Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Flightsim.no

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vor/nbd vegar

Featured Replies

når men skal fly fra bodø til svolvær har jeg et innflyvningskart til bodø, og der er det approach fra en nbd som kalles VEGAR. Jeg kan ikke finne denn på flight plannern i fsim2000... vet noen om man kan laste ned manglende nbd, VOr, vor, dvor?

takk for alle svar

VEGAR är ingen backestation. Det är en NAV punkt som ligger mitt ute i vattnet och definieras av radial 008 från BDO VOR distans 21.1 NM från BDO.

LAT/LONG N67 36.7 E014 32.0

VEGAR er en intersection (fix), ikke en NDB. Denne intersection en er vel ett rapporteringspunkt når en kommer inn i Bodø TMA (tror jeg). Intersection har alltid fem bokstaver, mens NDB'ene kan ha tre eller to bokstaver (og en hvis NDB'en er en locator?) VOR og DVOR har alltid tre bokstaver.

Vet ikke om disse kan lastes inn, men det skal vel finnes en definisjon ett sted på hva som gir denne fix'en - enten koordinater eller intersection mellom to andre navaids.

Noen får rette meg hvis jeg er helt på jordet her [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

quote:

Opprinnelig postet av Karl R Pettersen:

mens NDB'ene kan ha tre eller to bokstaver (og en hvis NDB'en er en locator?) VOR og DVOR har alltid tre bokstaver.

Noen får rette meg hvis jeg er helt på jordet her [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

 

Heisann...

NDB har alltid tre bokstaver, mens lokator har 2.....

 

Mvh

Mads

Midle locator har jeg aldri hørt om...

En enkel forklaring på locator er at det er en "laveffektsNDB", altså en ndb med liten rekkevidde... Brukes ofte i forbindelse med innflyginger som merkefyr...

F.eks. bruktes de mye før til å markere avstand til touchdown på ILS-innflyginger. Da brukte man "outer marker" (blå lampe i cockpit), "middle marker" (orange lampe), og "inner marker" (hvit lampe)... Avstanden til disse "markerene" var/er da publisert på innflygingskartene og indikerte hvor høyt man skulle være ved passering... Da kan man også lett beregne den mest gunstige descent-profilen.

Men etterhvert som det ble mer vanlig å kolokere DME på ILS'en så trengte man ikke merkefyr (locator)

 

Mvh

Mads

Flygelederaspirant Tromsø TWR/APP....

+ en lykkelig innehaver av PPL-A

quote:

Opprinnelig postet av Mads-Inge Otterstad:

Flygelederaspirant Tromsø TWR/APP....


Mads-Inge,

Var du på jobb idag (fredag)? Tog du emot SK2304?

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Locator er typisk den/de navpunkter som er tæt ved flyplasserne. Se i GPS'en i FS og da vil du se dem ut for runway med 2 bokstaver.

Der finnes LM = Middle Locator og Outer Locator

Noen av dem bruges også som OM (Outer Marker)og MM Middle Marker)

Nei, var ikke det... Hadde kun "Administrativ" vakt på fredag...

Men jeg var på vakt forrige fredag og tok imot SK381 som returnerte til Tromsø etter terrortrussel... Det var litt spesiell følelse når MAYDAY-oppkallet kom på radioen....

Mvh

Mads

Mads kjener du en som heter Halvard som jobber i tårnet i Tromsø?

quote:

Opprinnelig postet av Mads-Inge Otterstad:

Nei, var ikke det... Hadde kun "Administrativ" vakt på fredag...


Ok! Hade en kul ordväxling med TWR nämligen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

quote:

Opprinnelig postet av Mads-Inge Otterstad:

Men jeg var på vakt forrige fredag og tok imot SK381 som returnerte til Tromsø etter terrortrussel... Det var litt spesiell følelse når MAYDAY-oppkallet kom på radioen....


Jag var på jobb den fredagen också... Vilket kaos!

Snackade lite med Crewet på 381, eftersom alla kom till oss i gammel terminalen...

Vi borde ta och träffas och utbyta lite flightsim tricks en dag! Jag hade gärna sett TOS TWR! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

quote:

Opprinnelig postet av Mads-Inge Otterstad:

Hvor jobber du forresten? Og hvilken "ordveksling" var det du hadde med TWR??

Jobbar som Styrman på SAS Commuters Fokker50.

Ordväxlingen tar vi på email tror jag... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Mats;

Kult så du kjenner han! Jeg bare lurte fordi en

venn av meg kjenner også han. Han driver jo også

på med flightsimming. Jeg var oppe i tårnet der på

besøk sammens med en venn av meg som heter

Erlend Workinn da så jeg at dere har en PC med

stikke er har dere noen flysimulatorer innstalert

der?

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.