Alexander Storvig Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Hehe, la merke til det der jeg også isted. Greit at noen andre får skylda for mine kommentarer. :grin: :grin: Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Det er noe galt med regjeringen spørr du meg' date=' Norge har råd til alt men prioriterer helt feil. [/quote'] På Løvebakken sitter det kun en urimelig stor apeflokk som aldri har sett seg utenfor døren engang. Ta for eksempel Kristin Halvorsen, finansministeren vår. Sjekk bakgrunnen og utdannelsen hennes. Hun har ikke engang økonomi fra videregående, hvordan i helvete greide hun å bli finansminister? Det er meget godt sagt... Siter
Michael A B Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 firkantet og kommunistisk? akkurat som kremlin? I tilfelle det ikke var ironi: Saint Basil's Cathedral ble bygget mellom 1555-1561' date=' en god stund før revolusjonen Ellers stammer murene rundt Kremlin fra slutten av 1400-tallet. Om du vil se bygninger med et typisk firkantet, kommunistisk preg er nok Øst-Berlin plassen å dra, spesielt rundt Alexanderplatz, da snakker vi om firkantete kasser av betong som er omtrent like spennende som en kirkegård Et stor spørsmålstegn; ser på nyhetene at de har klart å holde seg flere mill under de 4.4 milliardene som bygget var beregnet til å koste. Ca 200mill kr faktisk, og Statsbygg fortjener jo nesten litt skryt for det, mtp hvordan de har sprengt budsjettene noe så til de grader på så godt som alle andre prosjekter I neste nyhetsijavascript: void(0) javascript: void(0)nnslag kan vi se at Haukeland sykehus sliter med økonomien og må spare et fåtalls millioner' date=' og det er mulig at de må stenge sengeposter. Jeg skal være varsom med å sette to slike forskjellige prosjekter opp mot hverandre, men jeg mener det er rett og slett uhyrlig å bruke 4.4 milliarder på en opera når vi ikke har råd til å drifte sykehusene våre.[/quote'] Prioriteringer, samtidig som styringen av pengebruken ikke har vært den beste ved en del helseforetak gjennom de siste årene. Se på Radiumhospitalet, som satte igang byggingen av et bygg uten at det var klarert at en kunne bruke penger på det. Betyr det at en bruker 4.4 mrd på en opera at en ikke får noe igjen for det? OL på Lillehammer kostet 7,27 mrd kr, fikk en ikke noe igjen for det? Norge har råd til sykehus' date=' skoler og annet bra for Norge, men de bruker ikke pengene på det.[/quote'] Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det i 2006 ble brukt i overkant av 186 mrd. kroner på helse, og at helseutgiftene er nesten doblet på under 10 år. Det betyr at vi brukte nesten 40 000 kroner per innbygger. Sammenliknet med andre OECD-land er det kun USA, Luxemburg og Sveits som bruker mer penger på helse per innbygger. Helsetjenesten betales hovedsaklig av staten (inkludert folketrygden), fylkeskommunene og kommunene. Offentlige midler dekket om lag 84 pst. av de samlede helseutgiftene i 2006. Denne andelen har vært stabil de siste seks årene. Kilde: www.regjeringen.no/ Vi bruker mao en god del penger på helse per år På utdanning går det med ca 90 mrd fra staten. Neste dag var Stoltenberg på et møte(husker ikke om det var FN eller hva da var) og så kom oppslagene i avisene' date=' Norge gir millioner(eller milliarder) til regnskogen. For meg er det helt utrolig at en dag sier han at Norge ikke har råd, og neste dag sender han millioner ut av landet.[/quote'] Vi kan nok ikke kaste penger rundt oss som om det var monopolpenger, det finnes en bunn i pengekista til dette landet. Det er snakk om prioriteringer. Noen ville prioritert gratis sprit og tobakk, andre at en fikk betalt for å kjøre for fort, atter andre vil ha gratis sykehus osv. Vi er ikke alene på denne kloden, og har sånn sett et ansvar for å bidra, derav denne prioriteringen. Men selvsagt er det surt for de som gjerne skulle hatt litt ekstra her hjemme. Det er noe galt med regjeringen spørr du meg' date=' Norge har råd til alt men prioriterer helt feil.[/quote']Da er det noe galt med de aller fleste regjeringer. De prøver nemlig å tilfredsstille så mange som mulig, og da må noen regne med å ikke få alt det de vil, dessverre. Operaen synes jeg var bra at de bygget' date=' kanskje dette er starten på å bygge en bedre og finere Norge?[/quote']Der ser du, du vil prioritere noe andre ikke vil prioritere Og jada, en del byer trenger bygg som er penere enn postgirobygget eller jernverket i Mo i Rana Norge er et av verdens rikeste land' date=' og alikavell har andre europeiske land bedre veier, skoler, sykehus og i tillegg kulturbygg som operaen, dette beviser at det er regjeringen som ikke gjør en bra jobb og ikke Norge som ikke har penger. [/quote'] Svaret får du her: Mange europeiske land har ikke folketrygd som gir økonomisk hjelp ved fødsel' date=' svangerskap, sykdom eller skade, arbeidsløshet, og uførhet. De har ikke statlig pensjonsordning eller barnetrygd, de mangler rett og slett det enorme sikkerhetsnettet som vi nordmenn har om vi tråkker i salaten. Jeg forsvarer dog ikke problemene med sektorene du nevner, og dette er typiske problemstillinger for velferdsstater generelt. [/quote'] For å gi noen tall, statens inntekter (utenom oljeinntekter) for 2008 er beregnet til 708,7mrd kr, mens utgiftene er beregnet til å være 745,1mrd kr (utenom petroleum.) Av disse pengene går 257,8mrd kr til folketrygden og 84mrd kr til helseforetakene. Mao går litt under halvparten av utgiftene til sikkerhetsnettet vi har i dette landet. Slikt finner du ikke mange andre steder i verden. Nøkkeltall for statsbudsjettet 2008 finnes her: www.statsbudsjettet.dep.no/ På Løvebakken sitter det kun en urimelig stor apeflokk som aldri har sett seg utenfor døren engang. Snodig at de da består av folk fra hele landet' date=' og at de er stemt inn av befolkningen i dette landet Ta for eksempel Kristin Halvorsen, finansministeren vår. Sjekk bakgrunnen og utdannelsen hennes. Hun har ikke engang økonomi fra videregående, hvordan i helvete greide hun å bli finansminister? Hvis du sjekker bakgrunnen til flertallet av de siste finansministrene blir du nok overrasket over hva slags bakgrunn de har, enkelte har startet opp som industriarbeidere... De siste finansministrene med utdannelse innen økonomi er vel Jens Stoltenberg og Arne Skauge. Bak ministrene finnes det en stor stab, og her finner du mye kompetanse, og etter det jeg vet blir store deler av denne staben værende ved regjeringsskifter, mao bli kompetansen bevart. Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Bak ministrene finnes det en stor stab' date=' og her finner du mye kompetanse, og etter det jeg vet blir store deler av denne staben værende ved regjeringsskifter, mao bli kompetansen bevart. [/quote'] Det stemmer, det er kun "toppen" som skiftes ut, altså finansministeren. Resten av staben forblir. Dermed oppnås omtrent samme kompetansenivå, det er nesten bare forvaltningen og fordelingen av pengene som forandres... :grin: Siter
Mathias Ganss Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 I tillegg har Kristin Halvorsen sittet i Finanskomiteen fra 1987-1997, medlem av Kontroll og Konstitusjonskomiteen fra 1997-2001. Som det er blitt sagt lenger opp her, ligger det enorm kompetanse i departementene. Det er ikke slik at Kristin Halvorsen sitter på toppen av en enorm sparegris og selv velger fritt hva pengene skal brukes på. Mathias Tangvall Siter
Karl R Pettersen Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Svært bra bilder av fyrverkeri - ingenting å utsette fra meg. Opera'en er jeg ekstremt imot. Kommer aldri til å ville se den engang, enda mindre høre noe derfra. Jeg liker å tro at jeg har ganske allsidig musikksmak, men akkurat opera takler jeg bare ikke. Kan ikke fatte at de ikke kunne brukt pengene på noe som dekker litt mer allsidig interresse. Utrolig kjipt at de pøser gjennom noe som "folk flest" bryr seg døyten om. At de gjør det gjør meg egentlig ikke så mye, hadde det bare ikke kosta skjorta. Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 ...hadde det bare ikke kosta skjorta. Det koster deg 7. kr i året. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.