Gå til innhold

Ojle = energi , energi = !0

Gjest Jon Ola Gisnås

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Om noen av dere har fulgt med i timen, så vet dere at norsk oljeproduksjon faller som en stein.. Ekkofisk f.eks var ned 10% sist år, og værre blir det (Norsk oljeproduksjon har falt helt siden 2001). Det rare oppi all debatten er at vi samtidig blir bedt om å kutte energiforbruket vårt pga C02 ;) Søtt.. Alt henger selvsagt sammen, og situasjonenen er (selv om politikerne prøver å fornekte det) at nordsjøen er i forfall så det holder. Jeg snakker om RÅOLJE og ikke om totalen av olje, gass og kondensater som olje departementet bruker for alt det er verdt, til å forlede det norske folk om hvor mye som kommer opp i nordsjøen. Gass og olje er definitivt begrenset, men vi rir fremdeles på bølgen. Jaja, vent 3-4 år, så har sultekatastrofen drept 4-5 milliarder mennesker, fly og bilbruk hører til fortiden, og vi fortsetter som ingenting har skjedd..Dette er bare selvsagt science-fiction sier du ;) Hadde det bare vært så enkelt... Det er det som kommer til å skje, og ingen har noen "oppskrift" mot det heller, vell bekomme ;)

En god kilde, som jeg anbefaler alle å leser er: Twilight in the desert.. en bok av Matt Simmons.

Skrevet

Ja eg trur me må ta kollektivt sjølvmord heile hurven. Er jo ikkje verdt å leve til i morgon. Er jo berre daud og forderving som ventar oss. Huffameg og huffadeg.

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Takk for den Rolf Arne ;)

Jeg har studert dette issuet i en del måneder nå og er litt skremt av det jeg fant, men jeg m.fl kan selvsagt ta feil, la oss håpe det ;)

Oppfordrer dere til å sjekke status selv på oljedirektoratets hjemmesider: her

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Hvorfor ikke undersøke selv Frode ? Tar du alt som blir presentert for deg i "nyhetene" som god fisk ?

Se

.
Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Bare for å informere, etter en utflating i produksjonen på 1980 tallet grunnet kommunismens fall, så har russland "peaket" på ca 10 mill. fat per dag. Dommedag? Jeg bare refererer virkeligheten. Kan noen av dere komme opp med noe annet så skal jeg holde kjeft :) I 1986 brukte verden mer olje enn det vi fant, og i USA tok det flere tiår før man skjønte at produksjons "peaket" 1971. Nordsjøen peaket i 2000 og faller 10% per år. Dere mener jeg er en "konspiratør" som nevner dette, jeg mener dere bør våkne opp og se sannheten i øynene. Prisen på ris og mais har doblet seg, og opptøyer i fattige land er en realitet..Jeg vil også anbefale " hva skal vi med regnskogen av Rögnvaldur Hanneson, som er professor ved Institutt for Samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole.

Jeg skjønner at det jeg sier er kontroversielt, noen bruker også ordet "konspiratør" ;) Men sjekk fakta selv folkens, så skal dere se at ting er langt fra det dere tror ;)

Skrevet

Da de startet produksjon på Ekofisk i 1971 estimerte de og stenge feltet en gang på 80 tallet da de mente at det ville være tomt da. Den gang ei. Det er fortsatt olje og hente, og at produksjonen synker noen år trenger ikke bety at det er tomt. Produksjonen på ekofiskfeltet er fortsatt over gjenomsnittet sett på produksjon fra starten av. Det at produksjonen er gått ned kan komme av priser i markedet, ombygging/utbygging på ekofiskfeltet, samt prøving av ny teknologi.

Jeg fikk akkurat telefon fra en kamerat på Visund (oljerigg) som sa at der hadde de hvertfall nok og ta av, så der drar de hvertfall opp i bøtter og spann.

Ha en fortsatt fin kveld :-)

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Da burde dere også vite at at det kommer til å være mere olje igjen i Ekkofisk enn det vi har tatt opp..Så har du presentert noe nytt ?? Nei overhodet ikke. Du er fremstår som sauene i fortelinger, du nekter for at dette er et problem.. Vell.. når over 50 land i hele verden rapporterer om fall i produksjonen er det fan meg ikke noe jævla eventyr din noldus. Detter er alvorlig, og kun norske petroholikere ler av det...

Skrevet
Du er fremstår som sauene i fortelinger' date=' du nekter for at dette er et problem.. Vell.. når over 50 land i hele verden rapporterer om fall i produksjonen er det fan meg ikke noe jævla eventyr din noldus. Detter er alvorlig, og kun norske petroholikere ler av det... [/quote']

Nå begynner du å høres desperat ut...

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Unnskyld da ;)

Jeg mener ikke noe vondt, jeg prøver å få dere til å åpne øynene :)

Du har tydeligvis bestemt deg for å holde kjeft, og at oljen selges til 112$ per fat (mot 40$ for et år siden) har tydeligvis ingen ting å si,, Tror du ikke jeg vet at de har gjort undersøkelser på Ekkofisk ? Eller tror du at M.King Hubbart tok feil om USA´s oljeproduksjon ? Du tror kanskje det er uproblematisk at verden begynte å bruke mer olje enn vi fant allerede tilbake på 1980 tallet..Oljetoppen var rundt 1960, nå kommer, 40 år etter kommer toppen i oljeutvinnning.. Ekkofisk er bare et tegnt i tiden, som jeg sa, Cantarelle og Burgan er i seriøst forfall.. Kan du vise meg data som tilsier at så ikke er tilfelle ?

Skrevet

Du sier at det er tomt innen 3-4 år. Dette ser jeg som meget lite sannsynlig. Det er bandt annet åpnet 4 nye felt i 2007, og det er planer om 3 til i 2008. Sist jeg viste noe så er det ingen som starter noe oljeproduksjon på steder der det ikke er olje, eller tar jeg feil? At verden produserte for lite olje "allerede" på 80 tallet, kan ikke jeg ikke se helt sakligheten i, da det på slutten av 90 tallet, og begynnelsen av det nye århundret ble produsert mer olje i verden en før. Vi produserer fortsatt mye olje, i hvertfall i dette landet. Jeg er ikke uenig i at det en gang kommer til og bli tomt, men om 4 år? Norge hadde nok ikke greid og få opp resten av olja i nordsjøen på 4 år om de hadde prøvd alt de klarte en gang.

Jeg ser nok dette fra en litt annen side en det du gjør, men og da kalle meg for Noldus og slenge med lippa, finner jeg useriøst, og skjønner ikke hvorfor jeg skulle være det. Jeg er jo bare uenig, å mener jeg har min fulle rett til det.

Ha en fortsatt trivelig kveld.

Skrevet

vent 3-4 år, så har sultekatastrofen drept 4-5 milliarder mennesker, fly og bilbruk hører til fortiden, og vi fortsetter som ingenting har skjedd..Dette er bare selvsagt science-fiction sier du Hadde det bare vært så enkelt... Det er det som kommer til å skje, og ingen har noen "oppskrift" mot det heller, vell bekomme

Dette hørtes jo voldsomt ut. Hvorfor er det ikke flere som kommer til de samme konklusjonene som deg? Jeg har sett på kildene dine og de nevner ingenting om 4-5 milliarder døde om 3-4 år. Hvor har du dette fra? Har du noen flere kilder enn denne Matt Simmons? Det er vanskelig å tolke artikkelen fra Rögnvaldur Hannesson i den retning at 4-5 milliarder vil dø. Han sier jo ikke noe videre nytt i artikkelen. At det blir tøft dersom u-land kommer seg ut av fattigdomskrisen er jo selvsagt. Dersom du vil overbevise flere tror jeg du må komme opp med noen bedre kilder.

Mvh

Mathias

Skrevet
Jeg mener at oljen ikke kommer til å ta slutt. Når isen på Sørpolen smelter kommer det masse nye mineral -og olje ressurser. Disse kommer hovedsak til å kjempes over Europa og Russland. Det kommer til å bli større forskjeller mellom land i nord og land i sør

Kilde: http://www.guardian.co.uk/world/2008/mar/10/eu.climatechange

Eller enda bedre, Nordpolen;)

Tidligere Oljedirektør Gunnar Berge har selv uttalt at Norge har 10 års oljeproduksjon igjen. Ny teknologi gjør at vi kan hente rester av disse, men aner ikke om dette var med da. Eller har vi jo mengder gass som kan bli nyttig i fremtiden.

Dagens oljepriser reflekterer etterspørsel mer enn produksjon.

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Som sagt, jeg kan godt ta feil. Ingenting ville vært bedre..

Her er litt mer historie for dere som har interesse: Oildrum

Noe overaskende så har totalproduksjonen som i Mai 2005 begynte å falle tatt seg litt opp igjen, vi får se hvor lenge det varer. Min bekymring angående døde ved et eventuellt produksjonsfall er knyttet til bl.annet det faktum at Norge f.eks ikke er selvberget på mat lenger. Kan bli dyrt å sende fisk til Kina i fremtiden ;) Og som jeg sier, vis meg tall og data som beviser at jeg tar feil i mine bekymringer, så skal jeg holde kjeft så det holder ;)

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Og angående linken til Hannesson, så var det mest for å belyse hvordan økonomene ser på saken. Hannesson er en av dem som er sterkest i sin avisning av det jeg er bekymret for, samtidig er han lite bekymret for hva vi mennesker gjør med kloden vår, og er sterkt i sin oppfatning om at markedet fikser alt. Han kan selvsagt ha rett, og jeg kan være på bærtur ;)

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Noen flere kilder for dere som er interessert:

Oil,smoke and mirrors

Matt Simmons karakteriserer Peak-oil som en 12´er på skalaen fra 1-10 ;=

Imposed by nature

Et glimrende foredrag av Colin Campbell:

Peak oil presentation

Mer fra Matt Simmons:

Energy Reality

Jeg har forøvrig sett meg igjennom konferansen for "Peak oil and gas" fra Irland, 18 timer med "pjatt" men uansett veldig interessant. Her en en link til hele greia: Peak oil Irland

Jeg vil uansett si til dere, vær svært KRITISK til alle data som blir presentert, og undersøk saken selv. Data for stort sett alle felt i verden, med unntak av OPEC, er tilgjengelige online.

Skrevet

Jeg synes ikke du finner de gode kildene. Har du noen forskere som støtter deg i dette?

Alt henger selvsagt sammen, og situasjonenen er (selv om politikerne prøver å fornekte det) at nordsjøen er i forfall så det holder. Jeg snakker om RÅOLJE og ikke om totalen av olje, gass og kondensater som olje departementet bruker for alt det er verdt, til å forlede det norske folk om hvor mye som kommer opp i nordsjøen.

Dette henger ikke helt på greip. Hvilken interesse har politikere, statssekretærer og ansatte i departementene i å dekke over at oljen skulle ta slutt om 3 år? Det ville være et politisk selvmord å holde slikt skjult kun for å bli gjenvalgt en periode. Dette tror jeg ingenting på. Dersom det er slik du sier, at oljen vil ta slutt om få år, ville ikke flere i oljeindustrien sagt ifra? Eller mener du shareholder value er grunnen til at det dekkes over?

Dersom du har studert dette i noen måneder vil jeg tro at du har bedre kilder enn de du har kommet opp med. Dersom du skal teste hypotesen din på en akademisk måte, må du forsøke å falsifisere den. Du bør forsøke å finne empiri som motsier hypotesen snarere enn bekrefter den. Til nå foreligger det to personer, Matt Simmons og Colin Campbell. Disse har en viss kredibilitet, men har du funnet noen som motsier dem? Jeg spør fordi jeg ikke kan noe særlig om dette. En norsk forsker som kanskje er interessant på dette feltet er professor Dag Harald Claes som er ekspert på internasjonal politikk og olje.

Mvh

Mathias

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Aner ikke, og gode kilder ? Vell når stort sett alle mener jeg er en "fruitcake" så skjønner du sikkert at det ikke er så lett.. Men les denne.

Og om du orker:

Power down av Richard Heinberg. Forøvrig er boka "The Party´s over" noe du kunne finne interessant.

Oljeprisen er nå forøvrig oppe i 118 dollars, og det hyles på nettavisen.no om en mulig diesel/bensin pris på rundt 16 kroner..

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Jeg håper folk synes dette er en diskusjon som er verdt å ta, og for å demonstrere at jeg kan ta totalt feil:

fra US Shell. Som dere ser mener han at jeg og flere farer med myter, dere får bestemme selv ;)
Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Her er en definisjon, om det har vært uklart: Peak

Jeg ser nå at mange tror at jeg mener oljen tar slutt om et par år, og at det er kilden til alle problemer. Da har jeg isåfall misinformert dere (mot bedre vitende), fordi oljen tar aldri slutt, men produksjonsveksten i oljen når et maksimum (omtrent rundt disse tider) og vil begynne og forfalle. Det er det Marion King Hubbart snakket om, og nei, dette har ingen ting med L.Ron Hubbart (Lafayette Ronald Hubbard), Xenu, og sekten Scientologi og gjøre.. En sekt jeg forøvrig vil få alle som tror på vitenskap og fornuft til å forfekte på det sterkeste! Jeg ser nå etter å ha lest alle mine innlegg (i en smule affeksjon) ikke fremstår helt presis. Jeg har nevnt sult først og fremst, og de fleste vet at store deler av verden idag lever i sult eller rett over nivået til sult. I den samme verden så subsidierer regjerringen pris på mat og drivstoff på lån. I mange land i Afrika har de glemt hvordan de skal lage mat selv, pga f.eks norsk "nød"hjelp. Det har blitt som å pisse på brannen i skogen. De har blitt avhengige av hjelp fra andre land, og dette er IKKE bra. Matopptøyer flere steder på kloden i det siste (kilde:LES NYHETENE) lover heller ikke bra. Men kanskje er det en lysning, i nyhetene nylig hørte jeg at prisen på hvete plutselig falt 40%. Dette er et lettelsens sukk. USA har også dempet sitt sinnsyke oljeforbruk med 2% (hipp hurra). Men det går da veien..

Sitter med en følelse av at alt jeg sier blir ignorert, og tidvis gjort til latter.. Før jeg begir meg innpå mer data: Crude oil så se denne.

Videoen er ødelagt audiomessig de første 2-4 minuttene, så dere får bære med meg, men se resten som er OK. Da får dere vite mer hva denne magiske substansen kommer fra. Om Google video ikke er din ting, så forsøk ABC science: her

Here har dere en "Beginners guide to peak oil" : her

Her har dere beviset på at NPD "lurer" folk : her

Ja det er lett å la seg lure av den figuren, og at alt er som normalt. Men se NØYE på tallene ;)

Og for å spikre kisten igjen med spikre, NPD bekrefter det mer eller mindre selv (altså at Norsk oljeproduksjon er over toppen): her

Bekrefter som en uendelig antall andre kilder at M.King hadde rett (nei, fortsatt IKKE L.Ron), samtidig som den bekrefter slutten på norsk oljealder. Jeg estimerer at vi importerer olje innen 7-8 år..

Jeg har tidligere linket til "Oil watch monthly" som viser at også Russland kan ta en "Mexico wave" nedover det kommende året, og da er all oljevekst historie folkens! joda, om 30 år vil vi bruke kanskje 50 mill fat olje om dagen, mot 88 idag, saken er: Hva er konsekvensen ? Hvordan skal vår økonomi som forutsetter uendelig vekst takle overgangen fra "uendelig billig olje" til "endelig og dyr olje".

Skrevet

Joda skjønner hva du sier, og hvis jeg skal være ærlig så er det rett og slett at jeg ikke bryr meg så veldig. Vi sitter trygt å fint her oppe i Norge så evt. konsekvenser kommer til å minimale i forhold til den tredje verden. Men vi har jo mer eller mindre gitt fanken (forumet har veldig lav smertegrense på skjelsord) i dem siden vi bosatte oss her for mange tusen år siden og jeg tror ikke det kommer til å forandre seg med det første. Men selv uten olje kommer menneskeheten til å fortsette, mange millioner kommer til å dø, men life goes on for de som overlever.

Misforstå meg rett, hadde jeg kunne trykket på en knapp og så hadde alle på jorden fått mat, medisin, utdannelse, lykke, etc, så hadde jeg selvfølgelig trykket på den. Men jeg innser rett og slett at flertallet av oss bryr oss veldig lite og det er da bedre å være ærlig med seg selv og andre enn å innbille seg selv og andre at vi gjør alt vi kan. Først da når man forstår hvor lite vi faktisk gjør, kan vi evt. bestemme oss å faktisk gjøre noe med situasjonen.

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Selvsagt har du rett, vi i norge er de det kommer til å minst utover..

Men "kem ånn": Se f.eks på dette: mein gott

Her har vi en gjøk som fan ikke skjønner squat av energi/tilstand og dets effekter.

Likeledes skal folk ledes til å tro at vår oljeutvinning er SÅ farlig. Hva "fan" kommer først her, høna aller eggene ? Vi skal altså heller sulte folk ihjel enn å bruke olje til hjelpe dem.. Vell fy faan, den samvittigheten vil ikke jeg bære på mine skuldre.. Biodiesel sulter folk, olje er knapt og ødelegger verden vi bor i.. Jeg lurer på hva som skal til for å få sånne gjøker til å skjønne at vi ikke kan fortsette som før, vi har ingen enten eller. I følge statnett produserte vi i fjor mer elektrisitet enn vi trengte.. Vi solgte det til europa for kroner 0,- og kjøpte det vi trengte tilbake senere for endel mer... Vell, alle reagerer på et sånt regnestykke, men det sånn det er. Når vi har vann, er energi billig, når vi ikke har vann, er den dyr. Morsomt å se politikerne som maser om at vi "bruker så jævlig mye strømm nå enn før"!! BS. Nordmenn har helt siden 1970 tallet brukt mindre strøm per sjel, (men sjekk SB selv), men aluverkene på f.eks Sunndalsøra har brukt mer. Og det skal VI ha dårlig miljøsamvittighet for.. PLZ!

Norsk olje og miljøpolitikk er latterlig, så dum og planløs som det er mulig. HEY, vi slenger på en avgift... Saken er.. Norge peaket i 2001, og vår produksjon falller, ikke lineært men aksellererende.. Vi må importere olje om 7-8 år om progresjonen fortsetter. Og nå skal vi altså stjele maten til allerede fattige, men å kjøpe oss god samvittighet via biofuel.. Jeg må le.. Og om noen tror vi kan fortsette med å brenne olje, vell.. dere som gadd se lenken til ABC.. ønsker vi virkelig et hav som er anoxic ?

Jadamensan... jeg venter i spenning, på en som kan motbevise peak-oil mm.. Dere har litt av en oppgave..

Skrevet

Jan Ola.

Enig med deg at Biodrivstoff er det samme som å stjele maten fra fattigere mennesker. Jeg har selv dilemmaer der siden jeg jobber i oppdrettsbransjen. Vi tilfører i dag soya og rapsolje i fiskefôret. Vi bruker med andre ord mat for å produsere mer lukseriøs mat. Nok om det.

Du skriver at havet kan bli anoxisk. Jeg kikket etter ABC linken du refererte til men fant den ikke, fint om du kunne linke den igjen, eventuellt forklare litt selv. Jeg antar selvfølgelig det er CO2 som er årsak, men trenger litt mer info.

Mvh

Chris

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...