raust menneske. Og dersom fleire hadde gjort som Noreg så hadde nok ting sett annleis ut enn det gjer idag. La oss gi enno meir i U-hjelp meinar eg.

(Vær så snill å ikkje kom med at me må bruke pengar på å fiksa vegane våre og alt det skittpreiket der, for dei pengane kan me ta ifrå vegavgifta. Berre ein brøkdel av den går til vedlikehald av vegane. Men det er ein anna diskusjon.)

Skrevet

Jeg ville ikke brukt de på veier, men å subsidiere matvarer , slik at maten her hjemme også kunne blitt billigere. Hvis ikke må vel Norge ha ulandshjelp om en 40-50 år...Men 100 millioner er vel lite penger for deg, det Torstein?

Så lenge Norge gir så mye, er det mange som avstår fra å gi fordi de mener det ikke er nødvendig og at det er mange nok som gir allerede. Blant annet Sveits.

Dersom prisene fortsetter å øke , og lønningene holder samme takt i stigning som de gjør nå, så har man så vidt råd til å leve snart... er ikke ALLE som er i stand til å jobbe. Jeg har fått beskjed av sosialkontoret om å finne meg en leilighet til under 4250 kroner.Idag betaler de 5800 + strøm for en 65 kvm leilighet. Og jeg har to unger som skal besøke meg annenhver helg. Her i Trondheim får man ikke engang en hybel for 4250 kroner for tiden. Langt mindre hvis man går på sosialen. Men jeg skal ut i jobb. Søker så det står etter for tiden. Før eller siden må jeg jo få napp.

Skrevet

Skattebetalerne i norge betaler for å få en bedre hverdag for seg selv, det er min mening, når noen betaler skatt så tenker de på skolene til barna sine, sykehus slik at viss dem selv blir syk får de god behandling, og gode veier for å ikke ødelegge bilen sin. Hvilken skattebetaler tenker på andre? Altså: "Jeg betaler skatt fordi da får andre som ikke har mulighet ha et godt liv"? Jeg tror at det er et fåtall som tenker slik, man betaler skatt for seg selv og alle andre skattebetalere slik at alle får noe flott tilbake. Vet ikke om dere forstår hva jeg mener, men tror det hadde blitt enormt med streik i landet viss skattebetalerne ikke får igjen for pengene sine.

Da mener jeg, at skatt burde bli brukt bare på norge og norge alene, kanskje det blir mindre skatt per innbygger? Og så får dem heller ha en slags kontrakt ved siden av som de som vil sende penger ut kan signere, tror du noen kommer til å signere den kontrakten? I think not. Slik er mennesker, og meg inkludert, den skatten jeg betaler her i spania vil jeg skal gå til spania, forbedre skolene, sykehusene, veiene og alt annet her i landet. Har jeg lyst å gi til et annet land, finnes det massevis av veldedighet jeg kan gi penger til, noe jeg hadde gjort hadde de ikke tatt penger fra skatten min og sendt ut(grunnen til at jeg ikke gir bort penger til veldedighet fra min egen lomme er fordi skatten min har det inkludert, jeg gir ikk 2 ganger).

Saken er at jeg og mange andre har ikke råd til å gi bort penger til andre, så jeg forstår da ikke hvorfor regjeringen skal ta å gi bort skattepengene(som folk betaler for å forbedre sitt eget land).

Hadde jeg bodd i norge og betalt fks 10% skatt(bare et eksempel), og så velger jeg å ikke gi bort penger fra min skatt til utlandet og må dermed betale bare 8%, da hadde jeg gledelig gitt, frivillig 1% av den 10% til utlandet, og følt meg mye bedre.

Håper ingen misforstår meg, jeg synes synd på dem som ikke lever like godt som meg i afrika, men synes ikke det er bra at regjeringen tar de pengene jeg betaler for å forbedre landet mitt og gir det bort.

Desuten, mestparten av pengene som blir sendt ut når ikke de fattige engang, politikerne og andre sluker pengene får det kommer seg dit og bare et fåtall av pengene hjelper.

Det med AIDS, hvorfor sende flere millioner til afrika for å hjelpe mot aids? Hva hjelper det? Tror det hadde vært mer nyttig å sendt flere millioner kondomer som gis ut gratis i de mest rammede aids byene(altså kjøpe kondomer og sende et par kontainere fulle, mer nyttig det).

Skrevet

At det er dyrt å leve i Norge kan jeg være med på. Men jeg synes det blir feil å si at "nå har vi betalt så mye, så nå er det noen andres tur til å betale". Det finnes alternative matvarebutikker som gir deg lavere pris på for eksempel frukt og grønt, som Kiwi (enda de sier at de slutter 1.Mai kommer de til å fortsette.. Det sa de til jul også). Det finnes også First Price produkter som er helt lik andre produkter, men med annet merkenavn.

Skrevet
Men 100 millioner er vel lite penger for deg' date=' det Torstein?

[/quote']

100 millionar er på ingen måte lite pengar. Men dersom ein ser på det store biletet, så er ikkje 100 millionar så fantastisk mykje. Det er mykje me kunne unngått å brukt pengar på her heime. Operahuset for eksempel. Klart me skal ha kultur og alt slikt. Men var det naudsynt å lage eit så spektakulært bygg? Eg er sikker på at me kunne bygd det til ein lågare pris om det hadde vore litt mindre fancy og vinkla.

Eg står fortsatt bak mine utsang om at det er bra me gir så mykje. Kunne gitt meir eg for min del.

Dersom folk ikkje gir til innsamlingsaksjonar fordi Noreg gir så mykje, så seier det meir om dei enn om Noreg som land og stat. Klart, det er ikkje alle som har råd til å gi pengar ti linnsamlingsaksjonar. All respekt for det. Ein må jo tross alt sørga for at ein klarar seg. Men derimot dei som gir, sjølv om dei ikkje har så mykje å rutte med....vel eg tek av meg hatten for dei og beundrar deira handling med klump i halsen. Slike folk er berre fantastiske.

Eg forstår at folk som ikkje har så veldig god økonomi, går på sosialen eller av andre grunnar ikkje føler dei har kapasitet til å bidra meinar at Noreg gir for mykje. Og eg kan, dersom eg ser det ifrå deira vinkel, sjå at det ser urettferdig ut. Men det er ikkje ulandshjelpa som er problemet. Det er trygde- og sosialsystemet i Noreg som treng ein fiks. Ikkje bidraga me gir til andre.

Skrevet
Men 100 millioner er vel lite penger for deg' date=' det Torstein?

[/quote']

100 millionar er på ingen måte lite pengar. Men dersom ein ser på det store biletet, så er ikkje 100 millionar så fantastisk mykje. Det er mykje me kunne unngått å brukt pengar på her heime. Operahuset for eksempel. Klart me skal ha kultur og alt slikt. Men var det naudsynt å lage eit så spektakulært bygg? Eg er sikker på at me kunne bygd det til ein lågare pris om det hadde vore litt mindre fancy og vinkla.

Eg står fortsatt bak mine utsang om at det er bra me gir så mykje. Kunne gitt meir eg for min del.

Dersom folk ikkje gir til innsamlingsaksjonar fordi Noreg gir så mykje, så seier det meir om dei enn om Noreg som land og stat. Klart, det er ikkje alle som har råd til å gi pengar ti linnsamlingsaksjonar. All respekt for det. Ein må jo tross alt sørga for at ein klarar seg. Men derimot dei som gir, sjølv om dei ikkje har så mykje å rutte med....vel eg tek av meg hatten for dei og beundrar deira handling med klump i halsen. Slike folk er berre fantastiske.

Eg forstår at folk som ikkje har så veldig god økonomi, går på sosialen eller av andre grunnar ikkje føler dei har kapasitet til å bidra meinar at Noreg gir for mykje. Og eg kan, dersom eg ser det ifrå deira vinkel, sjå at det ser urettferdig ut. Men det er ikkje ulandshjelpa som er problemet. Det er trygde- og sosialsystemet i Noreg som treng ein fiks. Ikkje bidraga me gir til andre.

Først må jeg få svare på det du sier om det nye operabygget i bjørvika. Som du sier, Torstein, det er MYE annet vi kunne brukt de pengene på. MEN. Og til og med fra meg, er det ett men.Det HADDE ikke vært det samme, og gitt den samme stoltheten (selv om vi gremmes over prisen) hvis vi ikke hadde fått akkurat den operaen vi har nå. Den viser norsk design på en strålende måte. Marmoren BURDE også vært norsk, men det emnet er så utdebattert at jeg ikke skal gå noe videre inn på det.

Så. Litt annet. Dette emnet dreier visst litt til og fra hovedemnet, men det gjør meg egentlig ikke så mye, for det er MYE som er verdt å diskutere i norsk politikk i dag.

Sosialsatsene har så og si vært urørte siden 70-tallet . De øker kansje med 40-100 kr hvert 3 år. En politiker her i trondheim prøvde å leve på tilsvarende beløp i en måned, og det viste seg å være KOMPLETT umulig. Jeg for min del er sjelden på byen, sjelden på kino, sjelden ute sammen med venner fordi jeg rett og slett ikke har råd. På boligmarkedet har jeg vært så innmari heldig å møte to fantastiske mennesker som jeg har som husverter. De har vist forståelse og vilje til å gi folk som sliter økonomisk en sjanse. Jeg tror det har litt med at jeg er såpass stille og snill og ha med å gjøre :grin: Men jeg prøver alltid å holde de informert dersom noe skulle være gjort galt fra sosialkontorets side. Og det ville vært SYND dersom sosialkontoret nå sørger for at også de får ett negativt bilde av sosialklienter generelt, fordi sosialkontoret(NAV) er så fordømt trangsynte at de ikke klarer å vise menneskelige hensyn i slike saker . En hybel på 25 kvm holder ikke når jeg skal ha mine to barn på besøk. Og jeg får ikke en leilighet til 4250 kroner i Trondheim i dag som er beregnet på annet enn maur ang størelse. Ikke vil jeg bo midt i bye heller. Heimdal er ett herlig sted, for det er stille og rolig. Ikke noe støy og bil-larm.

Mine uttalelser om norsk bistand har ingen ting med min egen giver-evne å gjøre. Og jeg skjønner ikke helt hvordan du kan påstå at det kan være koblet sammen... vil man gi så gir man uansett. jeg gav over 500 kr til tsunamien, og ønsket egentlig å gi mer, men jeg skulle overleve. Skuffelsen min var derfor stor da jeg senere fikk høre at mye av de pengene forsvant i det store stygge dragsuget som kalles administrasjonskostnader. De pengene var ment å hjelpe ofrene, IKKE organisasjonenes økonomi.

Skrevet

Først og fremst, eg meinte overhode ikkje å kommentere di givarevne, for den veit eg ingenting om. Det var ikkje meing slik. Det eg meinte var at eg forstår og respekterar folk som ikkje har råd. Dersom du følte at eg meinte deg, så orsakar eg for det. Det var ikkje intensjonen min.

Ja eg veit at sosialsatsane har vore så og seia stasjonere dei siste 20-30 åra. Og det er rett og slett tragisk.

Det er nett dette trege, firkanta systemet me slit med idag som må endrast. Det nyttar ikkje å krevja at folk skal leve på dei pengane dei får, ettersom det ikkje dekkar tak over hovudet og mat. Så ein har på ein måte to valg (satt veldig på spissen): Leve utandørs utan tak over hovudet, men vere mett kvar dag. Eller leve med tak over hovudet og leva på brødsmular og lite anna.

Skrevet
Først og fremst' date=' eg meinte overhode ikkje å kommentere di givarevne, for den veit eg ingenting om. Det var ikkje meing slik. Det eg meinte var at eg forstår og respekterar folk som ikkje har råd. Dersom du følte at eg meinte deg, så orsakar eg for det. Det var ikkje intensjonen min.

Ja eg veit at sosialsatsane har vore så og seia stasjonere dei siste 20-30 åra. Og det er rett og slett tragisk.

Det er nett dette trege, firkanta systemet me slit med idag som må endrast. Det nyttar ikkje å krevja at folk skal leve på dei pengane dei får, ettersom det ikkje dekkar tak over hovudet og mat. Så ein har på ein måte to valg (satt veldig på spissen): Leve utandørs utan tak over hovudet, men vere mett kvar dag. Eller leve med tak over hovudet og leva på brødsmular og lite anna.

[/quote'] Jeg tok det ikke særlig personlig, så ta det helt rolig, Torstein :) Derimot synes jeg det er koselig å gå fra en tosk :grin: uten evne til å diskutere særlig saklig og til dette.

Det ble ALDRI gitt noen Soria Moria-løfter angående sosialsatsene, og DET burde ha vært noe å satse på for alle politikere. Jeg har selv forsøkt å diskutere dette med flere lokale politikere uten å møte særlig forståelse. Det er politikernes ansvar å sørge for at alle har det bra i deres kommune/land , og der har AP feilet i Trondheim for min del, og jeg vil aldri stemme på dem igjen.

Mitt problem i arbeidsmarkedet er ikke at jeg ikke gidder å jobe, for det finnes ikke noe annet jeg heller vil. Men det at jeg ikke er flink på intervjuer. Jeg har en fortid som er litt brokete, og de fleste sier at det går bra og ikke vil påvirke resultatet., også hører jeg ikke noe mer fra dem.

At jeg i tillegg er født med hareskår gjør ikke situasjonen lettere, for de fleste ser etter folk de selv liker, og liker en ikke folk som er litt annerledes, så gjør man gjerne livet vankselig for dem,dessverre.Noe som selvfølgelig indirekte er litt av skylden til at jeg de siste 5 årene har vært arbeidsledig. Trygd er for meg ikke ett alternativ da jeg bare er 26 år og enda har MYE å utrette.

Skrevet
Kanskje det at du syns det er for dyrt å bo i Trondheim og samtidig sliter med å få deg jobb der er et godt tegn på at det er på tide å prøve lykken et annet sted?
Ikke så lett når man har kjerring og unger som er godt etablert her?
Skrevet
Ikke så lett når man har kjerring og unger som er godt etablert her?

Ehm, om du har kjerring.. Hvorfor bor du ikke bare der?

Jeg forstår problemstillingen din. Men det hjelper lite hva du farter med til politikere, for de har så mye annet de har låvet som de aldri klarer å holde!

Skrevet

Jeg synes det blir feil å diskutere u-landshjelp opp mot sosialstøtte. Det er helt klart at det er mye å gjøre med sosialsatsene, de burde absolutt opp. Men med all respekt så er det mennesker sør for oss som trenger bistand for å overleve. De er heller ikke skyld i den situasjonen de sitter i. Vestlige land har i lang tid utnyttet sub-sahara grovt, det skulle være en selvfølhge at vi forsøker å hjelpe når nøden er som værst. Man burde som nordmann være stolt over at vår regjering gir, og dersom Sveits ikke gir burde sveitsere skamme seg.

Mvh

Mathias

Skrevet
Fordi det kun er ett soverom der og der sover ungene. Dama sover på madrass i stua.

Da anbefaler jeg at du og resten av familien flytter til et sted hvor det er billigere å bo, for dette er ikke det jeg kaller "godt etablert".

Når det gjelder å gi penger til u-hjelp, holder jeg meg stort sett unna tredjeparts-organisasjoner som gir penger til fattige barn osv. Som Storvig sier, betaler man allerede mange penger til u-land via skatten. Tredjeparts-organisasjoner som ikke vil ta imot medisinsk utstyr fra et norsk overskuddslager, men heller vil ha cash, stoler jeg ikke på for fem flate øre.

Det er heller ikke nødvendig å nedprioritere u-hjelp for å gi bedre sosialstøtte i vårt eget land. Vi har nok penger til begge deler, men personene som styrer vårt kjære land vil heller ha et statussymbol av et operahus så de kan ha en stor gallaåpning med topppolitikere og adelsmenn av nabolandene på gjestelista. Som det nevnes er kostnadene av operaen en dråpe i havet, eller en mynt i statskassa. Penger har vi nemlig nok av, grønne avgifter har blitt denne generasjonens oljefond. Siden starten av 90-tallet har nesten 700 milliarder kroner i statskassa. Hittil har vi ikke sett noen fornuftig bruk av disse pengene, bortsett fra et co2-renseanlegg som ikke har vist seg å være veldig samarbeidsvillig..

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...